Gå til innhold

GTX 780 Coil Whine


Anbefalte innlegg

Du kan prøve å levere inn skjermkortet til komplett, så kanskje du får et nytt eksemplar du kan teste.

 

Da jeg hadde coil whine problem med et gtx 580 3gb (referanse) en gang, leverte jeg det inn til komplett og fikk et nytt ikke-referanse kort (phantom eller no). Da ble jeg kvitt lyden. Tror dette skyldtes en feil med kjøleløsningen hos referanse-kortet; i kondenskammeret eller no.

Er du heldig får kanskje du også et nytt eksemplar fra komplett, som forhåpentligvis ikke har samme problem.

 

Edit: Jeg hadde samme psu som jeg har nå (Fractal Design).

Endret av IntelNvidia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette la jeg merke til også! Hentet mitt EVGA 780 kort på fredag, men jeg kan saktens ikke erindre å ha lagt merke til det i går når jeg fyrte i gang Rising Storm :ph34r: Må jeg sjekke ut i morra. Har også en Corsair PSU av typen TX 850W. Var ingen slik whine med 580 DCU2 kortet .

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Dette la jeg merke til også! Hentet mitt EVGA 780 kort på fredag, men jeg kan saktens ikke erindre å ha lagt merke til det i går når jeg fyrte i gang Rising Storm :ph34r: Må jeg sjekke ut i morra. Har også en Corsair PSU av typen TX 850W. Var ingen slik whine med 580 DCU2 kortet .

 

Opplever du samme lyden?

 

Du kan prøve å levere inn skjermkortet til komplett, så kanskje du får et nytt eksemplar du kan teste.

 

Da jeg hadde coil whine problem med et gtx 580 3gb (referanse) en gang, leverte jeg det inn til komplett og fikk et nytt ikke-referanse kort (phantom eller no). Da ble jeg kvitt lyden. Tror dette skyldtes en feil med kjøleløsningen hos referanse-kortet; i kondenskammeret eller no.

Er du heldig får kanskje du også et nytt eksemplar fra komplett, som forhåpentligvis ikke har samme problem.

 

Edit: Jeg hadde samme psu som jeg har nå (Fractal Design).

 

Tror ikke komplett har noen ikke-referanse kort enda

Lenke til kommentar

Ja det var en lignende lyd ja. Men er dette noe som kan forsvinne, eller er man doomed til evig å plages med dette? Ikke at jeg hører det når jeg har headsett på da. Men kan høre litt etter om det blir tid til litt spilling før jobb senere i ettermiddag.

Lenke til kommentar

Ja det var en lignende lyd ja. Men er dette noe som kan forsvinne, eller er man doomed til evig å plages med dette? Ikke at jeg hører det når jeg har headsett på da. Men kan høre litt etter om det blir tid til litt spilling før jobb senere i ettermiddag.

 

Coil Whine vil ikke forsvinne eller bli bedre har jeg hørt. Jeg tror jeg bare kjøper en ny PSU, gidder ikke leve med sånne lyder..

Lenke til kommentar

Det er en fordel å være tydelig, den ene setningen jeg forsto i posten din var den første ;)

Det jeg forstår av deg Arni er at det kan se ut som om du prøver å provosere meg. Til tross for at du har helt rett, men det smilet er provoserende.

 

Rettelse:

 

Har lest anngående Corsair psu at det er for lite kjøle elementer i forhold til antall watt.....

 

Det er anbefalt å ikke overklokke 660, særlig ikke med økning av volt fordi dette ville medføre til nedklokking når turboen slår inn. Økt stømforbruk til vifte gjør slik at kortet trekker mer strøm enn det får levert og dermed på en måte kortslutter og går tilbake til nedklokking. Kansje som en slags feilsafe ifra Nvidia for å unngå ødelegging av kort.

 

At dette gjelder for chippen til 660 kan også indikere at det gjelder hele keppler serien.

 

At kortene er konstruert for overklokking og voltmodding, pluss turbo. Men også på en annen måte konstruert for at det ikke skal fungere over lang tid i praksis. For å unngå for mye erstattninger og tap for Nvidia.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Det jeg forstår av deg Arni er at det kan se ut som om du prøver å provosere meg. Til tross for at du har helt rett, men det smilet er provoserende.

Det er definitivt ikke ment som provoserende.

Har lest anngående Corsair psu at det er for lite kjøle elementer i forhold til antall watt.....

