Gå til innhold

Kapitalisme vs. sosialisme


Anbefalte innlegg

Jeg regner med at det finnes noen sosialister i dette forum. Hva er det egentlig dere sosialister støtter? Skatter og likhetstanken.

 

Hvordan skulle det vært om sjefen, med 7 års utdannelse skulle tjene akkurat det samme som den ufaglærte fabrikkarbeideren?`

 

Det hadde ikke blitt spesielt bra, hvorfor skulle man da gidde å ta noen utdannelse? Vi må akesptere at det er forskjell på menneskene.

 

Sosialsiter vil gjerne ha det slik at Staten, med stor S, eier alt av bedrifter. Jeg derimto, tror på markedskrefter. Jeg tror at aksjonærer kan komme med friske pust i norsk næringsliv. Se på Statoil, som er et stjerneeksempel på dette. (jeg tenker da ikke på skandalen i den senere tid...) Om en president skulle sitte å styre hele næringslivet i et land, hvordan hadde det da blitt? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Gratulere med ditt først innlegg!

Jeg regner med at det finnes noen sosialister i dette forum.
Det kan du banne på. Jeg har kjempet mange verbale fighter mot dem etterhvert...
Hvordan skulle det vært om sjefen, med 7 års utdannelse skulle tjene akkurat det samme som den ufaglærte fabrikkarbeideren?`
Det er bare å se på Sovjetunionen, Østblokken og Cuba så har du svaret.
Det hadde ikke blitt spesielt bra, hvorfor skulle man da gidde å ta noen utdannelse? Vi må akesptere at det er forskjell på menneskene.
Helt enig med deg der. Sosialistene mener at alle er født like, alle skal lære det samme, alle skal mene det samme, alle skal tjene det samme, alle skal se det samme på TV.
Sosialsiter vil gjerne ha det slik at Staten, med stor S, eier alt av bedrifter. Jeg derimto, tror på markedskrefter. Jeg tror at aksjonærer kan komme med friske pust i norsk næringsliv. Se på Statoil, som er et stjerneeksempel på dette. (jeg tenker da ikke på skandalen i den senere tid...) Om en president skulle sitte å styre hele næringslivet i et land, hvordan hadde det da blitt?
Flott av vi har fått en til med på laget mot sosialister som DrDoogie og Toolshed!
Lenke til kommentar
Helt enig med deg der. Sosialistene mener at alle er født like, alle skal lære det samme, alle skal mene det samme, alle skal tjene det samme, alle skal se det samme på TV.

 

Hehe. Noe av dette er akkurat det jeg ser på som stygge symptomer på enkeltmennesker i kapitalismen. Alle lærer det samme. Alle mener det samme. Alle skal tjene det samme(mest mulig). Alle ser det samme på TV. Alle går med de riktige klærne. Alle hører på den samme jævlig drittkjedelige hjernevaskende musikken. Alle...osv, osv

 

Var litt morsomt å høre at jeg som sosialist mener dette, mens jeg allikevel irriterer meg veldig over det til det daglige.

 

Alle mennesker er selvfølgelig forskjellig, men jeg mener de skal ha samme mulighetene til å gjøre det de vil med livet sitt.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at det er mange "morsomme" mennesker her, både sosialister og kapitalister! 8)

 

Kapitalister, stort sett ihvertfall, mener at man skal få gå på den skolen man øsnker, eten den er privat eller offentlig, at man gjerne skal få se på private TV-stasjoner. Det er da ingen kapitalister som sier at alle skal mene det samme!?!

 

Men alle er forskjellige. Er da da f.eks riktig at arbeiderklassebarn, som Mette-Marit, skal få bli Norges fremtidige dronning? Det synes jeg da absolutt ikke. Men stort sett skal alle ha de samme mulighetene. Men det skal ikke gjøres åp den måten at ALLE skal tjene 310 000 i året!

 

Flott at det tross alt finnes noen "medkapitalister" i dette forumet, noe jeg ser på som problemet med mange andre forum! Takk til FiskePinnen!

Lenke til kommentar
Alle ser det samme på TV.
Hadde det ikke vært for de slemme kapiatalistene i Høyre som oppløste kringkastingsmonopolet på 80-tallet så kunne vi alle ha sittet å kose oss med fantastisk morsomme NRK og sett på Beat for Beat og kokkekamp, og betalt 20000 i lisens hvert år. Fantastisk hva?
Flott at det tross alt finnes noen "medkapitalister" i dette forumet, noe jeg ser på som problemet med mange andre forum! Takk til FiskePinnen!
Bare hyggelig. 8) <--Se kapitalister, jeg har svarte pimpbriller som koster 1500 kroner. Fy for en slem kapitalist jeg er! :D
Lenke til kommentar

Kapitalister mener vel heller at man skal kunne gå på den skolen man ønsker, hvis man har penger til det.

 

Men, som oftest når vi diskuterer sosialisme vs. kapitalisme går alt ut på småsaker innenfor kapitalismen og innenfor Norge. Hadde jeg trodd at hele verden kunne være som Norge og være kapitalistisk hadde jeg kanskje vært kapitalist jeg også. Men jeg tror det er umulig for Norge å holde på slik vi gjør nå uten at det går på bekostning av andre nasjoners arbeidere. Kapitalister tror som regel at hvis vi bare klarer å innføre kapitalisme i alle land i verden, så vil alt være bra. Jeg tror at dette ikke går an, og det er i bunn og grunn hele grunnen til at jeg er antikapitalistisk. Før, når jeg stemte Venstre(Som har et rart navn for å være såpass langt til høyre i politikken), trodde jeg også dette.

Lenke til kommentar
Hvordan skulle det vært om sjefen, med 7 års utdannelse skulle tjene akkurat det samme som den ufaglærte fabrikkarbeideren?`

 

det er forskjell på tjene akkurat det samme, tjene dobbel så mye og tjene 40 ganger så mye.

 

Sosialsiter vil gjerne ha det slik at Staten, med stor S, eier alt av bedrifter. Jeg derimto, tror på markedskrefter. Jeg tror at aksjonærer kan komme med friske pust i norsk næringsliv.

 

nå er det ingen stater i verden som er rent kapitalistiske, så å sammenlikne ussr, østblokk og kuba med regulerte kapitalist-stater blir feil.

 

personlig er jeg åpen for avskaffelse av børsen som institusjon og har en filosofisk, sosiologisk og politisk forankring i attac bevegelsen, Arne Næss' økosofi og mitt favoritt-blad er i linken i signaturen.

 

for et innblikk i den globale kapitalismens virke på det lokale plan, se denne Tommy videoen

Endret av mandela
Lenke til kommentar
8) <--Se kapitalister, jeg har svarte pimpbriller som koster 1500 kroner. Fy for en slem kapitalist jeg er!  :D

 

Jeg synes ikke du er slem egentlig. Bare menneskelig. Alle mennesker søker respekt hos andre mennesker. I dagens samfunn får du respekt ved å ha mest mulig penger. Brillene dine er et underbevisst forsøk på å vise andre at du har penger.

Lenke til kommentar

JoachimR, velkommen til forumet my fellow vestkant-man :p

 

Jeg er sosialist, så det er sagt! Skjønner tankegangen din når det gjelder lønn i forhold til utdannelse, men likevel... Er mange mennesker i dette landet med mangeårig universitertsutdannelse, innen f.eks psykologi, som jobber rævva av seg for å få utbetalt en brøkdel av det en annen person med tilsvarende lang utdannelse/arbeidsøkt får, BARE fordi den ene personen valgte å bli spesialist innenfor ett lønnsomt område, mens den andre valgte en utdannelse innefor et mindre (økonomisk sett) lønnsomt område! Er dette rettferdig? Fakta er at vi trenger begge disse menneskene i samfunnet, derfor mener jeg det er viktig at enkelte stillinger ikke gjøres spesiellt attraktive rent økonomisk... Skoene i psykiatrien skal fylles, skoene på aetat skal fylles, skoene som markedssjef hos Coca-Cola skal fylles, skoene til en veiarbeider skal fylles...

 

My 2 cent

Lenke til kommentar
Jeg regner med at det finnes noen sosialister i dette forum. Hva er det egentlig dere sosialister støtter? Skatter og likhetstanken.

 

Hvordan skulle det vært om sjefen, med 7 års utdannelse skulle tjene akkurat det samme som den ufaglærte fabrikkarbeideren?`

 

Det hadde ikke blitt spesielt bra, hvorfor skulle man da gidde å ta noen utdannelse? Vi må akesptere at det er forskjell på menneskene.

 

:roll:

 

Jeg var for litt siden på en slik skoledbatt hvor de fleste partiene var representert. Rv fikk da et spørsmål om nettop dette med lønn og hvorfor man skulle gidde å ta en utdannelse uten å få "ekstra" betalt for det. De svarte da at hvis man tar utdannelse så VIL man få mer betalt , men forskjellen fra kapitalismen var at det skal ikke være mulig for en privatperson å eie bedriften du jobber i å dermed tjene seg søkrik.

