Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gravid kjæreste som er arbeidsløs(NAV)


borninsin

Anbefalte innlegg

Heisann folkens. Jeg har noen spm til dere ang min kjæreste som er gravid.

 

Hun er arbeidsløs for øyeblikket. Er egentlig lærling men mistet først en lærlingplass pga at eier måtte kutte ned på lærlingene og pga at han var i ferd med å miste lærlinglisensen pga tidligere lærlinger som klaget over forholdene og behandlingen de fikk. Så fikk hun ny lærlingplass i fredrikstad hvor jeg bor, men etter å ha jobbet der i to dager ringte sjefen der og sa han ikke kunne ha henne der pga at han ikke var fornøyd med hennes klipping på en kunde (hallo... hun er lærling!!), men tror selv det var pga at det var en som jobber der som kjenner henne og har fortalt at ho er gravid. Hun har vært maks uheldig med arbeidsgivere og føler seg misslykket pga dette.

 

Hun og jeg bor ikke sammen pga at vi er ganske tidlig i forholdet og jeg bor i en bitteliten hybel hos min far for tiden så det er ikke plass. Tjener heller ikke så altfor mye selv akkuratt nå. Denne graviditeten var ikke planlagt og hun har brukt p-piller og alt det der, men det skjedde og nå er det bare å ta ansvar. Litt uheldig tidspunkt, men sånn er det. Hun er nå arbeidsløs, gravid og deprimert grunnet dette og lurer på hva i all verden hun skal gjøre! Hun er veldig kvalm, svimmel og kaster opp ofte å pr idag ikke i stand til å jobbe.

 

Hun vil også bo i fredrikstad, nære meg som er barnefar og hennes venner hun har fått her, samt at det er enklere for henne å få seg jobb her enn i spydeberg hvor hun bor nå.

 

Hva skal hun søke på av pengehjelp og hva kan hun ha krav på?

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

jeg har ikke så mye erfaring om dette. Men jeg anbefaler at du tar en titt på nav.no, kanskje det står noe der som er nyttig. Iallefall de som skal utbetale henne hvis hun da får penge hjelp tror jeg.

 

Men du får hilse henne å si lykke til med å få seg jobb, og dere får ha lykke til med barnet deres! :)

Lenke til kommentar

For noen svar da.

du er klar over at du kan bli steril ved å ta abort?

Det er ikke bare å gjøre det. Det er faktisk risiko i det.

 

Her har vi også ett par hvor faren vil ta ansvar men sliter økonomisk.

De trenger skikkelige råd. Ikke noe piss om enkleste utvei.

 

Det er faktisk arbeidsgivere der ute som godtar å ansette gravide om det passe dem.

Hun trenger noe som 6 måneders arbeid for å få full morspermisjon.

 

vil prøvd å fått en annen midlertidelig jobb.

Noe som hun kan gjøre som ikke er tungt.

Her skal Nav kunne hjelpe.

Hør med venner og familie, se på finn.no

 

Har ett eksempel på ett par hvor han hadde fast jobb.

Jobben ansatte hans gravide kone med viten at hun var gravid og midlertidelig annsatt.

Hun fikk da alle sine rettigheter med permisjon.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Her har vi også ett par hvor faren vil ta ansvar men sliter økonomisk.

De trenger skikkelige råd. Ikke noe piss om enkleste utvei.

 

Det å ta ansvar kan være å være voksne nok til abort.

 

Det å få barn når man hverken har bolig, inntekt eller ferdig utdannelse er en gedigen risiko for fremtiden til barnet, til mor og til far.

 

De har jo heller ikke er trygt og stabilt forhold(man er jo usikre på om man skal bo sammen).

 

Det virker som dere er i ferd med å skape tre sosialklienter her dessverre :hmm:

(men det kan hende at dere er sterke nok til å takle en litt tyngre start :) )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Heisann folkens. Jeg har noen spm til dere ang min kjæreste som er gravid.

