gautejo Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Hei! Jeg har planer om å sette opp et trådløst nettverk med adsl mellom tre maskiner, problemet er bare at jeg er helt grønn når det gjelder trådløst nettverk Noen spørsmål: 1 Hvor mye ca koster dette? 2 Hvordan funker det(bare å sette en plugg i nettverkskortet og en i switchen?)? 3 Litt dumt men: Må du ha noe mer på dataen(ekstra til nettverkskortet eller .no?)? på forhånd takk Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Det du trenger er et aksesspunkt og kort som du sier. Selv har jeg et aksesspunkt/ internet gateway som fungerer som aksesspunkt, router og har innebygge switch. Denne kan du også koble til 4 pc'en med vanlig kabel (ikke trådløst) En ledning fra ADSL-modem (eller whatever) går til WAN port på router. Du trenger trådløse nettverkskort til alle maskinene, altså du kan ikke bruke kortene du allerede har (borsett om du skal f.eks koble til en av pcene med kabel, ofte beste løsning om pcen står like ved router/aksesspunkt.) Det finnes også USB-løsninger for dette. Til stasjonær kan du velge et PCI-kort med en antenne som stikker ut, eller en PCI-kort med en ledning som går til en slags liten antenne. Samme opplegget, bare at ved det siste kortet kan du selv velge hvor du vil plassere antennen (Innen en rekkevidde på 5-6 meter, etter hvor lang ledningen er..) Til bærbare PC'en benyttes PC-card. Skal du først gå for trådløst ville jeg med det samme gått for 802.11g standarden, både pga av at det er det nyeste teknologien, og at en får 54Mbps hastighet i stedet for 11Mbps ved b-standarden. Eks. aksesspunkt/router: http://www.mpx.no/asp/info.asp?mode=annons...text=&ntopris=0 Eks. PCI-kort: http://www.mpx.no/asp/info.asp?mode=annons...&g1=333&g1text= Har hørt en del om at du bør velge produkter fra samme produsent, da disse kommuniserer best sammen. For tre PC'er med PCI-kort i alle og en router/aksesspunkt kommer dette på rundt 2-3000 kr, etter hva produsent og utstyr du går for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå