kenny28 Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Har i hytte langt oppi hytti heiti, ingen naboer så langt øyet ser. Har i det ene hjørnet på hytta en strek på signal av og til to streker på mobilen. Er det mulig å sette opp en repeater her ? Må være 12v dc da vi kun har solcelle. Desverre er jeg helt grønn på dette området og trenger hjelp. Fant denne på nettet og den virket grei(uten at jeg vet om den i det hele tatt virker mot min telefon) : http://www.myamplifiers.com/catalog/900/at408.html Jeg målte signalstyrke med mobilen og fikk opp disse data (uten at de sier meg noe) 99dbm - 7asu noen ganger var den 95dbm - 9asu Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Så vidt jeg vet er bruk av gsm-repeater ulovlig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 For å kunne sette opp en repeater må du ha tillatelse av Post og Teletilsynet. Og i tillegg må du ha lov/konsesjon til å sende på det aktuelle frekvensbåndet, og det krever litt før du får. Dessverre. Hva med en sikringsradio? Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 31. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2013 Litt av greia var å få datatrafikk Lettere å få tilgivelse enn tillatelse ? Det er som sagt langt oppi hutte heiti, kun elg og fugler som passerer en sjelden gang, den vil jo aldri påvirke/gjøre noe skade på noe som helst. Er det noen som vet om denne vil fungere, er den riktig i forhold til frekvenser o.s.v ? Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 http://radiosalg.com - selger værtfall repeatere for norske brukere. Har ikke så god greie på det der selv, men om du skal bruke til internett (3G) så er de fleste repeatere på 2100 Mhz, og ikke rundt 900 som den du lenker til. Tipper den er mere for tale enn datatrafikk, dersom man bruker den i Norge. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 http://radiosalg.com - selger værtfall repeatere for norske brukere. Det er ikke lov å bruke mobilrepeatere/forsterkere uten tillatelse fra aktuell nettoperatør. Mobilrepeatere/forsterkere anvender frekvensressurser som det kreves tillatelse til å bruke. Det er nettoperatørene som innehar disse rettighetene i frekvensbånd for mobiltelefoni. Iflg lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) paragraf 6-2 kan ikke frekvenser i det elektromagnetiske frekvensspekteret tas i bruk uten at det foreligger tillatelse fra myndigheten. Den som forsettlig eller uaksom overtrer denne bestemmelsen kan straffes med bøter eller fengsel i inntil 6 mnd. Installasjon av signalforsterkere/repeatere krever kompetanse i frekvensplanlegging, radiomålinger og justering av utgangseffekt for å unngå at man forstyrrer andre radiobrukere Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Ja, leste den biten selv. Så lenge vi holder diskusjonen rundt kjøp,salg og generel info, så er det ingen lover og regler som brytes Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Lettere å få tilgivelse enn tillatelse ? Det er som sagt langt oppi hutte heiti, kun elg og fugler som passerer en sjelden gang, den vil jo aldri påvirke/gjøre noe skade på noe som helst. Tilgivelse vil nok ikke få. Blir du tatt får du pålegg og påfølgende straff. Det er godt mulig du er langt uti gokk, men det kan allikevel få konsekvenser. Hva om noen havner i nødsituasjon i det område og repeateren din lager problemer? For feil oppsett, feil utstyr, dårlig kvalitet og mangel på kompetanse _vil_ kunne føre til _dårligere_ dekning, eller totalt mangel på dekning. Om du skal til med en GSM repeater så anbefaler eg deg å ta kontakt med aktuell operatør og høre om de kan bistå med en teknisk løsning som du betaler for. Da vil du få dekning, operatøren sørger for kompetanse og ansvar. Alternativt kan du jo vurdere ICE.net til internett. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Ser for meg at det kan bli en kostbar løsning. ICE.net var et godt forslag, de har ofte brukbar deknig på sånne plasser. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 31. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2013 Har sjekket ice tidligere, men de har ikke dekning der Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 En rimeligere, og lovlig, løsning kan kanskje være å sette opp en router med GSM-modem i og ekstern antenne? Da vil du få inn internett og kunne sette opp ett lokalt WLAN som mobilene bruker. Noen tusenlapper blir det nok, men det er lovlig og oppnåelig Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 (endret) Kontakt Telenor og be dem pent om å bygge dekning der. Det verste som kan skje er at de sier nei. Endret 31. mai 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå