Gå til innhold

Kapitalisme vs. sosialisme


Anbefalte innlegg

Nå kverrulerer du FiskePinna. Poenget er at arbeiderne på fabrikken stemmer fram ett styret en gang i året, eller hvert fjerde år, eller kanskje man kan ha ett relativt fast styre.

 

Hvis du er veldg interesert i det med at staten skal kontrolere hvor mye vi kan bruke av ditt og datt, så kan du lese denne artikkelen av Torstein Dahle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du er veldg interesert i det med at staten skal kontrolere hvor mye vi kan bruke av ditt og datt, så kan du lese denne artikkelen av Torstein Dahle.
6-timers-dagen er et krav
Torstein Dahle er i likhet med de fleste andre sosialister lat og arbeidssky og vil heller gå i tog med palestinasjerf skulder mot skulder med Blitz og kaste stein på politiet og "kapitalistimperalistene". Jeg har et kjempeforslag: 4-timers arbeidsdag. Hvorfor er politikerne så kjempedust og ikke har tenkt på det før. Nei vent, hvorfor ikke gå for 30 minutters arbeidsdag. Det hadde vært kjempedigg. Også kan vi avskaffe penger, det er bare dust.
Lenke til kommentar

Nei, lokalsamfunnet vil nok ikke være tjent med det, fordi folk flest skjønner at jo fler kokker jo mer søl det blir. Man kan ikke ha et beslutningsdyktig styre med 250 medlemmer. Hvem skal ta tøffe avgjørelser om nedskjæringer og oppsigelser? Lokalsamfunnet ville nok ikke være tjent med at arbeiderne eier fabrikken, for fabrikken ville sannsynlig gå konk fortere enn du kan si "sosialrealistiskeplekake".

 

flatere beslutningspyramide betyr ikke flat beslutningsprosedyre.

(her kan man dra paralleller til anarkistene, anarki betyr ikke kaos eller lovløshet, men rett og slett: " Archos» betyr hersker, ikke styrer. Styring er koordinering av arbeidsoppgaver for å nå et mål. Anarki betyr styring hvor ingen hersker"

Anarkistene i norge mente forøvrig dette før valget i år" BLI MED I FOLKEBEVEGELSEN FOR BOIKOTT AV FREMSKRITTSPARTIET, OG RØD VALGALLIANSE, SAMT ANDRE GANSKE AUTORITÆRE VALGLISTER.

http://www.anarchy.no/anarchy/dugnad.html

 

så du mener at lokalsamfunnet er bedre tjent med at en eller annen forholdsvis rik person fra andre siden av kloden eier fabrikken og kan alt etter sitt humør / rasjonelle kalkyle legge ned bedriften eller flytte den til et lavkostland? Gode eksemper på at fabrikker som har blitt nedlagt av de overnevnte grunnene har gjennoppstått og fungert utmerket gjennom arbeidernes "okkupasjon" av den forlatte fabrikken finner du i Brasil

 

Også kan man kikke på de på de bunnsolide kinesiske fagforeningene (i statlige bedrifter selvfølgelig) med 200 millioner medlemmer. Det er ingen sammenheng mellom hvor sterke fagoreningen er og hvor godt arbeiderne har det.

 

kan du vise til noen studier som bl.a.har en slik konklusjon?

 

nå ønsker jeg å sammenlikne såkalte demokratier, ikke kommunistiske estremiteter. Jeg skjønner ikke hvordan du kan tro at folk på venstresiden i norge ønsker seg kinesiske tilsander her på berget.

siden vi ikke opererer med refreranser til påstander vil jeg påstå

at det er en sammenheng mellom hvor sterke fagforeningene er og hvor mye innflytelse de har i besluttnings-prosessene.

så gjenstår det å finne relevante studier som bekrefter eller avkrefter denne korrelasjonen

Lenke til kommentar

Torstein Dahle har sikkert mange gode forslag, men han er nok desverre ikke så realistisk. At han skal være siviløkonom, vet jeg ingenting om, i så fall må han ha skulket VELDIG mange forelesninger....

