Gå til innhold

Man kunne ikke rdusere bilavgitene for da vil anda flere kjøre rundt i varak

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke greide se pointe med at nye biler er mer sikre en gamle så for det stå på deg..

Den lille blå er langt mer sikker en den større stasjonsvognen og det kun pga ny teknologi innen sikkerhet.

Joda, jeg KAN se at visse biler er sikrere enn andre når disse møtes på veien. Skal vi alle tvinges til å kjøre de som er sikrest?bike-lane-car-crush-500x333.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, jeg KAN se at visse biler er sikrere enn andre når disse møtes på veien. Skal vi alle tvinges til å kjøre de som er sikrest?bike-lane-car-crush-500x333.jpg

Det er vell ingen som ønsker å tvinge deg til det, noen ønsker å gjøre det til et billigare alternativ.

Edit; oja nå skjønner jeg, du har tapt diskusjonen og tar på deg 'jeg nekter å forstå hatten din igjen'

Endret av Priim
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei ikke tvinge, men greit at flere kan ha muligheten til kjøpe seg en sikker bil..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, man kan alltids være enige om alle hadde vært rikere og kunne kjøpe Mercedes hadde det vært bedre. Hvordan vil du få det til?

Ikke sagt noe om mercedes, hvis man senket avgiftene ville en del flere borgere kunne kjøpe bedre biler som forurenser mindre og mer sikre i ulykker..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Ikke sagt noe om mercedes, hvis man senket avgiftene ville en del flere borgere kunne kjøpe bedre biler som forurenser mindre og mer sikre i ulykker..

Mercedes var bare ett eksempel på en bil som anses som trygg. Og joda, jeg finner det sannsynlig at man vil bedre bilparken om avgifter senkes, men det vil også føre til at folk som idag ikke har råd til bil kjøper "vrakene" så det er usikkert hva nettoeffekten ville blitt. Uansett er jeg selvfølgelig for å senke disse avgiftene ... helst ned til null.

Lenke til kommentar

Det er jo mange som kjører rund i gamle Mercedeser fordi de antagelig var dyre når de ble kjøpt .

hvor sikre er de egentlig ?

Tyngre bil kommer generelt bedre ut av kollisjoner enn lettere biler, så disse er nok sikrere en f.eks. de bilene som politikerne gjerne vil ha folk til å kjøpe pga "miljøet".

Lenke til kommentar

Du må nok ta en klasse med fysikk igjen.

Skatteflyktning er kanskje inne på noe der. Det er riktig at mer masse forårsaker mer kraft i en kollisjon, men så er jo bilen tung fordi den er utrustet med sterke materialer. I en kollisjon mellom en 1 tonns bil og en 2 tonns bil det være akkurat lik kraft som virker mellom bilene. 1 tonns bilen vil dermed bli mest påvirket av kollisjonen grunnet den svakere oppbygning, og vil få et større skadeomfang.

Lenke til kommentar

sikker ?

Ja, enkelttilfeller som det du henviser til er nettopp enkelttilfeller, og derfor ikke relevant for generelle observasjoner.

Når to legemer smeller sammen så er det den med minst masse som opplever raskest fartsendring. Del Diablo kan sikkert forklare fysikken bak det, ettersom han ser ut til å kunne mye mer om fysikk enn meg.

Det sagt er det selvfølgelig mulig å konstruere biler bedre eller dårligere, og ditt eksempel er fin illustrasjon av dette

Lenke til kommentar

Skatteflyktning er inne på noe, ignorerer vi alt annet enn vekt. Matrialstyrke, hvordan matrialene er bygd opp, om å overkombinere gir økt matrialstyrke, om motoren er lagd for å bli ødelagt i kollisjon, skjellet og skallets form og oppbydning, etc etc etc.

Uavhengig av vekten, så må bevegelsesmengden utjevnes i en kollisjon, og derav vil ikke å ha større mengde lede til at du bare dytter den andre bilen videre i motsatt rettning som en klinkekule.

Når to legemer smeller sammen så er det den med minst masse som opplever raskest fartsendring. Del Diablo kan sikkert forklare fysikken bak det, ettersom han ser ut til å kunne mye mer om fysikk enn meg.

Begge bilene vil bli utsatt for den samme kraften. Å ha større kraft vil ikke gjøre noe annet enn at den kombinerte kraften i smellet er større.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke sånn at alle kjøper bil basert på sikkerhet alene. Men det er en bonus, at man kan få bedre sikkerhet med på kjøpet av innkjøp av nybil. Dermed bør det være intensiver for å skifte ut en gammel forurensende og farlig gammel bil, med en mindre forurensende og sikrere nybil. Den beste måten på å få bedre og sikrere biler på veiene er å senke avgiftene eller fjerne de helt slik at folk kan stå fritt til å velge den bilen de vil, uten innblanding fra staten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...