Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Kan en klinisk sosionom stille diagnoser? og hva er egentlig forskjellen på en psykolog og en klinisk sosionom? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Nei, kun leger og psykologer kan stille psykiatriske diagnoser. Kliniske sosionomer arbeider ofte sammen med leger og psykologer, og vil i mange tilfeller kunne tilby god hjelp og oppfølging for ulike livsvansker. http://www.fo.no/getfile.php/Filer/01%20FO-sentralt%20filer/Godkjenningsordninger/Kriterier%20for%20godkjenning%20som%20klinisk%20sosionom.pdf Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Ok, takk for svar. Har gått til psykolog en stund, men ønsket å bytte behandler så fikk en klinisk sosionom. Hvordan kan jeg da få eventuelle diagnoser? De jobber jo i team sånn utenom timene høres det ut som, så kan en av de psykologene hun jobber sammen med stille diagnoser selvom de ikke har snakket(borsett fra han ene) med meg? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Da du sluttet hos psykologen, så satte denne en diagnose på plagene dine. Om du ikke har fått andre symptom i tillegg, vil denne diagnoesen bli stående. Hvis du i fall har fått nye plager og skal ha ny diagnose, må du undersøkes på nytt av lege eller psykolog. De må da snakke med deg personlig - selv om de jobber i team med sosionomen som følger deg opp. Fjerndiagnostisering er ikke tillatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Ja, tror jeg fikk en diagnose hos han, men snakket ikke om så mye så hun vil nok forsette. Fylte for eksempel ut en del skjema osv sist jeg var der sånn hun kunne kartlegge. Men ok, synes bare det er litt rart å gå til behandling når jeg egentlig ikke vet hva jeg har og hva jeg ikke har.. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Du har rett til å få vite hvilken diagnose du har, hvilken behandling du får og hvordan behandlingsutsiktene dine er. Det siste er ikke nødvendigvis lett å vite ved kun å se på diagnosen, men krever at du snakker med den som har oppfølgingsansvaret for deg. Det er vanlig å spørre om slikt, og sosionomen bør kunne svare på dette, selv om det er best at den som satte diagnosen også forklarer hva den bygger på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Ok takk! Så det skal liksom ikke bli noe problem for meg å få en eventuell diagnose av den grunn? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Nei, du har rett på å få vite hva du får behandling for. Det skulle bare mangle. Det er bare å spørre, og det er ikke uvanlig at pasienter spør. Da får du vite hvilke navn det er satt på plagene dine, hva disse plagene innebærer og hvilken behandling de mener du vil ha best hjelp av. Husk også å spørre om hva de mener dine sterke sider er; de vil du trenge når du skal takle problemene dine på en bedre måte enn tidligere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Ok, takk for tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå