Fryth Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Først vil jeg beklage kunnskapene mine når det gjelder bygge-pc/stasjonær i forhold til dere som henger her på forumet. Men det er vel derfor dere er her, right? Hei! De siste 5-6 årene har jeg kun brukt bærbar. Jeg liker det ganske godt, og siden jeg gamer nærmest ingenting (isåfall blir det n64 og ps1, hehe) har det funket fint. Bruker pc til videoredigering, surfing, diverse programmering. (Typ IT-fyr uten gamingen.) Sitter nå på en ASUS N43SN (14", i5, GeForce 550M). Nå har det seg slikt at jeg føler jeg kunne trengt noe litt kraftigere/raskere når det gjelder redigering av video, ettersom jeg liker det, men ofte lar være fordi det tar så lang tid å rendre og ikke minst at det lagger en del underveis. (De fleste vil forstå, tenker jeg..). Det haster ikke å kjøpe pc, jeg bare trenger litt hjelp til å planlegge mitt neste kjøp, evt litt hva jeg skal se etter. Budsjett ligger vanligvis på 5-6k på bærbar, men må vel kanskje strekke meg til 7-8k hvis jeg skal "investere" i en stasjonær? Det vet dere best, tenker jeg. Men er ikke villig til så mye over 8k. Kan gjerne kjøpe i deler og sette sammen. Det er vel stort sett slik man får "det man vil ha" for de pengene man legger i det. Det det hele koker ned til er hvor mye bedre pc får man i stasjonær? Og er det dumt å kjøpe bærbar nå, ettersom ssd er såpass "nytt"? (Nytt er å ta i, men det er fortsatt veldig dyrt kontra HDD). Jeg føler at den største forskjellen på de bærbare fra 5k til 10k er størrelse og SSD. Og jeg gidder ikke betale 5k ekstra for 1mm og ssd når det "kommer snart" til en billigere penge. Noen som har noen goder/onder ved å ha stasjonær og en bærbar ved siden av? Filer man har glemt hjemme på stasjonære pcen, f.eks. Det er vel min største bekymring akkurat nå, hehe. Takker så mye for alle innspill Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Har, og bruker begge deler, bare å skaffe seg dropbox, eller en ekstern disk, det Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Ser ikke noen problem med å kjøpe kun en bærbar hvis det er ønskelig. Kjøpte selv en Asus fra Expert for noen dager siden som jeg er utrolig fornøyd med. http://www.expert.no/baerbarpc/asusn76vjt4064hlaptop/p/9396/ Den var da på tilbud til 5999 kr og siden det er nye prosessorer på vei kan det hende den kommer på tilbud neste helg også. Tipper den er kraftig nok for bilderedigeringen du holder på med, hvis ikke har man returrett! Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Ser ikke noen problem med å kjøpe kun en bærbar hvis det er ønskelig. Kjøpte selv en Asus fra Expert for noen dager siden som jeg er utrolig fornøyd med. http://www.expert.no...hlaptop/p/9396/ Den var da på tilbud til 5999 kr og siden det er nye prosessorer på vei kan det hende den kommer på tilbud neste helg også. Tipper den er kraftig nok for bilderedigeringen du holder på med, hvis ikke har man returrett! Videoredigering, ikke bilderedigering!Den laptopen er nok ikke store oppgraderinger (utenom CPUen) Til TS: se på 3770K + 650Ti + 16GB RAM, det burde komme innenfor budsjett Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 (endret) Mente så klart video... som jeg forstår det betyr CPU det aller meste (når det gjelder videoredigering). Endret 31. mai 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 31. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2013 Ser ikke noen problem med å kjøpe kun en bærbar hvis det er ønskelig. Mindre for pengene? Og mitt kanskje viktigste argument; Hvis laptopen er 17" og fet, er den så stor at jeg like godt kan skaffe stasjonær Til TS: se på 3770K + 650Ti + 16GB RAM, det burde komme innenfor budsjett Da er vi på ~4k allerede, gitt! Det er vel kanskje det dyreste også. Motherboard er ganske vesentlig. Er det veldig mye man kan gjøre feil ved kjøp av det? (Bortsett fra at 650Ti skal ha PCI-Express, ser det ut til?) Og at man kjøper passende kabinett..? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Mindre for pengene? Og mitt kanskje viktigste argument; Hvis laptopen er 17" og fet, er den så stor at jeg like godt kan skaffe stasjonær Da er vi på ~4k allerede, gitt! Det er vel kanskje det dyreste også. Motherboard er ganske vesentlig. Er det veldig mye man kan gjøre feil ved kjøp av det? (Bortsett fra at 650Ti skal ha PCI-Express, ser det ut til?) Og at man kjøper passende kabinett..? Samme sokkel, et chipsett som passer, og that's it Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 31. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2013 Takk igjen for hjelp, setter stor pris på det Har prøvd meg litt frem her: Lyst til å ta en rask titt etter noen åpenbare feil eller mangler? Annen prosessorvifte lurt å investere i? Det aller viktigste her er at jeg ikke driter meg ut på ting som (helst) skal vare en stund! (Vet jeg mangler strømforsyning, men tror jeg har en 650W eller noe jeg fikk av en kamerat for lenge siden Hvordan vet jeg om det er noe liv i den uten at noe går i lufta?xD) Mange mange takk igjen Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Takk igjen for hjelp, setter stor pris på det Har prøvd meg litt frem her: Lyst til å ta en rask titt etter noen åpenbare feil eller mangler? Annen prosessorvifte lurt å investere i? Det aller viktigste her er at jeg ikke driter meg ut på ting som (helst) skal vare en stund! (Vet jeg mangler strømforsyning, men tror jeg har en 650W eller noe jeg fikk av en kamerat for lenge siden Hvordan vet jeg om det er noe liv i den uten at noe går i lufta?xD) Mange mange takk igjen Invester i bedre kabinett, SSD og bedre CPU kjøler, det får du igjen får senere! Post specs på PSUen, så kan vi veilede deg Har sendt deg en PM, btw Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Hm.. Ser ut som vi kasta den psu-en på dynga... Mulig den var kaputt altså. Får lete litt mer isåfall. Anyways, har tittet mer rundt på nett og prøvd å sette sammen på nytt her: http://www.komplett....7E-7E54526130DE Igjen: Noe spesielt som ikke er som det skal? Det jeg er usikker på: - SSD er 2.5", kabinett har kun 3.5" og 5.25"-spots? (Hva er disse 5.25" til, egentlig?) - PSU, null peiling på hvor mange W jeg trenger, og om den får plass osv, så her trenger jeg litt veiledning. - Annen CPU-kjøler som du sa - Noen anbefalninger som ikke høres ut som en jetmotor? Endret 7. juni 2013 av Fryth Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Hvis du skal ha en stasjonær PC er det et par gode grunner: Du vil ha en sekskjernet i7-prosessor Du vil ha masse HDD-plass. Du vil ha et eller flere kraftige skjermkort. Du må bruke et utvidelseskort. Kjøper du en stasjonær for å ha en firekjernet i7-prosessor uten mål om å spille på den kunne du like greit kjøpt en laptop med en firekjernet i7-prosessor, forskjellen i ytelse er minimal i dag. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Hm.. Ser ut som vi kasta den psu-en på dynga... Mulig den var kaputt altså. Får lete litt mer isåfall. Anyways, har tittet mer rundt på nett og prøvd å sette sammen på nytt her: http://www.komplett....7E-7E54526130DE Igjen: Noe spesielt som ikke er som det skal? Det jeg er usikker på: - SSD er 2.5", kabinett har kun 3.5" og 5.25"-spots? (Hva er disse 5.25" til, egentlig?) - PSU, null peiling på hvor mange W jeg trenger, og om den får plass osv, så her trenger jeg litt veiledning. - Annen CPU-kjøler som du sa - Noen anbefalninger som ikke høres ut som en jetmotor? SSDer veier ca ingenting, så det er forsåvidt mulig å bare legge den i kabinettet (eller teipe den fast et sted) om du bare skal ha den stående fast. Om du vil ha noe litt mer elegant er det er mulig å få monteringskit (en liten ramme som passer i 3.5" og har plass til en 2.5"-disk) til vel under 100 kr; det følger vel til og med med noen modeller. 5.25" er til CD/DVD/blu-ray. (Historisk har det også vært til tape og digre harddisker og 5.25"-diskettstasjoner). De er også fine steder å montere andre ting, som kontrollpaneler for kjølesystemer, eller kontaktpanel for lydkort. Angående PSU, tjah. Skjermkortet sier "maks 150W", prosessoren 77W, og alt annet er småtteri. Du vil gjerne ha litt margin, både for å kunne utvide og fordi PSUer fungerer best et stykke under 100% - 550W er virkelig nok, jeg hadde kanskje sett om det var noe ekstra fint rundt 450W - eller tatt 450W-utgaven av den samme coolermasteren bare for å spare litt penger. Kjøler-messig er jeg glad i Noctua, som lager gode og fysisk store, men stille, kjøleløsninger. NH-U12S, kanskje? Endret 7. juni 2013 av Djn Lenke til kommentar
Djn Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Kjøper du en stasjonær for å ha en firekjernet i7-prosessor uten mål om å spille på den kunne du like greit kjøpt en laptop med en firekjernet i7-prosessor, forskjellen i ytelse er minimal i dag. Njah, det er ikke mange laptoper som kommer med en CPU med TDP på 65W+ ; det ville slukt batteri latterlig fort og vært veldig tungt å kjøle. Det med kjølingen er også relevant for hastigheten i disse Turbo Boost - dager; laptoper har sjeldent like god kjøling som selv en middelmådig stasjonær (og om de har det så lager de mye lyd; det er vanskelig å komme rundt at mindre vifter må bråke mer for samme luftvolum.) (Og beklager multipost.) Endret 7. juni 2013 av Djn Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Angående PSU, tjah. Skjermkortet sier "maks 150W", prosessoren 77W, og alt annet er småtteri. Du vil gjerne ha litt margin, både for å kunne utvide og fordi PSUer fungerer best et stykke under 100% - 550W er virkelig nok, jeg hadde kanskje sett om det var noe ekstra fint rundt 450W. Tenkte ikke på DVD-plass. Det gir selvfølgelig mening..! Mener du 550W er litt for mye margin? Hva betyr "ekstra fint"? EDIT: Bonus-spørsmål: Dumt å kjøpe 3770k og ikke 4770k, ettersom det er 200kr forskjell? Kanskje verre å finne hovedkort? Endret 7. juni 2013 av Fryth Lenke til kommentar
Djn Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Tenkte ikke på DVD-plass. Det gir selvfølgelig mening..! Mener du 550W er litt for mye margin? Hva betyr "ekstra fint"? EDIT: Bonus-spørsmål: Dumt å kjøpe 3770k og ikke 4770k, ettersom det er 200kr forskjell? Kanskje verre å finne hovedkort? Det eneste som er galt med for mye margin er at du kan betale for noe du ikke trenger. "Ekstra fint" er ting som modulære kabler, bedre effektivitet eller at den er mer stille - evt. at den er fra et firma med et godt rykte, men jeg husker ærlig talt ikke hvilke PSU-firmaer som er bra og dårlige for tiden. Det går an å researche ... men jeg tror coolermaster er minst "helt ok", sånn på stående fot. Såvidt jeg kan se er 4770K 5%-10% raskere. Legg merke til at den bruker en annen CPU-socket (1150 i stedet for 1155), så du må plukke et annet hovedkort. 1150 er det intel vil bruke fremover, så det kan kanskje være lurt - det er ikke veldig relevant om du aldri skal bytte CPU, forsåvidt. Jeg hadde tatt en 4770K, bare for å få ny socket ... men så er jeg en av de som faktisk bytter CPU etter et par år. For deg blir det litt hipp som happ. De bruker forresten samme kjøleribbe-standard, så alt som kan monteres på 1155 vil også kunne skrus fast på 1150. Helt ellers ville jeg vurdert litt på lagringssiden - jeg ville tatt en litt større SSD (120GB går an, men kan bli litt irriterende), og jeg stoler mer på samsung eller evt intels nyeste. De er også raskere i litt større størrelser. Dog, det blir fort mye penger av det - kan jeg foreslå en 180GB intel 335 til 1099 som et kompromiss? Ikke at det er noe spesielt galt med den du plukket heller; den vil fungere fint. Endret 7. juni 2013 av Djn Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Det eneste som er galt med for mye margin er at du kan betale for noe du ikke trenger. "Ekstra fint" er ting som modulære kabler, bedre effektivitet eller at den er mer stille - evt. at den er fra et firma med et godt rykte, men jeg husker ærlig talt ikke hvilke PSU-firmaer som er bra og dårlige for tiden. Det går an å researche ... men jeg tror coolermaster er minst "helt ok", sånn på stående fot. Såvidt jeg kan se er 4770K 5%-10% raskere. Legg merke til at den bruker en annen CPU-socket (1150 i stedet for 1155), så du må plukke et annet hovedkort. 1150 er det intel vil bruke fremover, så det kan kanskje være lurt - det er ikke veldig relevant om du aldri skal bytte CPU, forsåvidt. Mange takk. Usikker selv da jeg vil ha noe som jeg slipper å bytte ut ting på hvert år.. Men det betyr jo også at det ikke er så viktig om nye CPUer passer hvis jeg ikke vil bytte ut på en stund. Hovedkortene ligger jo på ~1k, så er ikke noe kjempetabbe om jeg må investere i nytt om 5-6 år.. CPU er det jeg forestiller meg jeg kommer til å skifte ut sist, men godt mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Njah, det er ikke mange laptoper som kommer med en CPU med TDP på 65W+ ; det ville slukt batteri latterlig fort og vært veldig tungt å kjøle. Det med kjølingen er også relevant for hastigheten i disse Turbo Boost - dager; laptoper har sjeldent like god kjøling som selv en middelmådig stasjonær (og om de har det så lager de mye lyd; det er vanskelig å komme rundt at mindre vifter må bråke mer for samme luftvolum.) (Og beklager multipost.) Problemet er bare det at Intel driver med dette som heter binning, laptop-variantene av i7-modellene deres har en så heftig turbo at de leverer 90-95% av ytelsen til 4770k. Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Helt ellers ville jeg vurdert litt på lagringssiden - jeg ville tatt en litt større SSD (120GB går an, men kan bli litt irriterende), og jeg stoler mer på samsung eller evt intels nyeste. De er også raskere i litt større størrelser. Dog, det blir fort mye penger av det - kan jeg foreslå en 180GB intel 335 til 1099 som et kompromiss? Ikke at det er noe spesielt galt med den du plukket heller; den vil fungere fint. Har tenkt litt på dette, for dette hever prisen på pcen 1k-1.5k. Vurderer nesten å kjøpe harddisk først, og etter en stund innvestere i en SSD ved siden av. (Og da få OS over på denne såklart.) Vil jeg kaste bort veldig mye av ytelsen til resten av pcen mens jeg har kun harddisk? Når merker man virkerlig harddisken/ssden? Oppstart, loading..? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Har tenkt litt på dette, for dette hever prisen på pcen 1k-1.5k. Vurderer nesten å kjøpe harddisk først, og etter en stund innvestere i en SSD ved siden av. (Og da få OS over på denne såklart.) Vil jeg kaste bort veldig mye av ytelsen til resten av pcen mens jeg har kun harddisk? Når merker man virkerlig harddisken/ssden? Oppstart, loading..? "Sleng" på 200,- ekstra! http://www.dustinhome.no/product/5010746987/intel-520-series-2-5-240gb-ssd-sata-600-mlc-25nm-reseller/Man merker SSD på "alt" man gjør, alt går fortere, og er mer "snappy" Lenke til kommentar
Djn Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Problemet er bare det at Intel driver med dette som heter binning, laptop-variantene av i7-modellene deres har en så heftig turbo at de leverer 90-95% av ytelsen til 4770k. Binning består i at de plukker de som klarer høyest makshastighet. Det betyr ikke at de produserer mindre varme ved den hastigheten, og hvis han skal gjøre tunge ting med video er det ytelse over tid, ikke i små bursts, som er viktig. Da faller kjøleløsningen til en laptop fort gjennom ... og da må den dra ned igjen hastigheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå