Gå til innhold

Man kunne ikke rdusere bilavgitene for da vil anda flere kjøre rundt i varak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Redusere bilavgiftene, men en "tilsvarende" økning i driftstoffavgiftene vil nok få "miljøbombene" av veiene raskt. Samtidig vil en bilsamler kunne kjøpe inn en ny Porsche han kjører 1000 km i året med, uten å betale mer for bilen enn for bolig+garasje i innkjøp.

Slik dagens avgifter er, så betaler man seg blodfattig for å komme inn i "bilparken", mens bruk av bilen er relativt rimelig. Verditapet for en bil til 1 mill er større enn forbruket for en taxi-kjørt bil.

Lenke til kommentar

Bruk av bil er da ikke rimelig?

Verditap er fullstendig realistisk.

Å øke drivstoff avgiftene vil sette en sperre for nye som prøver å komme seg inn i "bilparken", da elbiler ikke er billige, og ikke vil bli det i nær framtid. - Skulle andre land dumpe drivstoff avgiftene, ville vi bli sittende igjen med et land hvor bare de rike kjørte elbiler, mens alle andre måtte ta sykkelen fatt.

Dersom det ikke er noe globalt marked for elbiler, vil prisene selvfølgelig gå opp.

Lenke til kommentar

I forhold til verditapet er bruken av bil latterlig billig i Norge. Med bruk av bil tenker jeg på de variable kostnadene som knyttes direkte til bruken. Du har vel forsikring og slitasjedeler som øker, men den største faktoren er helt klart drivstoffkostnad.

Høy inngangsbillett (høye avgifter på nybil) i kombinasjon med lave brukskostander (de variable kostnadene) gir lav terskel for å bruk av bil når du først har råd til å kjøpe inn.

Lav inngangsbillett i kombinasjon med høye brukskostander vil etter mitt hode gi høyere terskel for å bruke bilen.

Lenke til kommentar

Det er riktig, men du antar biler er klinkekuler. Se på aksionomene du har fremstilt.

Det var visstnok Newton som fremstilte disse påstandene, så om du kan bevise at hans naturlover er klin gærne så har du en Nobelpris i fysikk i vente.

Jeg antar dog at biler er legemer, men det er kun du som har funnet ut at biler er klinkekuler, muligens siden klinkekuler også er legemer (antar jeg).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

I forhold til verditapet er bruken av bil latterlig billig i Norge. Med bruk av bil tenker jeg på de variable kostnadene som knyttes direkte til bruken. Du har vel forsikring og slitasjedeler som øker, men den største faktoren er helt klart drivstoffkostnad.

Høy inngangsbillett (høye avgifter på nybil) i kombinasjon med lave brukskostander (de variable kostnadene) gir lav terskel for å bruk av bil når du først har råd til å kjøpe inn.

Lav inngangsbillett i kombinasjon med høye brukskostander vil etter mitt hode gi høyere terskel for å bruke bilen.

Hmm ettersom Norge har omtrent verdens dyreste bensin, så har dere høy inngangsbillett i kombinasjon med høye brukskostander! Det er bra for futen, samt for å forsikre at det ikke blir varmere i Norge. ;)

Lenke til kommentar

Etter litt kjøring rundt på kontinentet, så synes jeg ikke drifstoffpriser i Norge er så gale. Ja, det er kanskje en krone billigere per liter - men det utgjør bare småpenger i forhold til verditapet på en bil i Norge.

Vil tippe du har kjørt i de andre land som også ligger nær verdenstoppen. Skal vel bemerkes at Norge ikke ser ut til å ligge på verdenstoppen, der ligger visst Tyrkia, Norge er kun nestbest i verden mtp bensinpriser og er 23 000% dyrere enn det billigste landet.

http://en.wikipedia....round_the_world

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Er ikke prisen på MC som plager meg. Mere at jeg etter 4 år har betalt nærmere 100.000,- i forsikring...

Aldri betalt mer en 13-14k full kasko på r sykkel, første gang jeg hadde en r sykkel på meg var jeg vel 21-22år gammel.

Mulig du burde se etter et bedre selskap :)

Lenke til kommentar

Tja, jeg har sjekket med alle selskaper. Hadde en 2009 Yamaha R6 på meg ifjor, 24.700,- i året.. Har nå en 2010 Honda CBR600RR, 23.900,-.

Dette hos gjensidige. IF skulle ha 52.000,- i året. Storebrand 24.800,-. Jeg har nok forsøkt alle. Jeg har kun 30%, men syntes alikevel det er drøyt. Men sykkel skal jeg ha!

Edit: Skal ikke spore av her.. Var bare litt hat mot forsikring som måtte ut :p

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar
Jeg antar dog at biler er legemer, men det er kun du som har funnet ut at biler er klinkekuler, muligens siden klinkekuler også er legemer (antar jeg).

Skatteflyktning, post 48:

Tyngre bil kommer generelt bedre ut av kollisjoner enn lettere biler

Venter fortsatt på at Skatteflyktning eventuelt oppklarer hva han sa, eller slutter å anta at biler er klinkekuler.

Lenke til kommentar

Fysikken til sier selvfølgelig at an tyngre bil er vanskeligere å stoppe en en lett bil .

Men det er bare en liten del av hel regnestykket kalt sikkerhet.

Farten har nesten alt å si her

Det som slår ut er at gammel tyng bil likevel gir mere etter i koalisjonen en en liten bil.

så videoen jeg la ut er ikke så urealistisk

En annen sak er at de stive bilene ( som var sikkerheten før ) er mere farlig en de som er myke i fronten.

En gammel bil er altså stivere sik at stoppen blir hardere en om det skulle skje med en moderne bil

Det er jo det som betyr noe her

http://www.youtube.com/watch?v=WpvhaPh0zS0

Lenke til kommentar

Jeg har aldri antatt at biler er klinkekuler, det er din egen stråmann, så du får sloss med den selv om du vil.

Skatteflyktning, post 48:

Tyngre bil kommer generelt bedre ut av kollisjoner enn lettere biler

Venter fortsatt på at Skatteflyktning eventuelt oppklarer hva han sa, eller slutter å anta at biler er klinkekuler.

Lenke til kommentar

kun 30%, men syntes alikevel det er drøyt. Men sykkel skal jeg ha!

Edit: Skal ikke spore av her.. Var bare litt hat mot forsikring som måtte ut :p

Slutter du å kræsje blir det billigere.

Må ikke hate forsikringsselskapet, - de skal tjene de også. - En statlig løsning ville ikke vært ønskelig. :)

Lenke til kommentar

Slutter du å kræsje blir det billigere.

Må ikke hate forsikringsselskapet, - de skal tjene de også. - En statlig løsning ville ikke vært ønskelig. :)

Jeg har kræsjet en gang siden jeg fikk lappen på bil for 8 år siden, og da var det ikke min feil. Så nei, jeg kræsjer ikke! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...