 

Er han i tillegg lærer, da vet ikke jeg..... Men hvis han er det, og underviser i f.eks. sosialøkonmi, hvorfor har ikke da klart å innse at man ikke kan skape noe overskudd om arbeidssdagen statig blir kortere, og lønnen bare høyere? Man må skape eller produsere MER for å få OVERSKUDD. Først da kan man begynne å se på arbeidsstiden. Hvis folk VIL jobbe 6 timer om dagen, kan de ikke da søke om 80 % stilling?

 

Jeg vet ikke hva dere vet om styrer i norske aksjelselskaper eller Almenaksjeselskaper. Faktum er at det som regel er 2-3 styrerepresentantervalg av de ansatte. Og for å si det slik, det tror jeg er mer enn nok.

 

Om alle de ansatte skulle vært aksjonærer, hadde de da blitt mer lojale? Det er vel det eneste du kunne tjent på det. Tenk deg et styre bestående av 7 forskjellige ansatte, uten bakgrunn fra andre styrer. Det er ingen spøk å sitte i styrer. Det er jo tidligere her nevt at hvem skulle da ta avgjørelser om nedbemanning, f.eks. Ingen ville omstrukturert eller nedbemannet, fordi du da sa opp kolleggene dine. Det vil riktignok alltid være et problem, men om den øverste instansen i et selskap, skulle tenke slik, da hadde det blitt mange norske selskaper i dag som gikk i underskudd, og tilslutt går konkurs.

 

Vil vi ha det slik?

Nei!

 

Den Tommy-filen ser jeg fortsatt ikke, har nå prøvd på alle de fem PC'ene vi har oppkoblet mot nettet. Alle skal i prinsippet ha quiktime.

Lenke til kommentar

JoachimR, det jeg ønsker å si er at overskuddet av produksjonen bør i større grad tilfalle de som faktisk arbeider i bedriften, ikke aksjonærer som kjøper og selger verdipapirer (spekulanter)

 

og samtidig ha en flatere rangordning med hensyn til lønn

 

jeg får spilt av Hilfinger filen hver gang, jeg.

har du rask forbindelse kan du jo bare laste den ned først:

 

direkte i nettleseren:

http://folk.uio.no/karolpt/Tommy_Hilfinger.mov

 

nedlasting:

http://folk.uio.no/karolpt/

Lenke til kommentar

Jeg fikk den til nå! I prisippet er vi prøve kaniner for Telenor Avidi, og skal (fortsatt i prisippet) ha 4096 kbit/sek. opp. Men det er nå så, jeg fikk sett den. Og jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.

 

At Tommy Hilfiger har hatt tøy produsert i noen land, hvor de kanskje ikke burde, er nok riktig. Men jeg tror på INGEN MÅTE at de er verre enn noen andre. Det går jo dessuten filmen med på, det kunne like gjerne handlet om Banana Republic, Gant eller Nike. Tommy har nok rett og slett vært uheldig. I dag er det slik at på de andre merkene, er alt merket med "designed in US, Made in China", mens Tommy derimot har de forskjellige opphavslandene trkket. Til ekesmepl så jeg på de fem siste Tommy-piquene mine. Den ene var laget i Signapore, en annen i Indonesia, etcetra etcetra. Tommy har bare fått mer fokus på det enn andre! Det er det store problemet.

 

Jeg vil dessuten våge meg så langt å si at fagforeninger ikke er spesielt bra. Kanskje fordi jeg kommer fra en direktørfamilie, det er mulig at jeg hadde ment noe annet om jeg hadde hatt en far som var fabrikkarbeider.

 

Men det er nå faktisk slik at de som arbeider i bedriften, vært år (så godt som), får lønnsforhøyelse. Det er ofte at den lønnsøkelsen de får, er HØYERE enn inflasjonen. Det er liksom deres utbytte. Noen steder har de ordninger hvor de ansatte får oppsjoner i eget selskap, slik at de kan bli småaksjonærer der. Om de ansatte velger det, vil de få utbytte.

 

Nå¨synes jeg ikke at vi skal snakke om spekulanter som en annen type mennesker. Hvordan skulle det forresten godt med norsk næringsliv uten mennesker som spekulerer med aksjer? Kan ikke alle dere lese igjennom Yahoo Finans Aksjeskole, slik at dere får et visst innblikk i hvordan livet på Børsen arter seg??

 

Kapitalisme og privatisering ER av det gode slaget!

Lenke til kommentar

Men det er nå faktisk slik at de som arbeider i bedriften, vært år (så godt som), får lønnsforhøyelse. Det er ofte at den lønnsøkelsen de får, er HØYERE enn inflasjonen. Det er liksom deres utbytte. Noen steder har de ordninger hvor de ansatte får oppsjoner i eget selskap, slik at de kan bli småaksjonærer der. Om de ansatte velger det, vil de få utbytte.

 

Kapitalisme og privatisering ER av det gode slaget!

 

tror vi snakker forbi hverandre, lønnsforhøyelse pr. år for en arbeider vs. lønnsforhøyelse for en leder / "mellomleder" (sic.)

 

forskjellene blir bare større (eksempel):

http://www.dagsavisen.no/innenriks/apor/20...11/618992.shtml

 

sagt med attac's ord (er selv delvis aktivt medlem)

I dagens verden blir de fattige fattigere og de rike rikere. Vi ønsker ikke en globalisering som foregår på premissene til de multinasjonale selskapene og finansmarkedene. Vi ønsker en verden som ikke er til salgs; en verden der menneskelige hensyn og behov settes foran profittjag og markedsfundamentalisme.

 

http://www.attac.no/

Lenke til kommentar

Tjo Hei!

 

Tenk! Hva er forskjellen på en leder og en vanlig arbeider? ganske mye, tør jeg påstå. Lederne for mer og mer ansvar, spesielt i disse tider. jeg tenker da på f.eks. oppsigelser. Det er et ansvar det ikke alltid er så hygglig å ha, og derfor belønnes det ofte med løssnforhøgelse. Det har liksom ikke noe å gjøre med hverandre, arbeiderne har sitt lønnsoppgjør, akademikerne og lederne har sitt. Ansvaret og arbeidet utvikler seg ulikt!

 

Attac er jo enda værre enn Sosialistisk Ungdom og Rød Ungdom tilsammen jo!

 

Du vil ikke kunne ha en verden hvor alle har en formue på 5 000' og en lønn på 310 '. Det går bare ikke. Noen vil alltid være rikere, noen alltid fattigere. Slik har han der oppe innrettet jorden.

Lenke til kommentar

Attac  er jo enda værre enn Sosialistisk Ungdom og Rød Ungdom tilsammen jo!  

hva får deg til å si det? konkret forklaring er du snill

 

jeg er også for å innføre et maksimum / et tak for hvor mye det er mulig å tjene i året, f.eks. 5 millioner NOK

:D

 

videre er jeg for å fryse økonomiske midler til bedrifter som flagger ut.

(slik som "terror"-relaterte personer og organsiasjoner har fått den siste tiden)

Lenke til kommentar

 

Tenk! Hva er forskjellen på en leder og en vanlig arbeider? ganske mye, tør jeg påstå. Lederne for mer og mer ansvar, spesielt i disse tider. jeg tenker da på f.eks. oppsigelser. Det er et ansvar det ikke alltid er så hygglig å ha, og derfor belønnes det ofte med løssnforhøgelse.

 

 

ledere av stadig større bedrifter (merging), som slår seg sammen for å ha mer brukskapital, større markedsandel, og færre arbeidere totalt.

oppsigelser blir naturlig følge av såkaldt omstrukturering.

 

anbefaller deg på det varmeste å kjøpe månedsavisen Le Monde Diplomatique på narvesen en gang og lese litt i den for å få litt faglig innblikk i noen av disse temaene fra en annen vinkel enn

dagens næringsliv-aktige aviser

Lenke til kommentar

Vi har fire forskjellige aviser hjemme; AftenPosten, Finansavisen, MorgenBladet og Akersposten. Hadde jeg kommet hjem med en slik avis, eller klassekampen for den sagts skyld, ville jeg fått høre det en god stund. Men det kunne nok være intressant...

 

Det er jo naturlig at man slår seg sammen for å dermed ha færre kostnader og større markedsandel. Det er jo resultatet av konkurranse!

 

Lykke til med din inntektsgrense på FEM millioner NOK. Jeg tror nok du skal gange det med 10 jeg. Men ja, RV og SV liker det nok. Og tjener man mer, skal vel hele beløpet betales inn i ekstra skatt. Eller?

 

Jeg tror det er nødvendig å gi ekstra middler til selskaper som flytter virksomheten. MEN, jeg synes det er VELDIG viktig at det ikke går til terror eller Mullaher.

