Gå til innhold

Dell 2405FPW - strømforsyning gåen. mulig å reparere?


Stigma

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Dell 2405FPW som det virker som strømforsyningen er gåen på (intern strømforsyning desverre). Grunnen til at jeg tror dette er feilen er at den ikke lenger reagerer i det hele tatt på strømtilførsel og påknapp. normalt skal den ha et standby-lys selv om den ikke er påslått og det er også dødt. Da feilen oppstod var skjermen i bruk og det kom en "pop" lyd, så jeg anntar det mest sansynligvis har noe med strømmen å gjøre.

 

Nå kjøper jeg meg en ny skjerm anyway siden jeg hadde tenkt å kjøpe en mer gaming-orientert skjerm uansett, men denne skjermen var egentlig veldig fin til arbeidsbruk og photoshop osv. pga. generellt god bildekvalitet, og den kostet ganske mye tilbake i sin tid når den ble lansert (noe sånt som 12.000, tilbake i de dager når 24" var luksus).

 

Jeg lurer kort på om det er noe som kan repareres. Det måtte i så fall være en low-cost operasjon, altså enten noe jeg kunne gjort selv etter en guide på nettet (jeg er ikke helt uerfaren på å rote inni elektronikk, dog skjermer er nytt for meg) eller at noen i Bergen hadde giddet å ta på seg jobben på hobbybasis for skampris =P Å levere skjermen til skikkelig verksted anntar jeg for koster meg oppimot prisen for en rimelig modell ny skjerm så det svarer seg ikke tror jeg (rett meg gjerne på dette om jeg tar feil).

 

Hvis å fikse noe slikt er såpass enkelt som å kjøpe en ny strømforsyning fra noe sted og åpne skermen og plugge den inn så burde det være oppnåelig... så jeg håper noen her som har mer peil på skjermer kan gi meg noen tips på om det er verdt å det hele tatt forsøke...

 

PS: Det er ikke noen annen forumkategori som er mer relevant for "reparasjon" type innlegg er det? ..

 

EDIT: jeg ser at det finnes repair-kits tilgjengelige, slik som her:

http://www.ebay.com/itm/Dell-2405FPW-LCD-Monitor-Repair-Kit-Capacitors-Only-Not-Entire-Board-/330862157663?pt=US_Monitor_Replacement_Parts&hash=item4d08ebdf5f

Gitt den "pop" lyden så ser jeg det ikke som usansynlig at det er en av disse kodensatorene som "eksploderte" og at noe sånt kan rette biffen. Jeg har ikke kommet så langt enda at jeg har åpnet opp og sett etter, men jeg skal oppdatere tråden når jeg har gjort det. Ødelagte kodensatorer er vel som regel relativt lett synlige?...

 

Takk for all feedback :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skru opp skjermen og se etter dårlige kondensatorer, de er relativt enkle å finne.

 

Du kan lodde bort de som er dårlige og erstatte de med nye. I de fleste tilfeller er dette alt som skal til.

 

Jeg har tidligere skrevet denne guiden om kondensatorbytte, dog for hovedkort men fremgangsmåten er den samme.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1255274

 

Har selv byttet på hovedkort, skjermkort, skjermer, strømforsyninger og diverese annen elektronikk med suksess. I 3 av 4 tilfeller er det nok å bare bytte de kondensatorene som er blåste.

Lenke til kommentar

Skru opp skjermen og se etter dårlige kondensatorer, de er relativt enkle å finne.

 

Du kan lodde bort de som er dårlige og erstatte de med nye. I de fleste tilfeller er dette alt som skal til.

 

Jeg har tidligere skrevet denne guiden om kondensatorbytte, dog for hovedkort men fremgangsmåten er den samme.

 

http://www.diskusjon...owtopic=1255274

 

Har selv byttet på hovedkort, skjermkort, skjermer, strømforsyninger og diverese annen elektronikk med suksess. I 3 av 4 tilfeller er det nok å bare bytte de kondensatorene som er blåste.

 

Nice - da er det nok verdt å spandere 140'ish kroner på en repairkit og en time eller to med arbeid fremfor å kaste en ellers helt fin skjerm - gitt at jeg kan identifisere hva som har blåst på PSUen ihvertfall. Hadde vært fint å ha en "bildekvalitet" skjerm i tillegg til super-responstid gaming skjermen jeg har bestillt :)

 

Takker så mye for input

-Stigma

Lenke til kommentar

Av de dell-skjermer jeg har rotet inni tidligere så har strømforsyningen sttet på et eget kretskort, som teoretisk sett bare hadde kunnet skiftes ut i sin helhet. Her var også komponentene ganske store, og med god plass.

Blåste kondensatorer er dekket hvit gugge, tenk alkalisk batter som lekker batterisyre i utseende.

Lenke til kommentar

Av de dell-skjermer jeg har rotet inni tidligere så har strømforsyningen sttet på et eget kretskort, som teoretisk sett bare hadde kunnet skiftes ut i sin helhet. Her var også komponentene ganske store, og med god plass.

Blåste kondensatorer er dekket hvit gugge, tenk alkalisk batter som lekker batterisyre i utseende.

 

i følge repair-guidene jeg har funnet på nettet om dette så er PSUen et eget kort her ja - så en nytt kort i "plug&play" burde være mulig, men jeg ser egentlig ikke hele kort i salg - kun repair-kits med riktige typer kondensatorer. Jeg anntar at dette kanskje er fordi Dell rett og slett ikke selger slike delevarer fordi de vil ha kontroll over hvem som kan reparere deres produkter (slik som mange andre). Hvis noen vet hvor det hadde gått ann å kjøpe et helt PSU kort så er jeg veldig åpen for forsag dog, for det hadde jo gjort alt superenkelt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...