Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan skal jeg gå frem for å få arven?

stre321

Anbefalte innlegg

Lurte på en ting ang arv. Min bestefar. Far til mor mi er død å vi barnebarn har rett på mor våres sin del i og med hun er død. Men tingen er vi har aldi hatt kontakt med han da han ikke var interessert i det men vi har fortsatt retr på arven så lurer på hvordan vi skal gå frem får å få det for det blir ikke gjort automatisk og kona hans vet sikkert ikke om oss engang pluss hun er nokk ikke behjelpwlig med å gi oss noe arven hans. Hva skal jeg gjøre å vem tar seg av slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurte på en ting ang arv. Min bestefar. Far til mor mi er død å vi barnebarn har rett på mor våres sin del i og med hun er død. Men tingen er vi har aldi hatt kontakt med han da han ikke var interessert i det men vi har fortsatt retr på arven så lurer på hvordan vi skal gå frem får å få det for det blir ikke gjort automatisk og kona hans vet sikkert ikke om oss engang pluss hun er nokk ikke behjelpwlig med å gi oss noe arven hans. Hva skal jeg gjøre å vem tar seg av slik?

Vel, ei bombe ville vel fungert fint?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke jurist. Men det gennerelle er, at "arvingene" (her, barnebarna) har krav på halve arven og ei kone den andre delen. Men avdøde kan ha testamentert bort hele , eller deler av arven og da blir det noe annet. Dere får sjekke Testamentet først. Er det ikke skrevet noe, har dere rettmessig krav på 50 % av alt.

Men, i mange tilfeller vil deres krav, "kaste" kona "på gata", hvis hun skal betale ut dere. (tenker på bolig) Og det vil da være ganske griskt, spør du meg.

Lenke til kommentar

Og det vil da være ganske griskt, spør du meg.

Hvis de var gift eller hvis det var samboerkontrakt, har hun vel rett til å sitte i uskiftet bo?

Det var fordi det ble noen tragiske tilfeller, at man begynte å oppmuntre til samboerkontrakter, eller rett og slett til å gifte seg.

Lenke til kommentar

Hvis de var gift eller hvis det var samboerkontrakt, har hun vel rett til å sitte i uskiftet bo?

Det var fordi det ble noen tragiske tilfeller, at man begynte å oppmuntre til samboerkontrakter, eller rett og slett til å gifte seg.

TS bruker begrepet "kone" og da antar jeg at de var gift. Om de eier et hus, eller en lelighet, har ikke kona har ikke krav på å "sitte i uskiftet bo"! Det må de andre arvingene godkjenne! Da har hun to valg, enten betale de andre ut, eller flytte.

En samboerkontrakt, kan være hva som helst. Også særeie på spessielle ting den ene, eller begge hadde, før de flyttet sammen. Slik som et hus.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ring skifteretten der bestefaren deres bodde og meld kravet til den.

Ellers er det nok noen feil i svarene du har fått. Barn (representert ved dere når deres mor er død) er den som arver avdøde. Dog arver ektefelle 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Alt over skal gå til barna. Merk imidlertid at ved felleseie er halvparten av boet allerede kona sitt og det arver dere selvsagt ikke, det er kun det bestefar eier som dere arver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Retten til å sitte i uskiftet bo gjelder kun når det ikke finnes særkullsbarn, som denne saken forholdsvis åpenbart gjelder. I og med at arvelaters kone etter trådstarters utsagn "sannsynligvis ikke engang vet om" hans barnebarn, så har det jo formodningen mot seg at hun er deres bestemor. Da må hun i tilfelle ha hatt særdeles liten kontakt med datteren...

Lenke til kommentar

TS bruker begrepet "kone" og da antar jeg at de var gift. Om de eier et hus, eller en lelighet, har ikke kona har ikke krav på å "sitte i uskiftet bo"! Det må de andre arvingene godkjenne! Da har hun to valg, enten betale de andre ut, eller flytte.

En samboerkontrakt, kan være hva som helst. Også særeie på spessielle ting den ene, eller begge hadde, før de flyttet sammen. Slik som et hus.

Praktisk talt alt du skriver i begge dine innlegg er feil. Greit at du sier at du ikke er jurist, men det får da være måte på.

Hva dere faktisk har krav på skal jeg ikke gå inn på (men dere har sannsynligvis krav på noe, siden hun ikke har rett til uskifte uten deres samtykke og man ikke kan testamentere vekk pliktdelsarv), men for å kreve det må du i første rekke ta kontakt med domstolen i kommunen hvor din bestefar bodde. Der får du vite hvordan det går med skiftebehandlingen. Spør om det er åpnet skiftebehandling i boet, og om denne er offentlig eller privat. Be evt. om kontaktinformasjon for den som bestyrer boet, og forklar hvordan situasjonen er.

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Praktisk talt alt du skriver i begge dine innlegg er feil. Greit at du sier at du ikke er jurist, men det får da være måte på.

Hva dere faktisk har krav på skal jeg ikke gå inn på (men dere har sannsynligvis krav på noe, siden hun ikke har rett til uskifte uten deres samtykke og man ikke kan testamentere vekk pliktdelsarv), men for å kreve det må du i første rekke ta kontakt med domstolen i kommunen hvor din bestefar bodde. Der får du vite hvordan det går med skiftebehandlingen. Spør om det er åpnet skiftebehandling i boet, og om denne er offentlig eller privat. Be evt. om kontaktinformasjon for den som bestyrer boet, og forklar hvordan situasjonen er.

Og hva er feil, i det du siterte da - JURISTEN?

Makan til kommentering og du skal være Forumbeilerder! :( Det eneste du kommenterer, ER en bekreftelse på hva jeg skrev. Og det andre, sier seg vel selv.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Ring skifteretten der bestefaren deres bodde og meld kravet til den.

Ellers er det nok noen feil i svarene du har fått. Barn (representert ved dere når deres mor er død) er den som arver avdøde. Dog arver ektefelle 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Alt over skal gå til barna. Merk imidlertid at ved felleseie er halvparten av boet allerede kona sitt og det arver dere selvsagt ikke, det er kun det bestefar eier som dere arver.

Av det vi vet så langt, må vi vel annta, at bestefar og hans kone har felleseie.

Lenke til kommentar

Og hva er feil, i det du siterte da - JURISTEN?

Makan til kommentering og du skal Forumbeilerder! :( Det eneste du kommenterer, ER en bekreftelse på hva jeg skrev. Og det andre, sier seg vel selv.

Jeg er ikke jurist jeg heller, men jeg har i det minste lest arveloven. Og nei, jeg bekrefter ikke det du sier. Om man eier fast eiendom har lite med rett til å sitte i uskifte å gjøre (bortsett fra at fast eiendom er en av de tingene samboere kan overta uskifte. Arven fordeles ikke "50/50", og man kan ikke testamentere bort arv til livsarvinger.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er ikke jurist jeg heller, men jeg har i det minste lest arveloven. Og nei, jeg bekrefter ikke det du sier. Om man eier fast eiendom har lite med rett til å sitte i uskifte å gjøre (bortsett fra at fast eiendom er en av de tingene samboere kan overta uskifte. Arven fordeles ikke "50/50", og man kan ikke testamentere bort arv til livsarvinger.

Ser jeg skrev feil om fordelingen av arv, den 1.juni. Kunne kommentert en del annet, men avstår. Håper TS har funnet ut av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...