Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Undervektig.. Hvordan gå opp i vekt? Trenger råd og tips!

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 18 år som er 169 høy og veier 43 kg, og har problemer med å gå opp i vekt. Jeg har ikke spiseforstyrrelser, er bare veldig undervektig. Har vært tynn hele livet, men aldri så tynn som nå i forhold til høyda.. Jeg føler jeg spiser greit, men neppe nok. Noen som har noe tips til mat/drikke jeg burde få i meg som kan hjelpe meg å gå opp i vekt?

Håper noen kan komme med noen gode råd og tips! Jeg føler meg nemlig ikke komfortabel med å være så tynn, og jeg merker det litt på helsa. Er en del slapp, blir fort sliten, og har lite energi. Setter pris på tilbakemeldinger :)Anonym poster: ff32b4d82b2fa6310d35ad6ae753977a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gå opp i vekt gjelder det å få i seg mer kcal enn du forbrenner.

Nøtter, avokado, fet fisk, diverse frø og lignende er sunne matvarer med høyt kcalinnhold. I tillegg kan du bruke litt ekstra olje i matlagingen, bytte ut lettprodukter til "helprodukter" osv. Det skal ikke være så veldig vanskelig...

Lenke til kommentar

Du burde oppfordre deg selv til å spise oftere og spise mer. Ha alltid med deg f.eks en pose med nøtter o.l som du kan knaske på mens du ser på tv, jobber, eller går tur.

Phileas Fogg nevner noen gode og fete matvarer, men jeg vil gjerne også legge til fetaost i f.eks salaten eller som tilbehør til egg.. det er så godt :D

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale småspising av nøtter e.l. med tanke på tannhelsa.

Bytt ut melk med helmelk, drikk gjerne oboy i den.

Selvsagt kan man småspise på nøtter, det er ikke metall jeg ber henne spise, eller noe syrlig som virkelig kan skade tennene over tid ved småspising. Tennene våre er faktisk skapt for å spise nøtter og frø, og før i tiden måtte vi spise alt vi fant av nøtter, bær og frø.

Oboy er ikke akkurat den beste måten å gå opp i vekt med.. men helmelk inneholder faktisk veldig mye godt for deg og er derfor ypperlig som supplement til ønsket vektøkning.

Lenke til kommentar

Nå er ikke oboy så veldig skadelig, det er bare bittelitt kakaopulver med sukker i.

Jeg burde kanskje presisert at det var for å gjøre melka mer attraktiv om man ikke liker melk.

Om dere tar en titt i "Den store treningstråden" ser dere at helmelk er det de fleste der sverger til for vektoppgang.

MEN! Å spise bare for å gå opp i vekt er en dårlig løsning. Vektoppgangen bør jo være en følge av trening. Om ikke (sier det seg selv) at det bare er fett man lagrer. Det er forsåvidt ikke for galt om det ikke er større mengder men går man opp 20 kg i kun fettmasse så begynner man å leke litt med kroppen på et negativt vis.

Jeg ser den at TS vil ha mer energi. Da må inntaket økes. Spis i første omgang mer brødmat, pasta, poteter etc. Om måltidet er balansert med fett og proteiner hjelper det voldsomt på.

Jeg tok selvfølgelig utgangspunkt i at et måltid er fullverdig men pass på å få nok av hver del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...