Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan blir jeg kvitt munnsår?


T.O.E

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i mange år nå slitt med at jeg hyppig får munnsår av det slaget jeg har vedlagt et bilde av. De fleste har vel hatt det og vet hvor stor plage det kan være fra tid til tid.

 

For å prøve å forebygge det spiser jeg veldig lite godteri, samt at jeg pusser tenner hver morgen og kveld uten unntak. Tannhelsen min er generelt veldig bra sier tannleger(aldri hatt hull eller lignende), men til tross så får jeg slike munnsår stadig vekk.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å unngå å få flere, samt hva jeg kan gjøre når jeg først har dem?

 

Takk!

post-196743-0-17443400-1369998941_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv samme problem, og har ikke hatt all verdens utbytte av å skifte tannkrem til Zendium. Den er nok mildere mot slimhinnene, men tannkrem skal også rengjøre tennene, og etter min mening blir den så mild at den ikke gjør det tannkrem skal i utgangspunktet. Så heller ikke den helt store forskjellen på munnsårene. Jeg endte opp med å bytte tilbake til en vanlig tannkrem for tennenes del.

 

Corsodyl har funket bra for meg, men er ikke til langtidsbruk (som de nok vil, eller iallfall burde fortelle deg på apoteket). Den bidrar til misfarging av tennene, og alt som tar knekken på bakterier er betenkelig for annet enn kortvarig behandling. Bruk den om du blir desperat, men prøv andre ting først. Godt kosthold og god munnhygiene er viktig for å forebygge, samt å hindre at de utvikler seg til virkelig vonde sår. Andre tips jeg har hørt er å unngå sterk og syrlig mat, samt andre harde/skarpe matvarer som kan skade slimhinnene. Jeg er for glad i det som er sterkt og syrlig til å bry meg så mye om akkurat det. :p

Lenke til kommentar

Skal ikke si helt bråsikkert at sårene på bildet er det jeg får en gang iblant, men her er ihvertfall hva jeg gjør;

- (Kjerringråd) Smører på tannkrem rett før jeg legger meg, som da blir værende på over natta

- (Tannhelsepleierråd, ellerno) Vær forsiktig når du pusser tennene ved områdene hvor du har sår. Tidligere passa jeg på å pusse litt ekstra, men du skal heller gjøre motsatt, vær forsiktig.

 

Førstnevnte funka fjell i lang tid, sistnevnte funka fjell når jeg hadde et sår jeg ikke fikk bort og spurte ei venninne om råd(hun utdanner seg innen.. tenner/tannhelse, husker ikke i farta nøyaktig hva det er).

Lenke til kommentar

Har selv samme problem, og har ikke hatt all verdens utbytte av å skifte tannkrem til Zendium. Den er nok mildere mot slimhinnene, men tannkrem skal også rengjøre tennene, og etter min mening blir den så mild at den ikke gjør det tannkrem skal i utgangspunktet. Så heller ikke den helt store forskjellen på munnsårene. Jeg endte opp med å bytte tilbake til en vanlig tannkrem for tennenes del.

 

Virkelig?? Jeg pusser tennene med Zendium og får alltid rene tenner, men så bruker jeg gjerne dobbelt så lang tid som andre gjør på å pusse tennene (gammel vane, må få gjort ''rutinenen'' min i munnen og det tar gjerne litt tid). Hver eneste gang jeg prøver å pusse tennene med vanlig butikktannkrem så svir det noe sinnsykt i tannkjøttet og det virker ''sårt'', så jeg bytter alltid tilbake til zendium.

Lenke til kommentar

Holdt på å si; snuser du? Det kan være en av hovedårsakene til slike munnsår. Snusjuicen tynner ut slimhinnene og gjør dem mere sårbare for kariesangrep.

 

Eg har slike sår fra tid til annen og eg har aldri snust eller røykt. Det eg har funnet ut er grunnen til at eg får slike sår er rett og slett munnskyllevann f.eks Listerine/Colgate.

 

Trur man ofte får sånne munnsår hvis man er sløv med munnhygiene. Vil tro det vil forsvinne ganske fort om du pusser tenna 2 ganger daglig, og bruker munnskyld.

 

Nei. Har lite med munnhygiene å gjøre. Som eg sa over.

Lenke til kommentar

Eg har slike sår fra tid til annen og eg har aldri snust eller røykt. Det eg har funnet ut er grunnen til at eg får slike sår er rett og slett munnskyllevann f.eks Listerine/Colgate.

 

Kan hende det irriterer slimhinnene slik at sårene utvikles lettere, men det er neppe årsaken.

Lenke til kommentar

De sårene der fikk jeg ALLTID før, flere ganger i mnd, i årevis.. Helt til jeg byttet ut tannkremen med Zendium. Kuttet etterhvert også ut å drikke appelsinjuice, og nå har jeg det ca aldri lenger. Husker jeg spurte tannlegen min om det og hun sa folk kan få det fordi de reagerer på forskjellige ting. Sønnen hennes fikk det av ketchup. Jeg hadde en periode hvor jeg drakk appelsinjuice til frokost hver dag og plutselig begynte å få mye sår igjen, så jeg kuttet det ut og nå har jeg som sagt ikke hatt det på flere år :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...