 

Hun er arbeidsløs for øyeblikket. Er egentlig lærling men mistet først en lærlingplass pga at eier måtte kutte ned på lærlingene og pga at han var i ferd med å miste lærlinglisensen pga tidligere lærlinger som klaget over forholdene og behandlingen de fikk. Så fikk hun ny lærlingplass i fredrikstad hvor jeg bor, men etter å ha jobbet der i to dager ringte sjefen der og sa han ikke kunne ha henne der pga at han ikke var fornøyd med hennes klipping på en kunde (hallo... hun er lærling!!), men tror selv det var pga at det var en som jobber der som kjenner henne og har fortalt at ho er gravid. Hun har vært maks uheldig med arbeidsgivere og føler seg misslykket pga dette.

 

Hun og jeg bor ikke sammen pga at vi er ganske tidlig i forholdet og jeg bor i en bitteliten hybel hos min far for tiden så det er ikke plass. Tjener heller ikke så altfor mye selv akkuratt nå. Denne graviditeten var ikke planlagt og hun har brukt p-piller og alt det der, men det skjedde og nå er det bare å ta ansvar. Litt uheldig tidspunkt, men sånn er det. Hun er nå arbeidsløs, gravid og deprimert grunnet dette og lurer på hva i all verden hun skal gjøre! Hun er veldig kvalm, svimmel og kaster opp ofte å pr idag ikke i stand til å jobbe.

 

Hun vil også bo i fredrikstad, nære meg som er barnefar og hennes venner hun har fått her, samt at det er enklere for henne å få seg jobb her enn i spydeberg hvor hun bor nå.

 

Hva skal hun søke på av pengehjelp og hva kan hun ha krav på?

 

Takker for alle svar

 

 

Dere kan jo søke om AAP (Arbeidsavklaringspenger), da jeg tror graviditet er under den ordningen. Noe en må huske på at er at det slett ikke alle som kommer gjennom i systemet, så dere får bare kjempe så lenge det må gjøres før en får det innvilget.

 

http://www.nav.no/Helse/Ytelser+ved+sykdom/Arbeidsavklaringspenger+%28AAP%29.217377.cms

Lenke til kommentar

Problemet er også at hun ikke har opparbeidet seg noen rett til foreldrepenger og dermed kun kvalifiserer for engangsstønad. (ca. 35.000kr, engangsbeløp) Siden moren ikke har rett til foreldrepenger får heller ikke far fedrekvoten, selv om far har jobbet som vanlig de siste 6 månedene før fødsel. (Noe som kan oppfattes som urettferdig..men men).

Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt rett (tror det har skjedd en endring her).

Far kan ta ut foreldrepenger i 38/48 uker (med hhv 100 og 80% dekningsgrad) selv om mor ikke har rett til foreldrepenger.

Dette krever imidlertid at mor går ut i jobb/skole/annet (står listet opp på sidene til NAV) mens far mottar foreldrepenger - men det kravet gjelder vel ved uttak av pappakvoten uansett.

 

Under forutsetning av at mor får seg jobb (eller annen støtte) vil dette sikkert være den gunstigste løsningen for familien rent økonomisk.

 

Vil forøvrig si at å blande abort borti dette er helt på kanten etter min mening. TS har overhodet ikke spurt om dette, og hva vet vi vel om TS og mors evner og muligheter til å ta seg av et barn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det å ta ansvar kan være å være voksne nok til abort.

 

Det å få barn når man hverken har bolig, inntekt eller ferdig utdannelse er en gedigen risiko for fremtiden til barnet, til mor og til far.

 

De har jo heller ikke er trygt og stabilt forhold(man er jo usikre på om man skal bo sammen).

 

Det virker som dere er i ferd med å skape tre sosialklienter her dessverre :hmm:

(men det kan hende at dere er sterke nok til å takle en litt tyngre start :) )

 

Det du sier her er at i Norge, hvor vi har blitt så flotte og rike kan kun de med penger få barn.

Har du altså dårlig rå så har du ingen rett på barn.

 

Selv om dette er menneske rett.

Økonomi har altså blitt en faktor.

Tror du det var slik før i Norge?

 

Kom med fornuftig løsning. ikke enkleste utvei.

Det er risiko å ta abort. Det er ikke altid like enkelt som du tror.

Lenke til kommentar

Det du sier her er at i Norge, hvor vi har blitt så flotte og rike kan kun de med penger få barn.

Har du altså dårlig rå så har du ingen rett på barn.

 

Selv om dette er menneske rett.

Økonomi har altså blitt en faktor.

