Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feilkode P-1220


Anbefalte innlegg

Bilen klarer å gå på tomgang, men når man prøver å kjøre så går den i en slags "fail mode".

Klarer kanskje 20 km/t på flat vei, men er ingen som helst drag i bilen.

 

Har kobla til computer og får opp feilkode P-1220, er dette dieselpumpen?

 

Syns det er litt rart at den starter og går fint på tomgang om dieselpumpen skulle være ødelagt.

 

Opel Vectra B, 2000 mod, 2.0 DTI

 

Håper noen kan gi meg noen tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen klarer å gå på tomgang, men når man prøver å kjøre så går den i en slags "fail mode".

Klarer kanskje 20 km/t på flat vei, men er ingen som helst drag i bilen.

 

Har kobla til computer og får opp feilkode P-1220, er dette dieselpumpen?

 

Syns det er litt rart at den starter og går fint på tomgang om dieselpumpen skulle være ødelagt.

 

Opel Vectra B, 2000 mod, 2.0 DTI

 

Håper noen kan gi meg noen tips

 

Oj! Det var flashback fra noen få år tilbake.

 

Den går i nød-modus. Har selv eid 2.2 DTI av denne typen og den var et sant helvete. Jobbet i 1 år med å fjerne en feilkode på ladetrykket uten resultat, selv om alt var byttet. Disse motorene er notorisk kjent for å drive sine eiere til vanvidd. Det ligger flere tråder på nettet om dem og de fleste uten en løsning, og i allefall ikke en logisk løsning, på problemet.

 

Ofte ligger feilen et helt annet sted enn det feilkoden indikerer, mye pga det idiotiske vakuum-systemet på disse bilene der de har seriekoblet utallige komponenter på samme system, kombinert med veldig upålitelige solenoid-ventiler som like godt kan være defekte når de er splitter nye.

 

Ofte går man gå løs både på solenoid-ventiler, MAP-sensor, EGR, MAF-sensor, og vakuum-slanger uten resultat. Ikke en gang merkeverkstedet eller Opel-fabrikken ante hva feilen kunne være etter at det åpenlyse var skiftet.

 

Det som er problemet er at mange av feilkodene har like tall-kode, men ulike beskrivelse. F.eks. P1125 kan bety alt fra defekt dieselpumpe til en lekk vakuumslange. Det er derfor viktig at du vet at du har rett beskrivelse på koden. Mange uorginale testere leser ut feil beskrivelse.

 

Det første jeg vil anbefale deg er å dra innom et merkeverskted å få lest ut rett beskrivelse på koden, slik at du ikke begynner å feilsøke i blinde.

 

Etter det skal jeg forsøke å hjelpe deg etter beste evne. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Da må de ha gjort "noe" rett da, når de satt inn DTi-ene i Vectra C-en da :) Lite feil på de maskinene der. Dvs det kommer jo "selvsagt" feil på disse også, men det er de samme som går igjen, og konkrete og enkle å fikse. Mitt første svar var egentlig basert på mine og andres erfaringer med den maskinen i Vectra C, så det er godt mulig det er annerledes i B-en :dremel:

Lenke til kommentar

Vectra C har bl.a. elektrisk styrt EGR på sine DTI, mens Vectra B har vakuum-styrt. Jeg kan huske at det var noen andre vesentlige forskjeller også, så Vectra B er ikke sammenlignbar med Vectra C i forhold til disse problemene.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lukter ikke noe diesel noen plass, og kan ikke finne noen lekkasje.

Det skjedde helt plutselig når eg kjørte i 70 - 80 km/t, gikk rett i "safe mode"

 

Var noen som snakket om at det kunne være noe med elektro styringen til pumpen.

 

Har egentlig ikke så mye peiling på bil, men har plukket med meg litt her og der.

Skal bestille time på merkeverksted, så får de stille riktig diagnose.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Få stilt riktig diagnose, ja. Det er prioritet en. De har sikkert noen meninger om feilen på verkstedet og på disse bilene er det som oftest å skylde på vakuum-lekkasje hvis beskrivelsen på feilkoden tilhører i retning av EGR, vakuum-pumpe, ladetrykk, boost-trykk, solenoid-brytere eller induksjon-spjellet (hvis denne motoren har det). Alt dette går på samme system.

 

Får du likevel feilkode på disesel-pumpen, så skal du nesten være glad for det. Da har du en spesifikk og konkret del å bytte ut, selv om den er dyr og koster en del i arbeidspenger. Bilen blir i allefall da i orden.

 

Jeg skjønner at jeg maler fanden på veggen her ut fra egne erfaringer, så jeg skal heller krysse fingrene for at du får en konkret feilkode med en konkret løsning og slutte å lage problemer for deg ut fra min egen bil. :)

 

Du får poste inn her når du får feilkoden med beskrivelse, så tar vi det derfra. :)

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var nok dieselpumpen som var ødelagt... :(

 

Det svir i pengeboken, ja. Pumpa er dyr og reparasjonstiden er ganske lang.

 

Du får vurdere tilstanden på resten av bilen og vurdere om det er verdt det. Den gode nyheten er i allefall at bilen blir i orden når reparasjonen eventuelt er utført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...