Sharizard Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 (endret) Hei, Jeg er veldig "ny" når det gjelder trening. Jeg har vært medlem på et treningssenter i snart 1 år, men alltid trent 1-2 ganger hver mnd. Nå er det ferie snart (fra og med onsdag), og mitt mål er å komme i bedre form. Jeg har lagt merke til at jeg har blitt veldig feit, fått en dobbelthake jeg ikke hadde i fjor. I tillegg til det er kondisen er dårlig, verre enn mange røykere. Nå må jeg skjerpe meg! Jeg tenkte å sette opp et treningsprogram som kan holde motivasjonen til trening oppe, noe jeg kan følge og forhåpentligvis se om forandringer har skjedd (loggføring, hvor mye jeg tar 1 mnd senere). Det jeg ikke vet er om jeg burde gå for splittprogram, eller hel (trene hele kroppen 3-4 ganger i uken). I utgangspunktet tenkte jeg nybegynnerprogrammet fra Fitnessbloggen med Gerilja Kardio som en "oppvarming" til 4x4 intervall for å bedre kondisen. Jeg har lest litt om såkalte RYP, men det blir litt for mye akkurat nå. Må komme i gang først, så prøver jeg ut RYP, forhåpentligvis etter sommer. Men ja, i bloggen står det blant annet at splittprogram ikke er særlig bra for nybegynnere, det at musklene vil ikke vokse mer enn en gang i uken. Men jeg har noen venner som har sagt at jeg burde gå for splittprogram slik at musklene for nok hvile før neste økt. Det er greit at musklene vokser en gang i uken. Så jeg lurer på hva dere vil anbefale meg? Bør jeg trene hele kroppen 3-4 ganger i uken (annenhver dag), eller kjøre et splittprogram (4 ganger i uken)? Litt info om meg: Jeg er 21, 190 cm høy. Veier vel 93-95 kg nå. Jeg er ganske svak, klarer så vidt 40 i benken På forhånd takk Edit: Fullkroppsprogram heter det! Endret 31. mai 2013 av Sharizard Lenke til kommentar
fox Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Jeg anbefaler deg å begynne med 5x5 Stronglifts, som kan leses i her: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ Og du bør trene tre ganger i uka, 1-2 i måned er utrolig lite. Mer overlater jeg til andre Lykke til videre! Lenke til kommentar
Akse Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Du må like gjerne kjøre helkroppsprogram i begynnelsen. Nybegynnere pleier ikke å trene med nok intensitet til at split er optimalt. Lenke til kommentar
Broseph Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Svaret på spørsmålet ditt står i artikkelen du har linket til. Har du lest hele? Det bør du. Så hva bør du egentlig gjøre? 2. Nybegynnere bør trene et fullkroppsprogram Du bør absolutt trene et helkroppsprogram. Jeg ier ikke sikker på om jeg ville anbefalt Stronglifts eller Starting Strength helt til å begynne med, man må jo ha stort fokus på teknikk her. Dog er det kanskje lurt å lære seg det først som sist? RYP er et fint program. Jeg ville uansett gått over til SL eller SS så raskt du er klar med tanke på teknikk. Se haugevis av videoer på youtube om teknikk. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 (endret) feil Endret 1. juni 2013 av Priim Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Du er feil. Det er helt riktig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå