Haugezz Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 (endret) Har en selvbygd stasjonær som jeg skal selgem og er litt usikker på hva jeg skal ta for den.. Det som står i den er: Gigabyte GA870A AMD phenom II X4 965 BE @ 3.8Ghz Corsair dominator 2x2GB 1600mhz cl8 xfx geforce 260XXX @ 666mhz 1tb hd cooler master elite 310 500W psu blu-ray leser 300Mb dualband trådløst nettverkskort Tenker rundt 5K, Er da med tastatur, mus, strømkabel og skjermkabel(dvi-hdmi). Skal også bruke disse pengene på "Ultrabook" - Som skal bruker til dj-data og World of tanks spilling... Har sett på disse tre: Toshiba Satellite U940 Samsung NP535 Samsung NP530 Kom gjerne med andre forslag, og +/- med dataene .. Maxpris på ultrabook er 6K Takker for svar.. Endret 31. mai 2013 av Haugezz Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Du kan glemme og få 5K for den maskina. 800-1500 maks. Lenke til kommentar
Haugezz Skrevet 31. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2013 (endret) Hva får deg til å si det ? Er det ikke litt drøyt mer 800-1500 ? Det er mye svakere pcer som selges for mer enn det jeg har skreve her... Endret 31. mai 2013 av Haugezz Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 (endret) Fordi for 5000 KR får man en bedre maskin splitter ny. Er det noe som taper seg fort i verdi, så er det PCer. Edit: poof, bedre PC til 5: Endret 31. mai 2013 av oddsmurf Lenke til kommentar
Haugezz Skrevet 31. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2013 gammal er den pcn? 'Bygd for ca. 3 år siden. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Den som kjøper pc'en din kommer kun til å bruke den som serverpc eller surfepc, hvis noen betaler 5k for en slik pc er de helt løk i hue. Kabinettet er ikke spesielt, psu er for dårlig, RAM'en er jo i 2gb brikker??? HK/CPU/GPU er utdatert, eneste saving-grace her kan være HDD + Blu ray spiller, hva enn man skal med det behold den hvis du har plass, og tjen penger til ultrabook på en annen måte beste tipset du kan få 2 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Du kan kanskje få 2500 for den. Thats it desverre ... Hvis du bare vil bli kvitt den, må ha inn litt penger: Ta et stort tap og send den av gårde. Pris deg lavt ellers blir du aldri kvitt det. Hvis du kan få bruk for den (server, PC på hytta e.l) så bare behold den. Om ikke for annet enn å ha noen reservedeler for bruk ved feilsøking. Har selv en PSU, et skjermkort og noen RAM liggende bare til slike tilfeller. Veldig kjekt. Lenke til kommentar
Haugezz Skrevet 1. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2013 (endret) Fordi for 5000 KR får man en bedre maskin splitter ny. Er det noe som taper seg fort i verdi, så er det PCer. Edit: poof, bedre PC til 5: Vell nå er jo denne ferdigbygd.. BTW. RAM brikkene og prossesoren du har valgt er dårligere Den som kjøper pc'en din kommer kun til å bruke den som serverpc eller surfepc, hvis noen betaler 5k for en slik pc er de helt løk i hue. Kabinettet er ikke spesielt, psu er for dårlig, RAM'en er jo i 2gb brikker??? HK/CPU/GPU er utdatert, eneste saving-grace her kan være HDD + Blu ray spiller, hva enn man skal med det behold den hvis du har plass, og tjen penger til ultrabook på en annen måte beste tipset du kan få Men dataen fungerer jo bra til alle spill jeg har pøvd.. kjører for eksempel world of tanks på fullt i 60fps Du kan kanskje få 2500 for den. Thats it desverre ... Hvis du bare vil bli kvitt den, må ha inn litt penger: Ta et stort tap og send den av gårde. Pris deg lavt ellers blir du aldri kvitt det. Hvis du kan få bruk for den (server, PC på hytta e.l) så bare behold den. Om ikke for annet enn å ha noen reservedeler for bruk ved feilsøking. Har selv en PSU, et skjermkort og noen RAM liggende bare til slike tilfeller. Veldig kjekt. Takker for svar på den stasjonære.... Men Ultrabook da, ingen som kan hjelpe der ? Endret 1. juni 2013 av Haugezz Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Nope, en i3 er bedre en en phenom x4. RAMbrikker har ikke noe og si for ytelsen. Når det kommer til Ultrabook, syns jeg du bør ta en titt på Asus sin Vivobook serie. Billige laptoper med relativt gode specs og touch-skjerm. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Nope, en i3 er bedre en en phenom x4. (...) Som eier av en Phenom II x4 føler jeg meg forpliktet til å komme med en innvending her. En i3 (selv 540) er jevnt over svakere enn en Phenom II x4 965 BE. Men dataen fungerer jo bra til alle spill jeg har pøvd.. kjører for eksempel world of tanks på fullt i 60fps Dette er nok fordi GTX 260 ikke støtter direct X 11. Dermed kjører alle nyere spill med DirectX 10 som krever mindre av skjermkortet ditt. Lenke til kommentar
Haugezz Skrevet 1. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2013 (endret) Nope, en i3 er bedre en en phenom x4. RAMbrikker har ikke noe og si for ytelsen. Når det kommer til Ultrabook, syns jeg du bør ta en titt på Asus sin Vivobook serie. Billige laptoper med relativt gode specs og touch-skjerm. Du får bedre ytelse med 4gig 1600mhz enn 8gb 800mhz, så jo hastighet og latency på brikkene har mye å si på ytelsen. Vivobook-serien ser spennende ut, men er ikke noe fan av touch på laptop, er dette noe du kan skru av ? Endret 1. juni 2013 av Haugezz Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Som eier av en Phenom II x4 føler jeg meg forpliktet til å komme med en innvending her. En i3 (selv 540) er jevnt over svakere enn en Phenom II x4 965 BE. Nå er i3 540 en første generasjons Core (Nehalem på sokkel 1156), skal den sammenligningen ha noe for seg må du sammenligne med i3 3220 (Ivy Bridge på sokkel 1150), som er tredje generasjon. Den har høyere klokk og man må også regne med minst 30 % økt ytelse bare pga generasjonene. En i3 3220/3225 slår Phenom X2 965 BE på nesten alt - det er kun oppgaver som reelt utnytter 4 kjerne hvor x4 965 BE er bedre. I de fleste spill er i3 3220/3225 bedre grunnet langt høyere singeltråd ytelse. Singeltråd er i3 nesten 50 % raskere, men multitråd (dvs programvare som skalerer med antall kjerner) er X4 965BE ca 10 % raskere. Så ås si at en i3 er jevnt over svakere enn en X4 965BE er rett og slett feil - realiteten er motsatt, X4 965BE er kun i enkelte tilfeller bedre enn i3. 1 Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Som eier av en Phenom II x4 føler jeg meg forpliktet til å komme med en innvending her. En i3 (selv 540) er jevnt over svakere enn en Phenom II x4 965 BE. Dette er nok fordi GTX 260 ikke støtter direct X 11. Dermed kjører alle nyere spill med DirectX 10 som krever mindre av skjermkortet ditt. i3 540 er en 3.5år gammel CPU. En i3-3225 er langt raskere. Til spilling er i3 jevnt over bedre enn 965BE FC3 for eksempel (i3 2100 er med, i3 3225 er litt raskere): http://www.tomshardware.com/reviews/far-cry-3-performance-benchmark,3379-7.html Skyrim (en i3-2100 der og) http://www.tomshardware.com/reviews/skyrim-performance-benchmark,3074-9.html GTX260 er faktisk ikke så ille. Det er ikke DX11 støtte, men kortet ligger tett oppunder GTX650 og 7750, men da med begrensinger som ingen dx11 og mindre minne. Underkant av 2000kr er nok hva du må belage deg på. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Nå er i3 540 en første generasjons Core (Nehalem på sokkel 1156), skal den sammenligningen ha noe for seg må du sammenligne med i3 3220 (Ivy Bridge på sokkel 1150), som er tredje generasjon. Den har høyere klokk og man må også regne med minst 30 % økt ytelse bare pga generasjonene. En i3 3220/3225 slår Phenom X2 965 BE på nesten alt - det er kun oppgaver som reelt utnytter 4 kjerne hvor x4 965 BE er bedre. I de fleste spill er i3 3220/3225 bedre grunnet langt høyere singeltråd ytelse. Singeltråd er i3 nesten 50 % raskere, men multitråd (dvs programvare som skalerer med antall kjerner) er X4 965BE ca 10 % raskere. Så ås si at en i3 er jevnt over svakere enn en X4 965BE er rett og slett feil - realiteten er motsatt, X4 965BE er kun i enkelte tilfeller bedre enn i3. Jeg