Gå til innhold

Skaffe stasjonær fremfor ny laptop? Vant til kun laptop.

Anbefalte innlegg

Binning består i at de plukker de som klarer høyest makshastighet. Det betyr ikke at de produserer mindre varme ved den hastigheten, og hvis han skal gjøre tunge ting med video er det ytelse over tid, ikke i små bursts, som er viktig. Da faller kjøleløsningen til en laptop fort gjennom ... og da må den dra ned igjen hastigheten.

Jeg har enda til gode å se at min i7-3720QM throttler ned fra 3.4GHz, selv etter tre timer med batch-transkoding av bluray-filmer kjørte den på 3.4GHz og 80C (ettersom den leste fra SSD og lagret på ekstern HDD tror jeg ikke IO var en stor flaskehals heller.) Riktignok var dette en M14x R2, men det endrer ikke at en greit kjølt laptop vil klare 90-95% av ytelsen til en desktop.

Binning består i at de plukker de brikkene som klarer X frekvens med <=Y effektforbruk, de starter med å plukke ut brikker til toppmodellen, så går de nedover og nedover, maksimal oppnåelig frekvens er sjelden et mål under binning.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mmh, spill- og enkelte workstation-laptoper kan finne på å vært godt kjølte; greit nok.

Det sagt - hva er her fordelen med en laptop? De er ikke billigere per ytelse, og hvis han vil behandle sin video på en litt romslig skjerm må han uansett betale for en ekstern. Hvis han vil ha den mest mulig stille selv ved hard bruk, er det også lettere å få til med en stasjonær (enskjønt noen laptoper også er veldig bra der).

Lenke til kommentar

Mmh, spill- og enkelte workstation-laptoper kan finne på å vært godt kjølte; greit nok.

Det sagt - hva er her fordelen med en laptop? De er ikke billigere per ytelse, og hvis han vil behandle sin video på en litt romslig skjerm må han uansett betale for en ekstern. Hvis han vil ha den mest mulig stille selv ved hard bruk, er det også lettere å få til med en stasjonær (enskjønt noen laptoper også er veldig bra der).

Tar mindre plass, lettere å flytte rundt på, kan pakkes bort etc.

Som sagt, med mindre han velger en 3930k, så vil han ikke få så veldig mye mere ytelse på en stasjonær med mindre han overklokker.

Lenke til kommentar

Tar mindre plass, lettere å flytte rundt på, kan pakkes bort etc.

Som sagt, med mindre han velger en 3930k, så vil han ikke få så veldig mye mere ytelse på en stasjonær med mindre han overklokker.

Utenom at stasjonær er billigere, og yter hakket bedre, så ville jeg nok valgt laptop, dersom man ikke OCer, og ikke "trenger" "maks" grafikk.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Morn igjen!

Noen som vil se over setupen? :p

Et par ting til jeg lurer på, som vanlig:

- Vil CPU-kjøleren passe til 4770k?

(- Og er det vits i å ha 4gen? "Fremtidsrettet" sokkel? :p )

- Sliter med å skjønne hva som er et bra kabinett. Valget nedenfor er fortsatt litt random og billig.

(- SSD og harddisk skal jeg vurdere litt til :p Nedenfor er placeholder. )

- Og så klart om det er noe som obviously ikke passer med / i hverandre..!

Vy7gM.jpg

http://www.dustinhome.no/product/5010464825/cooler-master-miditower-elite-430-atx-black/

http://www.dustinhome.no/product/5010746499/msi-z87-g41-pc-mate-z87-s-1150-atx/

http://www.dustinhome.no/product/5010456980/noctua-nh-u9b-se2-s-1155-1156-1366-am3/

Endret av Fryth
Lenke til kommentar

Er ikke den mye treigere? La merke til at skrivehastigheten på den var 150 mot andre som er opp mot 500? Er dette typ "teoretisk hastighet" som ikke skjer uansett, eller..? :p

Nja, du kan oppnå det, dersom du vil ha trygg + hastighet, se på Samsung 840 Pro, eller Intel 335/520
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ble det slik! :D

Håper ikke jeg dret meg ut på noe, men det finner jeg vel fort ut av..! :p

Dustinhome:

EHxYO.jpg

Komplett:

QFnvS.jpg

Komplett har allerede kommet! :D

Kjøper ram når jeg ser om jeg må ha low profile pga giga-kjøleren ;)

Takker for all hjelp!

Endret av Fryth
Lenke til kommentar

Da ble det slik! :D

Håper ikke jeg dret meg ut på noe, men det finner jeg vel fort ut av..! :p

Dustinhome:

EHxYO.jpg

Komplett:

QFnvS.jpg

Komplett har allerede kommet! :D

Kjøper ram når jeg ser om jeg må ha low profile pga giga-kjøleren ;)

Takker for all hjelp!

Jeg ville heller skaffet en 500w kvalitets psu enn 750w billig, men ellers ser det fint ut

Lenke til kommentar

Jeg ville heller skaffet en 500w kvalitets psu enn 750w billig, men ellers ser det fint ut

Høres ikke bra ut, hehe. Tenkte mest på modulære kabler etterhvert, og at den var testet mot haswell så da ble det slik. Ble dyrt nok etterhvert! :p Bra resten ser greit ut. Gleder meg :D

Lenke til kommentar

Høres ikke bra ut, hehe. Tenkte mest på modulære kabler etterhvert, og at den var testet mot haswell så da ble det slik. Ble dyrt nok etterhvert! :p Bra resten ser greit ut. Gleder meg :D

Du har ikke bruk for en 750w PSU, så i stedet for å bruke ekstra $ på watt, ville jeg heller ha lagt det i en høyere klasse.

Ikke at cx 750 ikke duger, men jeg ville bare ha invistert anderledes.

Lenke til kommentar

Du har ikke bruk for en 750w PSU, så i stedet for å bruke ekstra $ på watt, ville jeg heller ha lagt det i en høyere klasse.

Ikke at cx 750 ikke duger, men jeg ville bare ha invistert anderledes.

Takker for tipset hvertfall! Får ta det som en lærepenge ;)

Lenke til kommentar

Bumper denne istedetfor å lage ny tråd når det gjelder samme oppsett.

Fått satt sammen det meste bortsett fra RAM som ikke har kommet enda. Det har stort sett gått bra, men når vi snakker om PSU her:

Har støtt på et problem når det gjelder akkurat det, for ATX-kabelen (eller hva det egentlige navnet er for noe) fra PSU-en til hovedkortet passer ikke helt! Den passer, men den blir liksom ikke helt festet. Har et bilde bakfra som viser hvordan det for meg virker som den burde vært festet mye bedre. Når jeg slår på pcen, starter alt og viftet snurrer og alt er fint, men om jeg dytter litt borti ATX-kabelen slukner den (fordi den sitter såpass dårlig). Noen tips? Takk på forhånd (:

Bilde:

msCkr.jpg

Nærbilde av der jeg mener den burde vært festet.

L8lFV.jpg

EDIT: Obviously vil jeg ikke bruke altfor mye krefter og presse den på plass heller..! :p

Endret av Fryth
Lenke til kommentar

EDIT: Obviously vil jeg ikke bruke altfor mye krefter og presse den på plass heller..! :p

Dessverre er det veien å gå. x)

Prøv å legg en finger mellom hovedkortet og kabinettet så det ikke bøyer seg for mye, men vær forberedt på at riktig mengde kraft er litt mer enn du tror. (Og ikke dytt fingeren så langt under hovedkortet at loddespissene stikker inn i fingeren din...)

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Klok av skade? :-P

Mmh. I det minste har moderne kabinett for det meste avrundede kanter - jeg savner ikke perioden hvor normalt prisede kabinett hadde knivskarpe produksjons-kanter på platene. (Jeg har ymse små arr på knokene, og alle kan spores til PCer.)

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Dessverre er det veien å gå. x)

Prøv å legg en finger mellom hovedkortet og kabinettet så det ikke bøyer seg for mye, men vær forberedt på at riktig mengde kraft er litt mer enn du tror. (Og ikke dytt fingeren så langt under hovedkortet at loddespissene stikker inn i fingeren din...)

Seriøst? :p Jeg har nemlig prøvd å bruke litt mer krefter enn jeg gjorde tidligere, men fortsatt sitter den ikke hel på. Det høres jo litt spesielt ut at man skal bruke alle sine krefter på å presse en kabel på plass..? Jaja, får prøve ut litt mer når jeg kommer hjem fra ferie :huh:

Vil den være slik hver gang man setter den i? (Ikke at hobbyen min skal bli å koble av og på den kabelen, men bare nysgjerrig :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...