Gå til innhold

Mozilla-telefon skal produseres på Apples skandale-fabrikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så Foxconn er Apples skandalefabrikk altså? Er dere ikke klar over at så godt som samtlige elektronikkprodukter er produsert hos Foxconn eller fabrikker med lignende tilstander? Produkter fra Dell, HP, skjermkort fra Nvidia og AMD, mesteparten av mobiltelefoner, mange hovedkort og annen forbrukerelektronikk er produsert hos Foxconn. Og det som ikke produseres av Foxconn er ofte produsert av tilsvarende fabrikker som vi hører mindre om. Laptopbatterier og tablets settes sammen for hånd.

Men dette er heller ikke unikt for elektronikk. Vi har vel alle fått med oss at H&M anklages for barnearbeid, men dette er noe hele bransjen burde svare for, du skal lete godt etter et eneste plagg som ikke er produsert under tvilsomme omstendigheter. Det samme gjelder leker, det vil ikke overraske meg om over 80% av lekene i en norsk lekebutikk kommer fra slike fabrikker. Selv danske Lego har flyttet store deler av produksjonen sin til Kina...

Lenke til kommentar

Sant at dette gjelder de fleste store selskaper som bedriver massproduksjon, men den største kunden vil jo altid satt på spisen da det er de som har mest innflytelse på hvordan fabrikken driftes.

Endret av Backpfeifengesicht
Lenke til kommentar

Foxconn er et firma, ikke en fabrikk. De har flere dusin fabrikker på tre kontinenter og står i følge Wikipedia for omtrent 40% av verdens elektronikk solgt til privatpersoner.

Denne formen for samarbeid er svært uvanlig.
Å? Jeg trodde det var helt vanlig med en referansemodell som dette som blir tilbudt til OEM og programutviklere. Det er mange andre firmaer og organisasjoner som gjør det samme.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foxconn er et firma, ikke en fabrikk. De har flere dusin fabrikker på tre kontinenter og står i følge Wikipedia for omtrent 40% av verdens elektronikk solgt til privatpersoner.

Å? Jeg trodde det var helt vanlig med en referansemodell som dette som blir tilbudt til OEM og programutviklere. Det er mange andre firmaer og organisasjoner som gjør det samme.

Helt enig her. Det å omtale Foxconn som om det var en enkelt fabrikk er ganske latterlig. Nesten alle som har et vanlig forbruk av elektronikk vil sannsynligvis eie et Foxconn produkt.

Endret av EirikLF
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...