Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er voksen student med småpeiling på pc men har vært uheldig/ustrategisk før i kjøp av laptop og vil gjerne ha tips og råd fra folk her inne.:)

Har lyst på en win8 pro med touchskjerm på str med et nettbrett, og ser for meg enten dell xps 12 eller MS Surface pro.

i5-prosessor, 4gb RAM og 128gb ssd er minimumskravet og da ligger Surface på totalt ca 8 500kr m/typecover, mens xps 12 er på ca 10 000kr.

Sikler veeeldig på xps 12 med 8gb ram,256gb ssd og i7, men den ligger på 12 200kr... Men jeg er redd for at jeg blir blendet av specsa og vippeskjermen og gjør et dårlig valg.

Xpsen kommer også med i5, 8gb ram og 256 gb ssd, til 11 300kr.

Referanser:

http://www.dell.com/no/p/xps-12-l221x/fs

http://www.microsoftstore.com/store/mseea/no_NO/pdp/productID.279446200

Har dell for høye priser i forhold til ytelse? Er surfacen et godt valg?

Den blir mest brukt til oppgaveskriving, surfing, film, musikk musikknotasjon (Sibelius) og spilling av SecondLife (SL). Dokumentbehandling er så viktig for meg (brukt office siden 1994) at jeg fikk fnatt av androidløsninger, så det er helt utelukka. SL er ikke fullt så viktig, men greit at det ikke lagger nevneverdig på medium og 100m drawdistance.

Skal også skrive mye musikknoter med Sibelius.

Jeg kjøper sjeldent nytt utstyr og har tenkt å bruke den i minst 3-4 år.

Har dere noen råd ang de to alternativene (surface vs. xps) eller hvilken xps jeg får mest for?

Andre alternativer som jeg ikke har tenkt på (ingen eple-produkter btw)? Må være tastatur med respons, lett å ha med seg i sekk/veske (under 1.5kg), win8 og lett å koble til prosjektor (vga eller hdmi).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har jeg ikke sett før! :-D

Har Asus G73jw nå (et monster av en tung gaminglaptop) og er absolutt ikke fornøyd med den. Kjøpte Asus Transformer TF101 (den første som kom, android) og den var ok men ikke super. Asus kommer med masse herk av småprogrammer som suger minne og knot (iallefall på g73jw), så prøver å komme meg bort fra Asus nå. Dessuten tror jeg 13.3 tommers skjerm blir i overkant av det jeg ser for meg.

Skal lese meg opp på den der før jeg avfeier den iallefall. Tusen takk for tipset, tar gjerne i mot flere :)

Lenke til kommentar

Godt poeng HaakonSag, jeg har prøvd nettopp dette, men ikke fått det til fordi jeg kun hadde backup-dvder som dermed installerte alle småprogrammene på nytt igjen uten at jeg hadde noe å si om den saken. Og siden jeg kjøpte maskin med innbakt win7, så fulgte det ikke med rene windows-plater. Det skal bli gjort etterhvert som jeg får tilgang til ny HDD og installasjons-plater til Win8.

Dette er derimot ikke en diskusjon om hvorvidt jeg skal reinstallere OS eller ei, jeg vil heller ha tips til å finne en lettere, mer hendig laptop/nettbrett/combo, som jeg kan ta med meg ut av hjemmet.

Kom gjerne med tips/svar til det jeg spurte om :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...