camaro37 Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Jeg holder på å kjøre opp til klasse D (buss), og skal fortsette etterpå med C (lastebil), men ble nettopp informert om at jeg ikke får minibuss, samt lett lastebil herunder? Hva?! Så hvis jeg kjører opp til tung motorsykkel til f.eks 1000 kubikk, så kan jeg ikke kjøre en lett på 125 ? Dette høres helt absurd ut spør du meg. Noen som vet om du kan kjøre minibuss om du har buss, og lett lastebil om du har lastebil ? Lenke til kommentar
Manx Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Høres for meg veldig merkelig ut, sjekket mitt eget førerkort og det er faktisk ikke merket av for minibuss, eller lett lastebil med eller uten henger. Var også inne på veivesenets sider og tok en titt, står ingenting om at man har lov til å kjøre C1E hvis man har CE. At man ikke har lov til å kjøre CE hvis man kun har C1E, det skal jeg jo være veldig enig i. Men du kan jo ikke komme å fortelle meg at man har lov til å kjøre et vogntog på 50 tonn, men man får ikke lov til å kjøre lett lastebil på inntil 7,5 tonn (12 tonn med henger). Hvem fikk du denne beskjeden av, kjørelærer eller sensor? Endret 2. juni 2013 av Frank Dux Lenke til kommentar
camaro37 Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Høres for meg veldig merkelig ut, sjekket mitt eget førerkort og det er faktisk ikke merket av for minibuss, eller lett lastebil med eller uten henger. Var også inne på veivesenets sider og tok en titt, står ingenting om at man har lov til å kjøre C1E hvis man har CE. At man ikke har lov til å kjøre CE hvis man kun har C1E, det skal jeg jo være veldig enig i. Men du kan jo ikke komme å fortelle meg at man har lov til å kjøre et vogntog på 50 tonn, men man får ikke lov til å kjøre lett lastebil på inntil 7,5 tonn (12 tonn med henger). Hvem fikk du denne beskjeden av, kjørelærer eller sensor? Var selv inne å tittet på sidene til vegvesnet, men ble desverre lite klok. men som du sa, det står ingen steder at man har lov til å kjøre med lettere klasser enn man har kjørt opp til. Var min svigerfar, som har kjørt buss, OG lastebil hele sitt liv. Vet det er andre regler hvis du tok setifikatet for en steinalder siden, men han mente på at etter de nye lovene kom hadde jeg ikke lov til å kjøre c1 hvis jeg bare hadde c.. Dette høres jo for meg helt latterlig ut, men kan jo alltids spørre kjørelærer. er jo sikkert det tryggeste -og enkleste. Har motorsykkel-lappen, tung, og jeg kan da kjøre både lett-sykkel og mellomklasse. hvorfor skulle det være annerledes med buss og lastebil ? Takker for svar Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Høres for meg veldig merkelig ut, sjekket mitt eget førerkort og det er faktisk ikke merket av for minibuss, eller lett lastebil med eller uten henger. Var også inne på veivesenets sider og tok en titt, står ingenting om at man har lov til å kjøre C1E hvis man har CE. C(E) gjelder for alle lastebiler (+henger) over 3,5 tonn. (som det også står på siden du linker til...) C1(E) gjelder også for lastebiler (+henger) over 3,5 tonn, men under 7,5. Derfor er det ikke noe poeng i å skrive koden C1(E) på førerkortet når man også har C(E). Eneste tilfelle måtte være om man har C1E fra før, og så tar kun klasse C (uten E) etterpå; da gir C1E deg en rettighet du ikke har med klasse C... Tilsvarende for D1/D: D gjelder alle busser med over 8 passasjerer. D1 gjelder busser med over 8 passasjerer, men ikke fler enn 16. Akkurat som for lett lastebil/lastebil, så kan altså alle "minibusser" også kjøres med busslappen. Derimot stemmer det at C/C1 ikke gir førerrett for D/D1, eller omvendt, noe det gjorde for en del år siden. Endret 5. juni 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå