Gå til innhold

Snedige ord og uttrykk

Anbefalte innlegg

Jeg er Trønder og er gift med en svensk jente som flyttet til Norge for omlag 15 år siden. Og som snakker bokmål og har gjort det i mange år. Naturligvis oppstår små diskusjoner om ord og uttrykk som jeg sier som hun synes er helt på jordet.

Klarte ikke å finne noen tråd for dette formålet så jeg lager en.

Første ordet jeg nevner nå er "klemstre". I Trøndelag vokste jeg opp med at muttern "klemstret" potet, gullerøtter og smør dersom jeg ikke likte det vi hadde til middag. Men dette ordet finner jeg lite info om.

Hva betyr "klemstre"? Er det et riktig ord? Eller er det funnet opp?

Nevn gjerne flere ord og uttrykk som er snedige! Ord og språk er veldig interessant! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke alle dialektord som står i ordbøkene.

Hva betyr ordet "kaup" når din familie bruker det? Kaup er gammelnorsk for kjøp. F.eks. Kaupangen betyr kjøpstaden. I gamle nynorske tekster kan du lese "Han kaupte seg ein hest".

Lenke til kommentar

Ikke alle dialektord som står i ordbøkene.

Hva betyr ordet "kaup" når din familie bruker det? Kaup er gammelnorsk for kjøp. F.eks. Kaupangen betyr kjøpstaden. I gamle nynorske tekster kan du lese "Han kaupte seg ein hest".

Vi bruker det om bokser til å oppbevare mat i. Det stammer jo fra beskrivelsen du gir, da en kjøpte mat i bokser. Sylfest Lomheim mener det skal brukes om tinnbokser, men vi sier kaup også til plastbokser.

På Vestlandet "kneker" vi potetene...

Aldri hørt om å kneke potetene, men å kneke i sofaen er et vanlig fenomen.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt at man bruker ordet "klemstre" når man klemmer seg mellom noe. Haha weird! :D Ord og uttryk er veldig interessant. Der jeg kommer fra sier de gamle ord som "nåvva" (hjørnet på noe, feks fjøs-nåvva) og "veintli" (sannelig).

Dette er uansett ord som nesten har forsvunnet.

Lenke til kommentar

En gang da bestemoren min begynte å snakke om "beitesiå" begynte jeg virkelig å lure. Og hun visste ikke hva hun skulle kalle det for at jeg skulle forstå hva hun mente. Det viste seg å være "dørkarmen" hun refererte til, altså listen som går rundt en dør.

Hun bruker forresten ord som "skykkjo" ("boden") og skukkjen "hemsen/loftet" også. Øverste etasje i uthuset er derfor "Skykkjeskukkjen" :) Her snakker vi en snart 100 år gammel dame fra striletraktene rundt Bergen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En jeg jobber med snakker ofte om kaup (les kæup), da i form av mannsjit, avføring etc. Han er sunnmøring.

Jeg er fra Nordland og en kaup er en litt stor kopp. Ausekarstørelse ca.

Et par ord/setninger fra mitt distrikt :p

Ke du fær her og pajover ætte? (Hvorfor går du bare rundt uten mål og mening?)

Ke du atlet på? (Hva tenker du på/Det er ikke noe å tenke på)

Bætteli. (Veldig)

Bordjunge. (Les Bolijonge) Smørkniv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...