Dette stemmer definitivt ikke, du kan si hva du vil om varierende kvalitet fra forskjellige OEMs, men det er definitivt ingen trend at kjøleelementene er underdimensjonerte. PSUer fra Corsair er stort sett alltid bygd solid, men det er selvfølgelig enkelte kompromisser på billigere PSUer.

Det er anbefalt å ikke overklokke 660, særlig ikke med økning av volt fordi dette ville medføre til nedklokking når turboen slår inn. Økt stømforbruk til vifte gjør slik at kortet trekker mer strøm enn det får levert og dermed på en måte kortslutter og går tilbake til nedklokking. Kansje som en slags feilsafe ifra Nvidia for å unngå ødelegging av kort.

Du kan ikke øke spenning på GTX 660, Nvidia GPU Boost fungerer slik at spenningen økes med 0.0125V for hver turbo bin med 1.212V som toppen. Nvidia har også satt krav til design av Kepler-kort for partnere så de ikke støtter mer enn Nvidia tillater, dette inkluderer overvoltingsfunksjonalitet. Ut av eska vil du se at Kepler-kort med GPU Boost kjører på maksimal spenning kretsdesignet støtter.

 

Med Kepler Boost 2 er effektforbruk en større begrensning, og kortet vil klokke seg ned automatisk om strømforbruket er for høyt, men den eneste grunnen til at vifta påvirker dette er fordi den pulsmodulert og strøm går gjennom samme jord som resten av skjermkortet og fordi Nvidia bruker amperemetere på jorden for å forenkle designet.

 

En kortslutning er rett og slett en lukket krets uten motstand, og når dette oppstår vil en av to ting hende:

Sikringen går, dette er greit.

Kablene blir oppvarmet av og selvantenner, dette er farlig!

En kortslutning kan heller ikke "på en måte" oppstå ;)

 

At dette gjelder for chippen til 660 kan også indikere at det gjelder hele keppler serien.

De reglene som gjelder for 600-serien gjelder ikke i samme grad for 700-serien pga endringene i GPU Boost 2, men det er stort sett de samme begrensningene under overklokking.

 

At kortene er konstruert for overklokking og voltmodding, pluss turbo. Men også på en annen måte konstruert for at det ikke skal fungere over lang tid i praksis. For å unngå for mye erstattninger og tap for Nvidia.

Svært få kretser blir designet for å gjøre det enkelt for andre å gå inn og voltmodde det, Nvidia har faktisk forbydd dette nettopp for å sørge for at de som voltmodder vet hva de driver med og ikke kan sende det inn på garanti om et uhell skjer. Nvidia pleier vanligvis ikke å bedrive "overengineering" av sine skjermkort heller (i hvert fall ikke på PCB-siden, jeg vet ikke hvordan de designer selve brikka,) men du kan ofte finne spesielle MSI-, EVGA-, og/eller ASUS-design som er bygget for å tåle mer enn 5 års bruk.

 

Kepler Boost er slik jeg ser det designet med to primærmål:

  1. Senke erstatningskostnader som følge av uvitende kunder som aldri burde overklokket med spenningsjustering.
  2. Øke antall brukbare brikker for et skjermkort.

Lenke til kommentar

Fyrte opp Metro: Last Light, ingen ulyder å høre. Dette er jo ett relativt krevende spill, så då håper jeg det forblir rolig i fremtidige spill også :p

 

Under futuremark whiner det fortsatt.

 

Kommer ulydene du hører under futuremark fra strømforsyningen eller kortet? Kan du evt. filme det?

Endret av maxvons
Lenke til kommentar

Mitt første HD7970 sleit også med coil whine, lyden var så høy at selv med headsett på hodet og høyt volum kunne jeg fortsatt høre lyden godt. Ble levert tilbake og byttet i det jeg har nå, har vært stille siden. Tror ikke det har noe med PSu'en din å gjøre...

Endret av SD88
Lenke til kommentar

Mitt første HD7970 sleit også med coil whine, lyden var så høy at selv med headsett på hodet og høyt volum kunne jeg fortsatt høre lyden godt. Ble levert tilbake og byttet i det jeg har nå, har vært stille siden. Tror ikke det har noe med PSu'en din å gjøre...

 

Lyden kommer jo fra PSU'en?

Lenke til kommentar

Lyden kommer jo fra PSU'en?

 

Hvis du dytter øret inntil maskinen din og fortsatt ikke klarer å høre hvor lyden kommer fra så har du ikke noe å klage over. Hadde lyden vært høy, hadde du lett klart å lokalisere lydkilden. Vær glad at det ikke bråker like mye som mitt HD7970 gjorde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...