Lenke til kommentar

Hadde Norge vært et sosialistisk land ( i den sammenheng vi snakker om det og utdanning nå), så hadde jeg vurdert å utdannet meg i ørten år til. Grunnen til at jeg nå er i arbeid er pga at jeg ikke vil ha så ufattelig mye studielån.

 

Jeg elsker å lære nye ting, og skal forhåpentligvis på NTNU om et par år, og har mest lyst å gå 5-7 år, men det er mulig jeg bare tar tre pga at det koster så mye å utdanne seg.

 

Er det noen her som IKKE liker å lære nye ting? Å gå på skole, og samtidig sllippe å ha X antall ekstrajobber for å overleve?

 

Når ble utdanning en negativ ting? Dette tyder på at kapitalistene i denne tråden har misforstått et par vesentlige ting... :roll:

Lenke til kommentar

Selvsagt er det fint å lære så mye som mulig, det er også mitt motto. Men, du kan neppe klare å fortelle meg at alle tenker sånn. Jeg går selv på en privat skole, forøvrig valgt helt selv, og det er mennesker der jeg ikke har noen som helst tro på. Muligens kan de bli søppeltømmerer eller rørleggere. Ikke det, vi trenger tross alt disse jobbene.

 

Også i Norge finnes det stipender. Ingen MÅ ha 300 000 i studielån, men noen ender likevel opp med det. Jeg har ingenting i mot om man styrker stipendordningen, slik at flere lån kan gjøres om.

 

Rv fikk da et spørsmål om nettop dette med lønn og hvorfor man skulle gidde å ta en utdannelse uten å få "ekstra" betalt for det. De svarte da at hvis man tar utdannelse så VIL man få mer betalt , men forskjellen fra kapitalismen var at det skal ikke være mulig for en privatperson å eie bedriften du jobber i å dermed tjene seg søkrik

 

Og da skal gjerne ststen eie bedriften/selskapet istedet. Og en liten president skal styre og ha alle eierinteressene. Da blir det mangfold!!!

 

Hva skulle man gjort uten børsen?? Jeg tør påstå at det er den viktigste finansielle institusjon i hele Norges land. (nesten ihvertfall)...

 

Desverre fikk jeg ikke opp denne Tommy-greien. Tommy Hilfiger er imidlertid det beste merket!!!! :wink: :wink:

Lenke til kommentar
Tommy Hilfiger er imidlertid det beste merket!!!! :wink: :wink:
Dette er jo typisk kapitalisttanker. Hva gjør egentlig Hilfiger til et bra merke? Tommy Hilfiger har jo tydeligvis klart å lure veldig mange til å tro at man får status av å gå med slike klær.

 

Selv vet jeg ikke hvilket merke min bukse er, jeg har et par és-sko, kjøpt i Tyrkia for hundre kroner og en girl-T-skjorte på meg.

 

Når jeg ser folk med massevis av dyre klær, og spesielt nå jeg ser folk som tror at deres klær gjør dem kule, så synes jeg synd på dem. Da har de gjennomgått ett eller annet som har gjort at de føler de er nødt å kjøpe slike klær for å få respekt, status og oppmerksomhet hos medmennesker.

 

Ang. utdanning:

 

Nei, selvfølgelig er ikke alle like. Alle vil ikke utdanne seg som sivilingeniører og vil ikke begynne å utvikle prosessorer for Intel, men det er de som ikke har så høye mål for livet som ofte er mest likegyldig med hvilket arbeid de gjør for å tjene staten.

 

Men selv om de ikke vil utdanne seg, har de ofte interesser. En kompis av meg elsker å jobbe på Rimi. Å stable i hyller. Han har ingen utdanning. Samme med en som er gartner. Elsker planter og natur.

 

Man kan jobbe, selv uten utdanning.

Lenke til kommentar

 

Og da skal gjerne staten eie bedriften/selskapet istedet. Og en liten president skal styre og ha alle eierinteressene. Da blir det mangfold!!!

 

det kan være et annet poeng her, hva om arbeiderne som arbeider i bedriften eier den? vil ikke lokalsamfunnet være tjent med det?

(selvfølgelig kan man se på usa som har en mest utviklet kapitalisme, se hvor sterkt fagforeningene står der...)