burde selvsagt gjort sammenlikningen med 3220, det var en glipp fra min side. Når det er sagt, er fortsatt X4 965BE jevnt over raskere enn en i3 3220 til alt annet enn spill. I følge denne sammenlikningen hos anandtech kommer Phenom X4 best ut i alle oppgaver med unntak av Winrar og kalkulasjon av Monte Carlo-algoritmer. Dette er nødvendigvis en følge av at transkoding, rendering og kompresjon/dekompresjon i de fleste tilfeller skalerer bra over mange kjerner. Dette blir kanskje litt off topic men vi må ikke glemme at Phenom II 965 har ulåst multiplikator, og kan klokkes opp mot 4 ghz på luft. Noen spill, slik som eksempelvis BF3 utnytter også 4 eller flere kjerner. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 (endret) Men ultrabook til gaming er jo helt fundamentalt feil, hvis du skal game, kjøp en med skikkelig dedikert skjermkort. Er ikke plass til det i ultrabooks, og det fjerner jo det beste med ultrabookene, nemlig batterilevetiden. Endret 1. juni 2013 av Alekpowah Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 @fargoth: Det er et så begrensa utvalg av sammenlignbare tester mellom disse to at oppsettet til Anandtech er ubrukbart. Testmaterialet er her også i stor grad tester som faktisk utnyttet flere kjerner, f.eks nesten bare video og rendering tester. Og hvor mange bruker 3dsmax, Cinebench osv. Du kan heller ikke ha lest hva du selv linker til. i3 vinner på Photoshop, Xmpeg encoding, flere av 3dsmax testene, Cinebench ST, PAR2 testen, Blender og Excel - tilsammen 9 Dersom vi heller sammenligner med Sandy Brigde og regner med de ca 10 - 15 % bedre ytelse fra Sandy til Ivy blir resultatet annerledes, fordi man der har større utvalg av felles tester. Blant annet viser testsuiter som skal simulere vanlig bruk en klar fordel til i3 (fort en 5 - 15 %). Ulåst multiplikator har for flertallet marginal betydning ved kjøp. Jeg skulle så gjerne sagt at X4 965BE er en bra CPU, dessverre er realiteten at den ytelsesmessig bortimot er frakjørt av en 800 - 900 kr Intel CPU. Og jeg er ingen Intel-fan, jeg har nok vel så mange AMD CPU-er som Intel, rett og slett fordi de har modeller som egner seg ypperlig til en del formål (om man ikke bryr seg for mye om at de drar litt mye strøm). F.eks fungerer FX-8350 alldeles ypperlig i den serveren jeg bruker til testing, virtuelle maskiner, dekoding/transkoding av video osv. Skulle jeg hatt samme ytelse med Intel måtte jeg lagt i en del kroner ekstra. Men jeg ville allikevel anbefalt i3 for en vanlig tradisjonell bruker. Amd E-450 er glimrende i min lille kontorserver - null støy og minimalt med varme, og prisen er nesten uovertruffet. Lenke til kommentar
Haugezz Skrevet 1. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2013 Men ultrabook til gaming er jo helt fundamentalt feil, hvis du skal game, kjøp en med skikkelig dedikert skjermkort. Er ikke plass til det i ultrabooks, og det fjerner jo det beste med ultrabookene, nemlig batterilevetiden. Skal ikke bruke den til gaming, Eneste jeg spiller er World Of Tanks og det kan du spille fint med di fleste ultrabooks, så lenge det er over over 30fps så går det fint....Skal for det meste brukes til surfing film/streaming og Traktor 2/serato. Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Men ultrabook til gaming er jo helt fundamentalt feil, hvis du skal game, kjøp en med skikkelig dedikert skjermkort. Er ikke plass til det i ultrabooks, og det fjerner jo det beste med ultrabookene, nemlig batterilevetiden. Zenbook UX32VD? Sist jeg sjekket, vent...jeg skriver jo på en, er det en ultrabook med et dedikert skjermkort Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Zenbook UX32VD? Sist jeg sjekket, vent...jeg skriver jo på en, er det en ultrabook med et dedikert skjermkort Hvis du leser en gang til skrev jeg "en med skikkelig dedikert skjermkort." Og uansett, haswell er rett rundt hjørnet så å kjøpe laptop nå er ikke det lureste hvis intel holder det de lover 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå