6arken Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 (endret) Hei. Etter å ha prøvd diverse Linux-distribusjoner, står jeg fast. Jeg tester i VMWARE og i utgangspunktet synes jeg nå Linux er modent. MEN, jeg er ikke kar om å forandre skjermopløsning i Mint, nå er det typisk 640x480. Jeg skulle gjerne forandret denne til 1680x1050 eller lignende. Jeg fikk det til i Ubuntu, men det er ikke likt, (Tydeligvis) med Ubuntu. Jeg er forholdsvis ukjent med Linux, men synes det er gøy med noe nytt og annerledes, og tester gjerne nye ting. Jeg er sikker på at det er enkelt, men nå er jeg litt irritert på meg sjøl, at jeg ikke får det til. Så nå tyr jeg til dere, etter som jeg har hatt god hjelp av forumet før. Håper dere skjønner hva jeg mener, og kan gi meg forslag på løsninger, slik at den virtuelle Mint-distribusjonen kan bli vurdert på en ok måte. Visuelt så langt synes jeg distribusjonen ser meget bra/pen ut. Hvis jeg kunne lagt opp i VmWare at alle nye klienter/servere skulle minimum "begynt" i 1680x1050 feks så blir jeg også veeldig glad i tips. Takk på forhånd! Mvh Tor Endret 1. juni 2013 av 6arken Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 (endret) Det virtualiserte VMware-skjermkortet er sannsynligvis ukjent for Mint. Her er en video av hvordan du får driver til dette (vmware-tools) inn i Mint-installasjonen: http://www.youtube.com/watch?v=hrHFbs3sDAA Her er mer om VMware Tools: http://www.vmware.co...t_tools_ws.html Hadde du brukt VirtualBox i stedet hadde du sannsynligvis hatt VirtualBox Guest Additions liggende i pakkesystemet i den virtuelle klienten. Og siden dette kommer av manglende drive for "hardwaren" du kjører på, så er det ikke noen instilling du kan gjøre i VMware for å få det til å blir minimum/default noe annet. Pr nå så kjører du maksimalt av det skjermsystemet klarer i sikkermodus. I Ubuntu så installerte du kanskje open-vm-tools ( https://help.ubuntu....ty/VMware/Tools )? Edit: Siden VirtualBox er tettere integrert mot open source-miljøet vil jeg anbefale å bruke det til å teste Linux-distroer. Hva er grunnen til at så mange bruker VMware egentlig? Endret 1. juni 2013 av endrebjo Lenke til kommentar
Croome Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Hva er grunnen til at så mange bruker VMware egentlig? Grunnen til at så mange bruker VMware tror jeg, ihvertfall i mitt tilfelle er at VMware støtter 3D-aksellerering Lenke til kommentar
6arken Skrevet 1. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2013 Det virtualiserte VMware-skjermkortet er sannsynligvis ukjent for Mint. Her er en video av hvordan du får driver til dette (vmware-tools) inn i Mint-installasjonen: Her er mer om VMware Tools: http://www.vmware.co...t_tools_ws.html Hadde du brukt VirtualBox i stedet hadde du sannsynligvis hatt VirtualBox Guest Additions liggende i pakkesystemet i den virtuelle klienten. Eneste grunnen til at jeg bruker Vmware er at jeg har lisens og har brukt det i ca 10 år, så jeg føler meg kjent og synes det fungerer veldig bra med virtualisering. Jeg skjønner at jeg da må ha inn Vmware-tools, trodde dog at tiden var forbi med "ekstra-utstyr" for å få en ny linux-distribusjon til å fungere. Er dårlig på tysk, så jeg får finne en engelsktalende person som gjør det samme som videon du linka til. Takk for svar! Mer testing i morgen. Og siden dette kommer av manglende drive for "hardwaren" du kjører på, så er det ikke noen instilling du kan gjøre i VMware for å få det til å blir minimum/default noe annet. Pr nå så kjører du maksimalt av det skjermsystemet klarer i sikkermodus. I Ubuntu så installerte du kanskje open-vm-tools ( https://help.ubuntu....ty/VMware/Tools )? Edit: Siden VirtualBox er tettere integrert mot open source-miljøet vil jeg anbefale å bruke det til å teste Linux-distroer. Hva er grunnen til at så mange bruker VMware egentlig? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Så lenge VMware er properitært, er det ikke nødvendigvis mulig å få VMware VGA-driveren inn i kjernen eller shippe frie GNU/Linux-distroer med den inkludert. Gradene av frihet varierer mellom distroene, og Ubuntu inkluderer ofte mer lukket/properitær programvare enn mange andre og fungerer dermed kjappere ut av boken i mange tilfeller. På de distroene som ikke tar seg slike friheter, må du fremdeles inn med "ekstra-utstyr". Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 (endret) Grunnen til at så mange bruker VMware tror jeg, ihvertfall i mitt tilfelle er at VMware støtter 3D-aksellerering Er du sikker på at ikke VirtualBox også støtter 3D-akselerasjon?Jeg sitter her med fullskjerm Debian 7.0 i VirtualBox 4.1 (på Ubuntu 12.04 m/ X.org radeon og HD4650), og får full Gnome 3 (Gnome Shell) med animasjoner, skygger, osv. Både glxinfo og glxgears tyder på at 3D-akselerasjon er aktivert. Og dette fungerte ut av boksen uten noen extras, selv om jeg så at Debian hentet noen virtualbox-pakker under installasjonen. Endret 1. juni 2013 av endrebjo Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 3D fungerer i VirtualBox også. Man trenger bare å installere guest additions samt aktivere 3D i innstillingene for VM-en. I mitt tilfelle er resultatet langt fra det jeg får ved vanlig installasjon, spesielt ved nyere distroer. Eldre distroer som f.eks. Ubuntu 10.04 med Compiz flyr derimot av gårde. Tror det har med dårlig større for nyere versjoner av X.Org å gjøre. Lenke til kommentar
Croome Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Er du sikker på at ikke VirtualBox også støtter 3D-akselerasjon? Jeg har ikke prøvd VirtualBox på ett par år, så er ikke sikker på det pr. dags dato, men det var grunnen min før ihvertfall, spørs om jeg må teste VirtualBox igjen da Lenke til kommentar
6arken Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Da fikk jeg lagt inn VmWare-tools, etter å ha sett denne videoen. http://www.youtube.com/watch?v=0U8mnEg7nEw Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå