Gå til innhold

Feilmelding under lagring i Photoshop CS5

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter med at jeg får opp feilmelding i Photoshop når jeg skal lagre bilder. Feilmeldingen er: Could not complete the Save As command because there is not enough memory(RAM)

Hva er problemet? Jeg har 16GB minne(hvor 2,92GB kan brukes). Bildene jeg redigerer laster jeg opp fra en ekstern harddisk. Disse lagres også på den eksterne harddisken.

Jeg har ikke hatt problemer med dette før nå i det siste, hvor jeg har fått ny pc. Men denne pcen er bedre enn den jeg hadde, så jeg skjønner ingenting. Utrolig frustrerende å ikke få lagret bilder!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg får det problemet i PS, (Jeg har en gammel utgave da..., men mulig det er likt), så er det fordi Formvalget står på noe "galt" når jeg lagrer. (Det er tre alternativer: Grunnlinje (standard), Grunnlinjeoptimalisert og Progressiv. Når det står der det skal: Grunnlinje går det uten problemer å lagre, men om det har kommet på Grunnlinjeoptimaliseet, så blir det plutselig ikke nok Memory.....

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det samme, men det var for lenge siden på en tidligere versjon av CS. Mener jeg måtte re-installere programvaren, men det kan like gjerne være en fillefeil hvor programmet bare leser feil RAM verdier. Eller sånn som det RandiA nevner.

Har du prøvet å reboote systemet?

Når du har 16GB RAM, hvorfor har du bare allokert 2,92GB til CS?Det virker å være i minste laget.

Mulig feilen ligger der. Prøv å sette RAW til 8GB eller høyere.

På min Laptop med 16GB RAM er 8,571GB allokert til CS. Tror det er noe CS har valgt selv, hvis jeg husker riktig. Kunne sikkert satt det mye høyere. CS trenger mye RAM, resten av systemet trenger ikke så mye.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Tror jeg fant ut feilen. Etter at jeg la over bildene på datamaskinen, istedet for å plukke dem opp fra harddisken, så har jeg ikke fått opp denne feilmeldingen noe mer. Har testet ut med to bilder nå, så håper det var det som var problemet. Da får jeg heller gå tilbake til å legge dem på datamaskinen, istedet for rett på harddisken.

Men hvordan får jeg allokert mer GB til CS? :s Dette er noe jeg leste av på "min datamaskin" under egenskaper.

Lenke til kommentar

Men hvordan får jeg allokert mer GB til CS? :s Dette er noe jeg leste av på "min datamaskin" under egenskaper.

Hvis du har lest av det på "min datamaskin" så er det sikker bare det CS brukte akkurat da.

I CS gå: Edit >Preference > Performance. Der er en slider du kan justere. Godt mulig den allerede står høyere enn det du har lest av.

Du burde også sjekke andre innstillinger under de forskjellige segmentene i Preference. Ved å holde musen over så viser en forklaring nederst hva det er.

Hvis du har OS på en disk og alt annet på andre disker så setter du Scratch Disk til en egen mappe på en av de diskene uten OS.

Det er under Preference menyen du gjøre forandringer på utseende og hvordan CS lagrer osv.

Lenke til kommentar

Trondster: Jeg legger de over på det jeg kaller ekstern harddisk. Denne sitter koblet til på pcen hele tiden, men utenfor pc-kabinettet. Eksterne ligger vel utenfor kabinettet, mens interne sitter inni kabinettet :)

arthon: Takk! :)

Lenke til kommentar

Hva er problemet? Jeg har 16GB minne(hvor 2,92GB kan brukes). Bildene jeg redigerer laster jeg opp fra en ekstern harddisk. Disse lagres også på den eksterne harddisken.

Har du problemer kun når du jobber mot den eksterne disken er det poteniselt et dårlig tegn. Umulig å si så mye mer enn det, men sjekk om det kan være noe problem med disk, kabel eller (USB?) kontakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...