Gå til innhold

Erfaringstråd for Fujifilm X20

Anbefalte innlegg

Da har jeg vert den lykkelige eier av Fujifilm X20 noen timer og kan komme med noen erfaringer jeg har gjort så langt.

Bare forå slå fast en ting med en gang:

X20 er ikke i nærheten av X100S hva bildekvalitet/ISO ytelse angår. X20 stiller i en helt annen liga her. Så dere som lurer på og kjøpe X20 eller X100S bør tenke nøye gjennom hvor viktig det er med zoom. Hvis ikke zoom er viktig og dere har 10-lapper å avse, så kjøp for guds skyld X100/X100S.

Når det er sagt, så er ikke X20 noe dårlig kamera. Faktisk så er det veldig morsomt. Solid bygget og et tøft "Street photo" kamera. Grunnen til at jeg sier "Street Photo" kamera er ikke bare på grunn av kompaktheten. Den relativt dårlige ISO ytelsen er litt skuffende og man ser tydelig korn i bildet allerede fra 400 ISO.

Nå er ikke støy livsfarlig i såkalte street photo bilder synes jeg, men jeg sitter igjen med en litt blandet følelse etter noen timers bruk.

Jeg skjønner at den ikke kan sammenlignes med 5D'en, men jeg forventet at den ikke var SÅ mye dårligere enn X100S. Stor forskjell på X20 og X100S.

I bunn og grunn så sitter jeg igjen med litt blandede følelser. Mulig jeg ikke kan forvente bedre av et kamera i den klassen, men en ting er vertfall sikkert. Selv om jeg gjentar meg selv...:

X100S er langt langt bedre på bildekvalitet og ISO ytelse. Det er et helt annet kamera med helt andre kvaliteter. :)

Jeg ser mange har skrytt X20 opp i skyene og mye med dette kameraet er virkelig flott, men når det kommer til bildekvalitet og ISO ytelse.... tja... ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grattis med nytt kamera.

ISO kvaliteten på et kompakt-kamera er klart lavere enn ting med APS-C og FF sensor.

Jeg regner med at du skyter i RAW, og bruker Adobe Lightroom. Korriger meg hvis det er feil.

Det jeg har erfart med X10 og andre "støyende" sensorer, er å bruke helt andre parametre når jeg etterbehandler bilder derfra enn kameraer med større sensorer.

1. Clarity - dette er en støyforsterker av de store; så den må håndteres varsomt.

2. Kontrast er også en kontroll som kan øke støy hvis det dras for hardt i spakene.

3. Under sharpness, så lønner det seg å skru opp mask - den demper oppskarpet støy.

Jeg vil også anbefale deg at du tar et bilde på ISO 800, tar en lett etterbehandling, og så skriver det ut i A3. Ser du da støyen på 1 meters avstand? Jeg satser en halvliter på at det gjør du ikke.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg ser at min første post virker veldig negativ og den er ikke ment så negativ som det kanskje høres ut som, men det er feil å si at jeg ble direkte skuffet slik det kanskje høres ut som. Jeg mente egentlig bare at jeg var overasket over at det var såpass mye "dårligere" enn X100/X100S. Men det sier vel kanskej heller hvor bra faktisk X100S er og at det er bortskjemthet som gjør at jeg stiller en diagnose som ikke er rettferdig?

Uansett, du har rett med tanke på fremgangsmåte. Jeg skyter i RAW og bruker Lightroom. Filene fra X20 tåler langt mindre redigering enn filene fra X100/X100S ja og bruk av clarity børbrukes meget varsomt. Kontrast slideren bruker jeg faktisk aldri, da jeg justerer highlights/shadow/Whites/blacks manuelt.

Det med Sharpness var en god ide tomsi :)

Jeg vet funksjonen er der, men jeg har liksom aldri brukt den, men det skal jeg begynne med :)

Når det gjelder utskriften i A3, så satser jeg ikke en halvliter i mot :)

Lenke til kommentar

Men det sier vel kanskej heller hvor bra faktisk X100S er og at det er bortskjemthet som gjør at jeg stiller en diagnose som ikke er rettferdig?

Der er nok der hunden ligger begravet ;) Er du vant til indrefilet, så blir vanlig biff noe trått ;)

Når det gjelder utskriften i A3, så satser jeg ikke en halvliter i mot :)

Det er lurt av deg ;)

edit: Og det er egentlig grunnen til at det ikke alltid er så lurt å nistirre på blidene i 100% forstørrelse på PC skjermen.

En av disse dagene så skal jeg sitte og herje med bilden mine og skrive ut i A3 størrelse for å finne ut hvor ille det faktisk må være før det er synlig ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det som er greia med Fujifilm for tiden er at jeg synes dem har laget noen fantastiske kameraer med tanke på byggekvalitet og retro design. Jeg regelrett elsker designet på disse kameraene!

Det blir liksom kjedelig å rusle rundt med en RX100 eller et annet kamera som ser mer moderne ut. Det er liksom så vanlig å kjedelig.

Men i frykt for å gjenta meg selv nok en gang...

X100/X100S er rettog slett det råeste kameraet jeg noen gang har eid. Jeg synes filkvaliteten fraX100/X100S ikke står tilbake for de filene 5D leverer i nevneverdig grad. Joda, 5D'en har jo en drøss andre muligheter, og koster tross alt vesentlig mer, men poenget er at når jeg knipset bilder for første gang med min første X100, så ble jeg bare satt ut av begeistring.

Gleder meg til X-Pro1 ver. II kommer....... Dette blir vel muligens en X100S med mulighet for utskiftbar optikk? Uansett, bedre kan det ikke bli for oss gatefotografer :)

Lenke til kommentar

Gleder meg til X-Pro1 ver. II kommer....... Dette blir vel muligens en X100S med mulighet for utskiftbar optikk? Uansett, bedre kan det ikke bli for oss gatefotografer :)

Jeg er også spent på XPro-2 (tror det blir navnet på neste) og X-E2. Fortsett Fuji utviklingen de har hatt de siste to årene, så er det en stor sjanse for at det blir systembytte på meg.

Lenke til kommentar

Hvis X-Pro-2 får de samme kvalitetene som X100S (eller evt. bedre) så kan det nok hende jeg bytter ut X100S'en med en slik ja :)

Det er ikke det du gjør, vettu - det er 5D-en som ryker da ;)

Er villig på å vedde en halvliter på det også, X-E1 var kameraet som gjorde det klart for meg at FF ikke er en nødvendighet.

Lenke til kommentar

Det er ikke det du gjør, vettu - det er 5D-en som ryker da ;)

Er villig på å vedde en halvliter på det også, X-E1 var kameraet som gjorde det klart for meg at FF ikke er en nødvendighet.

5D'en ryker nok ikke nei. DET kan jeg vertfall vedde en halvliter på :)

Men jeg forstår dem som velger kameraer som Fuji X-Pro-1 etc som eneste system. Det er bare det at jeg er ikke helt der :)

Lenke til kommentar

Mens vi først befinner oss i denne tråden:

Hvorfor får jeg ikke stillt inn "aspect ratio" til 3:2 når jeg skyter i RAW? Jeg ser bildene kun i 4:3.

Ikke noe værre enn å beskjære dem, men jeg er liksom vant til 3:2 formatet og man kan jo velge dette med X100S feks...

Lenke til kommentar

Faktisk så kjenner jeg at 2:3 format er en av grunnene til at jeg egentilg ikke trives så godt med DSLR, og og vegrer meg for å hoppe over p åFuji X serien.

Jeg har blandet så mange ting i de siste 25 årene og har funnet ut at 4:3 formatet passe meg bedre.

4:3 formatet passer bedre i høydeformatet, og det er letter å croppe til andre format der det passer.

Og jeg tror nok at det er en grunn til at de klassiske maler-kunstnerene ofte brukte 4:3 formatet ;)

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt hva du mener, og det hele er nok bare en vanesak. Det kan jo som sagt bare beskjæres i etterkant uansett hvilke sideformat man bruker.

ja, det er en vanesak, og som du sier - det er "bare" å beskjære i etterkant.

Er nok bare jeg som er vant til å bruke 2:3 formatet :)

Du er ikke alene om det - de fleste som bruker kameraer med 2:3 format blir vant til det; og det er vel ca. 80% av markedet ...

Det jeg liker med 4:3 formatet er at jeg taper mindre ved beskjæring ettersom jeg liker mange formater: 1:1, 7:6, 4:5, 4:3 og 2:3 - 2:3 er det eneste formatet som er videre enn 4:3. De som er glad i 16:9 og panoramaer er mer tjent med 2:3.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vurderer veldig sterkt å kjøpe dette kameraet, men står mellom dette og RX100. Jeg har lest litt rundt på forumet og tester osv, men klarer ikke å ta en endelig avgjørelse. Jeg ser at du (BjerkneZ) har hatt erfaring med begge to, så kanskje du har en formening om hvilket som er best?

Skal kjøpe det i Japan forresten. Håper ikke det er store ulemper av å kjøpe det her, som jeg ikke er klar over.. annet enn garanti asså.

Endret av elBingos
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...