 

Attac driver med demonstrasjoner! Det er det jeg ikke liker. Riktignok gjør RV også det, men jeg liker ikke den kulturen man har fått med å demonstrere. Jeg tror jeg må være med i "walk for Capitalism" i desember jeg.... Som en motvekt.

Lenke til kommentar
Vi har fire forskjellige aviser hjemme; AftenPosten, Finansavisen, MorgenBladet og Akersposten. Hadde jeg kommet hjem med en slik avis, eller klassekampen for den sagts skyld, ville jeg fått høre det en god stund. Men det kunne nok være intressant...

 

det er ikke en vanlig avis, det er stort sett anerkjente professorer / forskere (fremfor journalister) som skriver der og det er både politikk, økonomi og kunst.

Den heter ikke det den heter uten grunn... (en del som står der kav virke påfallende venstreorientert i din verden muligens, ikke like mye i min)

 

 

Det er jo naturlig at man slår seg sammen for å dermed ha færre kostnader og større markedsandel. Det er jo resultatet av konkurranse!

I et monopol er det kun en produsent som selv bestemmer prisen. Det kan skyldes enerett, konsesjon, patenter, sammenslutninger av produsenter eller avtaler bedrifter imellom(vanligvis ulovlig). Et obligopol er en mellomform hvor det er få produsenter i et homogent marked.

 

jeg provoserte litt med 5 mill. (legg merke til at jeg skrev f.eks.)

kan godt være 50 mill for den saks skyld, men ikke 500 mill på en person

Lenke til kommentar
Torstein Dahle har sikkert mange gode forslag, men han er nok desverre ikke så realistisk. At han skal være siviløkonom, vet jeg ingenting om, i så fall må han ha skulket VELDIG mange forelesninger....

 

Er han i tillegg lærer, da vet ikke jeg.....

Han er så vidt jeg vet lærer på HIB, Høyskolen i Bergen.

Skulket mange forelesninger? :roll:

Patetisk utsagn, JoachimR.

Lenke til kommentar

Da så. men venstreorienterte aviser hører ikke hjemme i bilioteket vårt. Jeg ser heller ikke noe behov for å lese dem andre steder.

 

Jeg er ikke for hverken monopoler eller duopoler, men markeder. Markedet skal også bestemme pris og den slags. Det vil jeg si at er målet.

 

Jeg kan dessuten si at en inntektsgrenseikke ville hjulpet mye. Man tar nemlig ut utbytte fra sine selskaper. Jeg sjekket min mor i skattelisztene,der hun står med null i inntekt. Er ikke det flott?

Lenke til kommentar
Lykke til med din inntektsgrense på FEM millioner NOK. Jeg tror nok du skal gange det med 10 jeg. Men ja, RV og SV liker det nok. Og tjener man mer, skal vel hele beløpet betales inn i ekstra skatt. Eller?
Hva er det som er så gale med 5 mill? Trenger du mer for å leve, kanskje?

 

Og, resten i skatt, ja.. Det høres ut som en god idé. Alle skattepengene er jo i folkets interesse, og det er jo samfunnet som tjener på det, så jeg ser ikke noen som helst grunn til å ikke ha det slik.

Lenke til kommentar
jeg får spilt av Hilfinger filen hver gang, jeg.

har du rask forbindelse kan du jo bare laste den ned først:

 

direkte i nettleseren:

http://folk.uio.no/karolpt/Tommy_Hilfinger.mov

 

nedlasting:http://folk.uio.no/karolpt/

Kult at det er to norske jenter som har laget den, da...

 

Cathrine Alvin og Siri Harr Steinvik.

 

Link til side den opprinnelig kommer fra:

 

http://www.adbusters.no/stuntclub/tommy.html

Lenke til kommentar

Hva som finnes på Deichmanske har ikke jeg noe med. Men i VÅRT bibliotek, hjemme, tro jeg neppe det blir slike aviser å finne på en god stund.

 

Nei, man LEVER nok greit med fem millioner, men det er en del mennesker jeg kjenner som tjener mer. Og, jeg må ha skrevet det forrige innlegget samtidig med FirskePinnen. Han har absolutt et poeng der. Så får Toolshad synes det er patetisk om han vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...