 

Desverre fikk jeg ikke opp denne Tommy-greien. Tommy Hilfiger er imidlertid det beste merket!!!! :wink: :wink:

 

krever quicktime eller quicktime alternative:

http://www.softnews.ro/public/cat/11/2/1/1...11-2-1-40.shtml

Lenke til kommentar
Jeg elsker å lære nye ting, og skal forhåpentligvis på NTNU om et par år, og har mest lyst å gå 5-7 år, men det er mulig jeg bare tar tre pga at det koster så mye å utdanne seg.

Det er ikke alle som har lyst til å sitte på skolenbenker mer etter 9 år i den offentlige skolen, og heller vil jobbe. Det koster ikke mye å utdanne seg ved offentlige høgskoler/universiteter. Man får stipend og rentefritt lån. Dessuten går det ann å spare penger til utdannelse ved å ha sommerjobber o.l. Det er jo ikke noe problem å få et studielån på 300000 hvis du har brukt tiden på universitet/høgskolen til noe fornuftig og fått deg en utdannelse (som har en fremtid da vel og merke).
Når ble utdanning en negativ ting? Dette tyder på at kapitalistene i denne tråden har misforstått et par vesentlige ting...
Saken er den at samfunnet er ikke tjent med at alle sitter på skolebenken til de er 25 og går av med pensjon når de er 60 år. Ingen hensikt at en som skal bli fabrikkarbeider eller søppelmann sitter på skolebenken i 12 år og lærer nynorsk.
Nei, selvfølgelig er ikke alle like. Alle vil ikke utdanne seg som sivilingeniører og vil ikke begynne å utvikle prosessorer for Intel, men det er de som ikke har så høye mål for livet som ofte er mest likegyldig med hvilket arbeid de gjør for å tjene staten.

Tror de færreste tenker på hvordan de kan tjene staten best mulig. For de fleste ungdommer er staten bare en sitron det er om å presse mest mulig ut av, Det være gjennom stipend, gratis ditt og gratis datt. Hvor mange tror du stemte på Arbeiderpartiet fordi de føler det er prinsippielt riktig at det er kommunens oppgave å kjøre hjem full ungdom fra fest. Det er om å betale så lite som mulig skatt til staten. Folk flest i den virkelige verden vet at staten ødsler bort det meste den tar inn, og at det derfor er om å betale så lite skatt som mulig.
det kan være et annet poeng her, hva om arbeiderne som arbeider i bedriften eier den? vil ikke lokalsamfunnet være tjent med det?

Nei, lokalsamfunnet vil nok ikke være tjent med det, fordi folk flest skjønner at jo fler kokker jo mer søl det blir. Man kan ikke ha et beslutningsdyktig styre med 250 medlemmer. Hvem skal ta tøffe avgjørelser om nedskjæringer og oppsigelser? Lokalsamfunnet ville nok ikke være tjent med at arbeiderne eier fabrikken, for fabrikken ville sannsynlig gå konk fortere enn du kan si "sosialrealistiskeplekake".
(selvfølgelig kan man se på usa som har en mest utviklet kapitalisme, se hvor sterkt fagforeningene står der...)
Også kan man kikke på de på de bunnsolide kinesiske fagforeningene (i statlige bedrifter selvfølgelig) med 200 millioner medlemmer. Det er ingen sammenheng mellom hvor sterke fagoreningen er og hvor godt arbeiderne har det.
Når ble det slik at under sosialismen så eier staten alt og en(1) president styrer alt? Faktum er at folket eier bedriftene og arbeiderne styrer bedriftene selv. Staten kontrolerer ressursene som man har til rådighet, slik at man ikke bruker for mye mel, olje, stål, strøm osv.
Nå ble folket noe "annet" enn staten? Når fikk arbeiderne kunnskap om fradragssatser, kjøregodtgjørelse og kvartalraportering og kunsten å føre regnskap etter norsk standard?
Staten kontrolerer ressursene
Hvem er staten? En byråkratisk maktelite? HVem skal bestemme hva mye "mel" er? Skal man gå i tabeller og lete etter godkjent forbruk for mel i kanelboller med glassur? Hvorfor skal man ikke kunne pumpe opp mer oje hvis det er for lite olje til åmette markedet? Hva er poenget med et "rasjoneringministerium" 60 år etter krigen? (Vi kan kalle deg "Overflodsministeriet anno 1984") Hvem skal kontrollere de som kontrollerer arbeiderne? Skal arbeiderne nedsette et kontrollutvalg som kontrollerer byråkratene? Hvem skal kontrollere kontrollutvalget? Forslag: Folkets folkevalgte folkeutvalgt for kontrol av folkelige byråkrater i folkets tjeneste?

Da snakker vi skikkelig god gammeldags sosialisme eller hva, Olsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...