mX mann Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Jeg har tengt og kasste den gamle hardisken og instalere en ny harddisk, men det jeg lurer på er hvordan man gjør det. det skall instaleres Win 98SE på den. er det bar og sette den på master og komble den til IDE kabelen og starte opp og sette inn Win98 cden. Takk for Hjelp. Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 Er det ingen som vet hvordan man instalerer en ny hdd. Lenke til kommentar
Morten_M82 Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Jo da Det bare og gjøre som du hadde tenkt. men vær ops på at vist du kjøper disk over 140Gb så klarer ikke win98 å detektere mer en 138Gb. Hvorfor kjører du ikke WinXP? Lenke til kommentar
wil Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 ja, hvorfor gjør han ikke det tro? skal vi se. det koster jo endel å kjøpe XP da så det sier vel seg selv. eneste jeg setter spørsmåls tegn ved er vel hvorfor han ikke bruker Linux istede for den J*****vla windows shiten, Linux skal greie å detektere de fleste store disker tror jeg. Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Jeg har tengt og kasste den gamle hardisken og instalere en ny harddisk. kvifor skal du kaste den gamle? Kan no sette den nye ved siden av. Det er no ikkje mange som ikkje har plass til 2. Mykje arbed hadde du spart deg også. Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 Den gammle disken er ikke noe og spar på, det er nemlig en 6GB ATA 33 eller ATA 66. .Må jeg formatere disken før jeg instalerer windovs 98SE. Lenke til kommentar
Morten_M82 Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Ja på den nye disken må du opprette en ny partisjon og formatere den. Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Den gammle disken er ikke noe og spar på, det er nemlig en 6GB ATA 33 eller ATA 66. .Må jeg formatere disken før jeg instalerer windovs 98SE. Du har så rett. Men ha den stående der til du har formatert den nye. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Sett den gamle som slave, og den nye som master. Så installerer du 98 på en liten partisjon på den nye og ordner resten med Partition Magic. Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 27. september 2003 Forfatter Del Skrevet 27. september 2003 Hvordan formaterer jeg og Hvordan oppretter jeg en partisjon. flere ting jeg må tenke på når jeg skall instalere en harddisk. Takk for svar. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Du kaster den ikke! Da gir du den til meg, har en gammel maskin her uten hd Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 ja, hvorfor gjør han ikke det tro? skal vi se. det koster jo endel å kjøpe XP da så det sier vel seg selv. eneste jeg setter spørsmåls tegn ved er vel hvorfor han ikke bruker Linux istede for den J*****vla windows shiten, Linux skal greie å detektere de fleste store disker tror jeg. Kan ikke dere Linux fantaster slutte å disse oss fordi vi ikke bruker Linux. Jeg har aldri mobba dere fordi dere bruker Linux. Jeg er fornøyd med Windows jeg, og det er mindre enn man kan si jeg var da jeg prøvde Linux (full krasj av maskinen og alt som var på den). Og det virker som han her ikke er så veldig avansert når det gjelder data, og da er Linux ett dårlig valg for han. Vil ikke ha noen Linux-Windows diskusjon her... så slutt å forpeste alle seriøse spørsmål med Linux-Linux-Linux-svar. Måtte bare få det ut da det har irritert meg i lengre tid... det er ikke bare deg dette gjelder. Takk. Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Kan ikke dere Linux fantaster slutte å disse oss fordi vi ikke bruker Linux. Jeg har aldri mobba dere fordi dere bruker Linux. Jeg er fornøyd med Windows jeg, og det er mindre enn man kan si jeg var da jeg prøvde Linux (full krasj av maskinen og alt som var på den). Og det virker som han her ikke er så veldig avansert når det gjelder data, og da er Linux ett dårlig valg for han. Vil ikke ha noen Linux-Windows diskusjon her... så slutt å forpeste alle seriøse spørsmål med Linux-Linux-Linux-svar. Måtte bare få det ut da det har irritert meg i lengre tid... det er ikke bare deg dette gjelder. Takk. Takk Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Hvordan formaterer jeg og Hvordan oppretter jeg en partisjon.flere ting jeg må tenke på når jeg skall instalere en harddisk. slik jeg ville ha gjort det: 1: lag win98 oppstarts-diskett, ifra den installasjonen du har nå. 2: sett inn den nye disken som slave 3: boot med win98-boot-disketten din (husk å kopiere over fdisk.exe) 4: start fdisk 5: i fdisk velg hvilken disk du skal partisjonere (det vil si: disk 2!) 6: opprett en ny partisjon ved hjelp av fdisk (jeg husker ikke menyene i fdisk i hodet, men de er stort sett selvforklarende med litt engelsk kunnskaper. husk på at om du gjør noe feil, så kan du selvfølgelig få lov til å begynne helt forfra igjen) 7: hvor store og hvor mange partisjoner du skal ha er opp til deg, men 20gb som os og prog/samt spill disk burde holde en stund... 8: slå av all strømmen i pcen (trekk ut veggkontakten, trykk på power-knappen (lysene i pcen vil blinke en gang) sett inn den nye disken som master på ide1) 9: boot på nytt med win98 disken, start fdisk på nytt, sett den første partisjonen som aktiv, ellers finner ikke bios den når du skal boote "no system disk or disk error" er gjerne den feilmeldingen du får når du har gjort denne typen feil.... 10 start å formatere partisjonene som du har laget (format c: /s), og på de andre partisjonene, så skriver du: format x ,der x er den bokstaven som partisjonen har fått tildelt av fdisk. 11 installer win98 12 kanskje det viktigste.... print ut dette her FØR du begynner.... Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Kan ikke dere Linux fantaster slutte å disse oss fordi vi ikke bruker Linux. Jeg har aldri mobba dere fordi dere bruker Linux. Jeg er fornøyd med Windows jeg, og det er mindre enn man kan si jeg var da jeg prøvde Linux (full krasj av maskinen og alt som var på den). Og det virker som han her ikke er så veldig avansert når det gjelder data, og da er Linux ett dårlig valg for han. Vil ikke ha noen Linux-Windows diskusjon her... så slutt å forpeste alle seriøse spørsmål med Linux-Linux-Linux-svar. Måtte bare få det ut da det har irritert meg i lengre tid... det er ikke bare deg dette gjelder. Takk. Takk TAKK!!! Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 27. september 2003 Forfatter Del Skrevet 27. september 2003 Må jeg partisjone. jeg har ikke brukt for og dele opp harddisken min noe. er det da bare og sette den nye disken på master og skrive formater c: og så sette inn win 98se cd og instalere det. Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 12 kanskje det viktigste.... print ut dette her FØR du begynner.... Nice1 Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Må jeg partisjone. jeg har ikke brukt for og dele opp harddisken min noe. er det da bare og sette den nye disken på master og skrive formater c: og så sette inn win 98se cd og instalere det. når hd'en er helt flekk ny, så er den noe som heter i en tilstand low-level-format. i korte trekk, så går det ut på at det ikke finnes noe filsystem på hd'en, så du kan seff få lov til å formatere så mye du gidder, men det er totalt nyttesløst... du må partisjonere disken din, men du kan jo velge hvor stor partisjonen skal være... fex at det kun skal være en partisjon på disken. i tillegg så må partisjonen settes som "active". dette fikser som regel fdisk for deg. følg "guiden" som jeg skrev til deg. pass på at følgende filer er med på boot-disketten din (i tillegg til system-filene) format.com & fdisk.exe. det er smak og behag om man vil partisjonere en hd i flere deler, men det er jo en fordel å ha alle dokumenter, regneark, selvkomponerte hjemmesider osv på en partisjon som du ikke trenger å formatere sammen med resten av hd'en. så det vil nok være mest fordelaktig å lage to partisjoner... en med os og prog, og den andre med mp3, video, film.... what ever you want! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå