Gå til innhold

Gsm repeater på hytta ?


Anbefalte innlegg

Har i hytte langt oppi hytti heiti, ingen naboer så langt øyet ser.

Har i det ene hjørnet på hytta en strek på signal av og til to streker på mobilen.

 

Er det mulig å sette opp en repeater her ? Må være 12v dc da vi kun har solcelle.

 

Desverre er jeg helt grønn på dette området og trenger hjelp.

 

Fant denne på nettet og den virket grei(uten at jeg vet om den i det hele tatt virker mot min telefon) : http://www.myamplifiers.com/catalog/900/at408.html

 

Jeg målte signalstyrke med mobilen og fikk opp disse data (uten at de sier meg noe) 99dbm - 7asu noen ganger var den 95dbm - 9asu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt av greia var å få datatrafikk ;)

 

Lettere å få tilgivelse enn tillatelse ?

 

Det er som sagt langt oppi hutte heiti, kun elg og fugler som passerer en sjelden gang, den vil jo aldri påvirke/gjøre noe skade på noe som helst.

 

 

Er det noen som vet om denne vil fungere, er den riktig i forhold til frekvenser o.s.v ?

Lenke til kommentar

http://radiosalg.com - selger værtfall repeatere for norske brukere.

Det er ikke lov å bruke mobilrepeatere/forsterkere uten tillatelse fra aktuell nettoperatør. Mobilrepeatere/forsterkere anvender frekvensressurser som det kreves tillatelse til å bruke. Det er nettoperatørene som innehar disse rettighetene i frekvensbånd for mobiltelefoni. Iflg lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) paragraf 6-2 kan ikke frekvenser i det elektromagnetiske frekvensspekteret tas i bruk uten at det foreligger tillatelse fra myndigheten. Den som forsettlig eller uaksom overtrer denne bestemmelsen kan straffes med bøter eller fengsel i inntil 6 mnd. Installasjon av signalforsterkere/repeatere krever kompetanse i frekvensplanlegging, radiomålinger og justering av utgangseffekt for å unngå at man forstyrrer andre radiobrukere
Lenke til kommentar
Lettere å få tilgivelse enn tillatelse ?

 

Det er som sagt langt oppi hutte heiti, kun elg og fugler som passerer en sjelden gang, den vil jo aldri påvirke/gjøre noe skade på noe som helst.

Tilgivelse vil nok ikke få. Blir du tatt får du pålegg og påfølgende straff.

 

Det er godt mulig du er langt uti gokk, men det kan allikevel få konsekvenser. Hva om noen havner i nødsituasjon i det område og repeateren din lager problemer? For feil oppsett, feil utstyr, dårlig kvalitet og mangel på kompetanse _vil_ kunne føre til _dårligere_ dekning, eller totalt mangel på dekning.

 

Om du skal til med en GSM repeater så anbefaler eg deg å ta kontakt med aktuell operatør og høre om de kan bistå med en teknisk løsning som du betaler for. Da vil du få dekning, operatøren sørger for kompetanse og ansvar.

 

Alternativt kan du jo vurdere ICE.net til internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...