Tror du det var slik før i Norge?

 

Kom med fornuftig løsning. ikke enkleste utvei.

Det er risiko å ta abort. Det er ikke altid like enkelt som du tror.

Ja, for det var jo nøyaktig det jeg skrev :rofl: Du er jammen meg flink til å lese. Har du lært det helt på egenhånd?

 

For å svare på dine tre spørsmål:

1. Nei, det er ingen menneskerett å få barn. (les gjerne menneskerettigheten selv)

2. Ja, økonomi er en faktor for hvordan fremtiden til folk blir.

3. Ja, slik har det vært de siste hundre årene i Norge.

 

Og om du spør folk som har tatt abort, vil de nok si at det var en veldig vanskelig avgjørelse og at det har vært en tung avgjørelse psykologisk. Din fremstilling av at det er "noe piss om enkleste utvei", viser kun din uvitenhet i forhold til abort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, for det var jo nøyaktig det jeg skrev :rofl: Du er jammen meg flink til å lese. Har du lært det helt på egenhånd?

 

For å svare på dine tre spørsmål:

1. Nei, det er ingen menneskerett å få barn. (les gjerne menneskerettigheten selv)

2. Ja, økonomi er en faktor for hvordan fremtiden til folk blir.

3. Ja, slik har det vært de siste hundre årene i Norge.

 

Og om du spør folk som har tatt abort, vil de nok si at det var en veldig vanskelig avgjørelse og at det har vært en tung avgjørelse psykologisk. Din fremstilling av at det er "noe piss om enkleste utvei", viser kun din uvitenhet i forhold til abort.

 

Haha for noen holdninger.

det var ikke god økonomi i Norge før 1970.

skive med sukker var knall.

enda verre var det for 100 år siden.

Da var også familiene større.

 

Her må de bruke systemer riktig så klarer de seg.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Fmiliene var store fordi man ikke hadde prevensjon. Man hadde derimot ikke råd til å ha og ta være på dem, så barn døde støtt og stadig av sykdom og mangel/under/feilernæring. I tillegg måtte de ofte arbeide fre de var syv-åtte år, hvis ikke før. At kun fire av ni barn nådde voksen alder var ikke uvanlig.

 

Siden du tydeligvis kan like lite om norsk språk som om norsk historie, kan jeg i tillegg informere om at man i Norge bruker stor bokstav for å markere starten på en ny setning, og ikke linjeskift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fmiliene var store fordi man ikke hadde prevensjon. Man hadde derimot ikke råd til å ha og ta være på dem, så barn døde støtt og stadig av sykdom og mangel/under/feilernæring. I tillegg måtte de ofte arbeide fre de var syv-åtte år, hvis ikke før. At kun fire av ni barn nådde voksen alder var ikke uvanlig.

 

Siden du tydeligvis kan like lite om norsk språk som om norsk historie, kan jeg i tillegg informere om at man i Norge bruker stor bokstav for å markere starten på en ny setning, og ikke linjeskift.

 

Litt uheldig her eller - Fmiliene - ??

Lenke til kommentar

Nei, så lenge man skjønner innholdet og det er åpnebare tasteleif, så er det ikke så nøye. Men nå står det tross alt i retningslinjene at man skal skrive normal norsk med korrekt tegnsetting i retningslinjene, så når man først skal være uenig med noen er det jo greit å ta med i samme slengen. :p

 

Synes egentlig det var flauere at jeg har klart å bytte ut en a med en æ. Det er litt mer uheldig. Ta være på barna, jaddada.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal dere søke om engangsbeløpet. Men ikke særlig lurt at det offentlige får greie på hele situasjonen du beskriver.

Da kan det nemlig være at de tenker som enkelte andre i tråden, og mener det er grunn til å bekymre seg over deres foreldreevner.

Husk at fra nå av, må dere for all del framstå som fornøyde overfor det offentlige og hevde at alt går bra!

 

Hun bør ikke nevne noe om depresjon på helsestasjonen, for da vil de tenke på svangerskapsdepresjon. Og de vil mene hun trenger oppfølging.

Men for all del, hvis hun ønsker slik oppfølging, kan hun si det til helsestasjonen. Det er jo enkelte som virkelig trenger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...