Gå til innhold

Her er Intels nye topprosessor - Haswell


Anbefalte innlegg

Syns det suger at de bytter sokkel hele tiden, ny sokkel hver 6 mnd. Jeg bygde en gaming rigg med en gang 2011 sokkelen kom ut for at den skulle være fremtidsrettet, men det hjelper lite når Intel holder på sånn her. Er for utvikling men er ikke for å bli dumpa av Intel etter så kort tid. Kjenner at jeg skal ha AMD neste gang. Utrolig irriterende!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det suger at de bytter sokkel hele tiden, ny sokkel hver 6 mnd. Jeg bygde en gaming rigg med en gang 2011 sokkelen kom ut for at den skulle være fremtidsrettet, men det hjelper lite når Intel holder på sånn her. Er for utvikling men er ikke for å bli dumpa av Intel etter så kort tid. Kjenner at jeg skal ha AMD neste gang. Utrolig irriterende!

 

Kommer jo ny CPU til 2011-sokkelen i september, så jeg skjønner ikke hva du griner for?

 

Fremtidsrettet PC er en myte.

Lenke til kommentar

Syns det suger at de bytter sokkel hele tiden, ny sokkel hver 6 mnd. Jeg bygde en gaming rigg med en gang 2011 sokkelen kom ut for at den skulle være fremtidsrettet, men det hjelper lite når Intel holder på sånn her. Er for utvikling men er ikke for å bli dumpa av Intel etter så kort tid. Kjenner at jeg skal ha AMD neste gang. Utrolig irriterende!

 

Har hatt samme sokkel i snart fire år, jeg. Kjøpte i7 950 i juli, 2009. Den funker fortsatt helt fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm, Har lest masse tester på nett av denne her, men for å være ærlig hadde jeg venta meg mer av Intel. Virker som de har ofra ytelse for økt batterilevetid på bærbare. Når man ser hva de har gjort tidligere, burde kanskje spranget fra 3770k til 4770k være betraktelig større, Imo.

 

Hadde håpa denne skulle sparke såpass at den kunne være ett rimelig alternativ til toppmodellen nå, 3970X, men den er jo ikke i nærheta. Riktignok er sistnevnte en 6C/12T brikke og denne er 4C/8T.

 

Men, det som kanskje imponerer meg mest er hva de har fått til meg grafikkdelen. Den er slettes ikke ille nå. Greit, de er ikke noen match for AMDs APUer, som generelt er kraftigere, og men begge disse er jo selvfølgelig ingenting mot dedikert grafikk.

 

Det er jaggu ikke lenge siden det var fullstendig håpløst å spille noe som helst på integrert grafikk. Kjøpte en laptop med en Core I5 3220 for en måned siden ca. En Ivy Bridge med HD 4000, og den drar faktisk Halflife 2, med greie setting og brukbar oppløsning, og det kunne jeg bare glemme for få år siden. Så, selv om prosessorytelsen ikke var noe å bli imponert over, synes jeg økningen i grafikkytelse er mer imponerende.

 

Så, Min oppsummering:

Middels økning i ytelse, sammenlignet med forgjengeren, men betydelig økning i ytelse på grafikkdelen.

 

Asu

Lenke til kommentar

mmm, Det var jo ett godt poeng. Jaja, vi får vel håpe at noen er i stand til å gi dem en på tryne da. Kanskje noe skjer i den leiren også. Kan tenkes at det skjer, nå som det ser ut til at AMD er litt mer på riktig spor, ny ledelse og ny stab i Prosessorutviklingen. Som forbruker håper jeg inderlig at det skjer.

Lenke til kommentar

Vi hadde da DDR2 til DDR3-skifte på én og samme sokkel; S775.

 

Den gangen var minnekontroller integrert i brikkesett. Skal du ha den samme situasjonen nå må du ha DDR3 og DDR4-minnekontroller integrert på CPUen. AMD hadde DDR2 og DDR3 på Deneb og Thuban, men aldri hørt at Intel har gjort det samme.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

 

 

Den gangen var minnekontroller integrert i brikkesett. Skal du ha den samme situasjonen nå må du ha DDR3 og DDR4-minnekontroller integrert på CPUen. AMD hadde DDR2 og DDR3 på Deneb og Thuban, men aldri hørt at Intel har gjort det samme.

C2D hadde både DDR2 og DDR3 støtte i cpuens memory controller.

Hovedkort produsentene kunne wire opp både DDR2 og DDR3 spor på hovedkortet, de kunne til og med mikse som asrock gjorde på noen modeller.Ulik type i hver memory channel og man kunne sdlv velge om DDR2 eller DDR3 men ikke ha installert ulikt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

DDR4 kommer med Haswell-E i slutten av neste år. Desktopvarianten av Broadwell kommer til å bruke samme sokkel som Haswell, så det blir sannsynligvis ikke noe DDR4 på den plattformen før Skylake i 2015.

Haswell-E ligger i andre halvdel av 2014 i roadmap. Det blir ny sokkel (ikke LGA 2011) og Intel sin første brikke med DDR4 minne.

For mainstream kommer ikke DDR4 før med Skylake i 2015.

 

C2D hadde både DDR2 og DDR3 støtte i cpuens memory controller.

Hovedkort produsentene kunne wire opp både DDR2 og DDR3 spor på hovedkortet, de kunne til og med mikse som asrock gjorde på noen modeller.Ulik type i hver memory channel og man kunne sdlv velge om DDR2 eller DDR3 men ikke ha installert ulikt.

Feil. Core 2 hadde ikke minnekontroller integrert på CPU, dermed var det opp til chipset (north bridge) hvordan det ble implementert.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...