Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nybygg: Starter ikke opp

Anbefalte innlegg

Jeg hadde kun som mål å sette sammen en enkel billig server og kjøpte følgende deler:

GIGABYTE GA-H61M-D2-B3 (Rev 1.0)

LC Power Pro-Line PRO-906B Black

Intel Pentium Dual Core G2020 IB - Box

Kingston 8GB DDR3 1600MHz (2x4) HyperX

Jeg koblet 24-pins-kontakten fra strømforsyningen til hovedkortet, og alle ledningene fra fronten (powerknappen, power LED, reset etc) til riktig sted på hovedkortet.

Prosessoren + vifta og RAMen smatt på plass - man kan jo nesten ikke gjøre dette feil. Jeg koblet på en SATA harddisk jeg hadde liggende.

PROBLEM

Når jeg trykker på Power-knappen, reagerer systemet (viften på prosessoren beveger seg litt og ser i et lite øyeblikk ut til å starte opp, powerknappen lyser blått), men så slukker powerlampen og alt er dødt igjen.

Virker som om jeg har strøm et lite øyeblikk, men noe gjør at den slår seg av umiddelbart.

Har noen noe god idé om hvordan jeg kan angripe dette?

Jeg har prøvd å koble vekk én etter én ting fra hovedkortet, men samme resultat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror enten PSU er delevis defekt eller kabelene ikke sitter helt.

Det kan også være CPU viften som sitter dårlig og tempraturen blir for høy.

Går også ut i fra du har koblet på 4 pins strøm kontakten til CPU?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror enten PSU er delevis defekt eller kabelene ikke sitter helt.

Det kan også være CPU viften som sitter dårlig og tempraturen blir for høy.

Går også ut i fra du har koblet på 4 pins strøm kontakten til CPU?

Takk for svar. Ja, det er kun én ledning fra CPU, og ett sted den passer, så den skal være på plass.

Temperaturen kan vel ikke bli for høy før jeg nærmest har startet opp?

Kablene fra PSU har jeg tatt ut og trykket helt inn, samme resultat.

Kan en PSU være delvis defekt? Får se om jeg kan få tak i en annen strømforsyning og prøve igjen.

Lenke til kommentar

4/8 pin kommer ikke fra CPU. Den kommer fra PSU og skal på HK.

Ang 3/4 pin fra CPU-vifte: Enkelt å se om det er rett: Går viften i ring? :p

Takk til dere begge, Kyrre og LMH1 - det var selvsagt den lille 4-pins kontakten fra strømforsyningen jeg ikke hadde koblet på.

Sånn, da er den nybegynner-tabben gjort. :) :) :)

Endret av bjulleseter
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke flere som leser denne posten, men for the records:

Problemene løste seg ikke ved bare å koble i den 12V kontakten som jeg glemte. Det som var virkelig tullete, var at jeg hadde hadde kjøpt et ganske gammelt hovedkort (billigste jeg fant), og en ganske ny prosessor (lansert jan. 2013).

Jeg trodde at man kunne se på socket-typen (LGA 1155) og dermed koble en hvilken som helst prosessor til et hovedkort, bare socketen var den samme. Men nei!

På kombabilitetslisten til hovedkortet sto IKKE min prosessor. Dermedd byttet jeg med en kamerat og fikk litt dårligere prosessor, men vips, så startet iallfall PCen.

Da er den nybegynnertabben gjort også. SJEKK prosessor-kompabilitetslisten for hovedkortet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

PS: Sikker på at du ikke kunne løst det med en BIOS update? Altså kjørt opp maskinen med den gamle CPU'en fra kompisen din, oppdatert BIOS og så kjørt maskinen opp på nytt med den nye CPU'en.

Les BIOS change notes til leverandør.

Og så må man alltid huske å lese "CPU support list" til et HK ved innkjøp :) Det sa du visst ja.

Gjelder i litt mindre grad også for RAM.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PS: Sikker på at du ikke kunne løst det med en BIOS update?

Jo, vi tenkte på det, men fant ikke release notes for BIOS-updates og fant ikke prosessoren på listen, så vi tok oss ikke bryet. Prosessorene var nesten like, og ganske svake uansett, så det var det enkleste å bytte når vi først satt der og mikset deler. Hans hovedkort var nyere og godtok fint min prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...