Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er fordelene med speilløst kamera? Har det noe å si på bildekvaliteten?

Som flere har påpekt har speilløst eller speilrefleks liten direkte påvirkning på bildekvaliteten. Speil kan gi rystelser, men i praksis kun i veldig spesielle situasjoner og A77 har allerede speil som ikke beveger seg så i forhold til A77 betyr det ingenting. Helt speilløs vil imidlertid gi 1/3 mer lys til sensoren som betyr noe, men igjen liten praktisk betydning.

Speilløst betyr imidlertid (foreløpig) dårligere følgefokus enn speilrefleks (og A77 som er en slags mellomting) og elektronisk søker i steden for optisk (A77 har allerede elektronisk søker, så ingen endring der). Elektronisk eller optisk søker har hver sine fordeler og ulemper og det blir en smakssak hva du foretrekker. Har du sett A77 har du sett en av de beste elektroniske søkerene så langt og de blir sikkert ennå bedre etter hvert.

Speilløst reduserer forøvrig antall bevegelige deler i kameraet betraktelig som jeg ser som positivt da elektronikk stort sett er mer holdbar og kameraet trenger mindre vedlikehold og holder lenger. Speilløse kan dessuten gjøres mindre og lettere som er en fordel i noen sammenhenger, men ikke for ergonomi. Med store linser på er det også en fordel med litt vekti i kameraet for å få bra balanse. Jeg synes forøvrig A77 har en fin størrelse som entusiastmodell for den som vil bruke telezoomer og litt tyngre optikk. Værtetting har det også, men hvis dette ikke er viktig for deg kan A65 eller A58 være vel så gode alternativ.

Det store spørsmålet for Sony er hvordan de løser følgefokus hvis de velger å gjøre Alpha-kameraene helt speilløse for det er et område hvor speilløsteknologien ikke er konkurransedyktig ennå.

Lenke til kommentar

Værtetting har en del å si for meg, ettersom jeg liker å ha med kameraet på båtturer. Det med vektfordeling spiller og en rolle for midt bruk, jeg bruker som regel teleobjektivet og kommer på sikt til å kjøpe noe litt bedre om en stund.

Lenke til kommentar

siden du har kjøpt A77 vil jeg absolutt anbefale boka til Gary Friedman.

jeg startet foto med Olympus OM 1 og har vært på leting etter en stor og god søker siden.

Er fullstendig klar over at veldig mange er uenig med meg , men jeg valgte A77 på grunn av søkeren

som jeg synes er helt konge.

Videre er det andre ankepunktet, at det skal være dårligere på høy ISO uten betydning for mitt bruk, mens derimot værtetting på både kamerahus og linse er uvurdelig.

Når jeg så på toppen av alt snubla over et kjempegodt tilbud ( Sony butikkene opphørte ) så hadde

jeg fått meg nytt kamera før jeg helt skjønte det, men har ikke angret et sekund.

Bestilte også 2 extra uorginale batterier fra BandH for mindre enn det Japan skulle ha for ett orginalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...