Gå til innhold

Stillegående PC-prosjekt - hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg fikk PC'en min grillet av et tordenvær for nå nesten 3 måneder siden. Pga. diverse forsinkelser har jeg ikke fått penger til å sette sammen ny før nå.

Ting som genererer støy som skal finnes i PC'en:

AMD Athlon XP 3200+ 400Mhz prosessor

Maxtor DiamondMax Plus9 250Gb 7200rpm 8Mb SATA

Hightech Excalibur ATI Radeon 9800Pro 256Mb DDR DVI TV-out Retail AGP

Maxtor DiamondMax D740X 80GB 7200rpm 2MB IDE (gammel disk)

På den gamle harddisken har jeg en CoolerMaster DCD-4002 harddiskkjøler, men denne støyer litt, oppgitt til 29db, så jeg har tenkt å ta harddisken ut av den, og plassere begge harddiskene sammen i 3.5" "kassa", som også har plass for vifte. Så skal jeg montere en Papst 8412NGL 12db (http://www.databutikken.com/no/datasheet.p...artId=PA8412NGL) foran harddiskene, som blåser luft inn.

Under denne har jeg tenkt å plassere ennå en slik vifte som blåser luft inn.

Bak i kabinettet tenkte jeg å plassere ytteligere to slike vifter som suger luften ut. Dette tror jeg burde gi mer enn god nok kjøling, og kompensere for at strømforsyningen ikke drar luft ut, for den tenkte jeg nemlig skulle være en Fortron/Source, 350W, ATX12V (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=FSP35060PN)

Jeg har ved siden av det nevnte også tenkt å ha en DVD-ROM, en DVD-+RW og en CD-RW. Tror dere strømforsyningen på 350W holder til alt dette? Og, finnes det strømutganger nok på HK og strømforsyning for 4 Papst vifter som jeg nevnte?

HK er forøvrig ment å være Gigabyte GA-7N400 Pro nForce2 (http://www.databutikken.com/no/default.php...rtId=GA7N400PRO).

Til prosessoren har jeg tenkt å bruke en Thermaltake Silent Boost (http://www.databutikken.com/no/datasheet.p...p?artId=THA1889), på 21db maks.

Som dere ser, jeg prøver å få støyen ned, trenger ikke noe som er helt stille, men en PC som ikke hviner og durer, og høres godt gjennom vegger og tak (!) som min forrige såkalt stille PC gjorde, med Silent Viking som bråkte og strømforsyningen fra Chieftec like så!

Altså, tror dere kjølingen er god nok (burde være det med 4 papst vifter tror jeg), er det noe som er unødvendig, blir systemet stille nok (rundt 21db maks?) Hva med skjermkortet, er det stille nok? Holder strømforsyningen, og finnes det koblinger til alle vifter?

Jeg kan ikke så veldig mye om hardware, men jeg håper noen kan hjelpe meg litt...

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp en 5400 rpm disk.

gjerne tregere cpu som utvikler mindre watt som evt. kan klokke ned litt, barton 2500+ tror jeg skal være grei.

passiv kjøler på grafikkort.

etter dette vil du sitte igjen med to støykilder i pcen, cpu vifte og psu vifte. kjøp en stillegående psu og stillegående cpu vifte og vips så var pcen din blitt stille :p

forskjellige cd spillere og dvdroms kan bråke litt også, jeg ville byttet de ut isåfall.

Lenke til kommentar
kjøp en 5400 rpm disk.

gjerne tregere cpu som utvikler mindre watt som evt. kan klokke ned litt, barton 2500+ tror jeg skal være grei.

passiv kjøler på grafikkort.

etter dette vil du sitte igjen med to støykilder i pcen, cpu vifte og psu vifte. kjøp en stillegående psu og stillegående cpu vifte og vips så var pcen din blitt stille  :p  

forskjellige cd spillere og dvdroms kan bråke litt også, jeg ville byttet de ut isåfall.

Ikke gidd å kjøp 5400rpm disk engang, det er for tregt.

Klokke ned er en mulighet ja, men jeg personlig ville heller gått for en -STOR- swiftech kjøler med en god vifte.

Passiv kjøler på skjermkortet fungerer ja, la meg selv anbefale zalman sine heatpipe'r som microplex selger.

CDrom og DVDrommer kan bråke litt under bruk ja, men det kommer du ikke i fra uansett tror jeg, så der er nok kampen "tapt" :cry: Men jeg fraråder deg å kjøpe pioneer sin dvd med slot-in.. den bråker MYE.. *angre for atjeg kjøpte den*

Lenke til kommentar

Linken til Microplex er: www.microplex.no

Jeg bygget selv et system i sommer, som likner litt på det du beskriver. Mitt mål var å får det så stille som mulig, og det synes jeg, med all ydmykhet å melde, at jeg har fått til...

Systemet ser ut som følger:

Kabinett: Compucase Miditower (C16A21B) - denne har plass til to 120 mm Pabst vifter, som sørger for rikelig med gjennomlufting. Viftene er koblet til en spenningsregulator slik at jeg kan kjøre dem langsomt og _stillegående_.

Som PSU bruker jeg Fortron/Source - som er meget bra, stabil og stillegående.

På CPU (AMD XP 2800+) har jeg satt på en Alpha kjøleribbe. Denne kostet noe mer en de andre løsningene, men etter å ha brukt denne er jeg frelst. Den er verdt hver krone. Oppå har jeg en 80 mm Pabst vifte, koblet til en Zalman spenningsregulator. Jeg kjører den så sakte at den nesten ikke er mulig å høre, samtidig som den holder tempen på cpu nede på ca. 42 * idle 48-49* max load.

Hovedkortet mitt er vifteløst (asus a7n8 v. 2) - så der er det ikke mye bråk. På grafikkortet mitt (Sapphire 9700pro) byttet jeg ut viften med en passiv kjøler fra Zalman - helt konge - ikke en lyd.

PS det er visst noe i veien med Microplex sine sider nå. Jeg få i hvert fall ikke kontakt ....

Lenke til kommentar

Takk for linken, men jeg mente direktelink til slike splittere...

Når det gjelder passiv kjøling på skjermkort, jeg har planer om å kjøpe meg de nyeste Radeon 9800XT-korta, tror dere en passiv kjøler kan bli for dårlig på de? Jeg tenkte meg Asus Radeon 9800XT, som skryter av at de er støysvake, men den eneste grafen jeg kan finne er kjempeliten. Ser det står de har variabel viftehastighet, en i 2D og en i 3D eller noe, noen som vet støyen i de forskjellige modusene der? Så 38dB oppgitt på 4700rpm, er ikke dette ganske mye, kan man kalle det "quiet"?? Kanskje det er maks, jeg har ikke problemer med litt støy når man spiller, for da har man jo på lyd fra spillet likevel, men ved nettsurfing og nedlasting etc, hadde det jo vært fint hvis den var litt stillere...

Lenke til kommentar

Dersom du ønsker en stillegående pc, bør du kutte ut så mange vifter som mulig. Uansett om produsenten skryter av at produktet har "lav støy", så vil etterhver alle de ulike viftene inni kabinette bidra til en kakafoni av sus og brumming. Du bør nok sjekke på Zalman web om du kan bruke heatpipen på det nevnte kortet. Radeon 9800 pro kortene kan det, og da har du et lydløst kort som yter som fa.n. Var jeg deg vill jeg også sett etter et hovedkort uten vifte.

Lenke til kommentar

OK, dette var mye gode tips, men dere tror altså at 4 12dB papst-vifter kan lage en del summing de også?

Kortet jeg skal ha er ikke Radeon 9800PRO men Radeon 9800XT, som ikke har kommet ut ennå. Dette skal bruke Overdrive, dynamisk overklokking, og dermed er det kanskje et problem å bruke passiv kjøling? Jeg vet ikke...

Og, er det noen som har en direktelink til hvor jeg kan kjøpe slike splittere som gjør at jeg kan koble flere kabinettvifter på strømforsyningen?

Takk for alle svar, jeg begynne å få bedre og bedre oversikt over PC'en min nå! :wink:

Vet ikke 100% hva jeg lander på, men er ikke så farlig om ikke PC'en blir helt stille, bare den blir rundt 20-22dB... Skal ha den i en "kasse" inne i skrivebordet, slik at støyen blir litt kvalt der også. Er bare så lei av høyfrekvent hvining!

Lenke til kommentar

jeg kan si litt om mitt system også, det er ikke noe særlig stille men det blir det når jeg får byttet ut WD diskene mine.

jeg har grafikkort med passiv kjøler.

SK6 ribbe med 120mm vifte på (1,2ghz tbird cpu), chipsett viften bråkte enormt mye, den fjernet jeg og 120mm viften blåser på hele cpu ribben og hele chipsett ribben.

jeg byttet vifte inni PSU med en 80mm vifte, jeg moddet strømkablene til den (rød+svart kabel fra psu=5v, gul+svart=7v) så den gikk på 5v og nå er også den veldig nærmt å være uhørbar.

det som bråker nå er harddiskene, jeg har tenkt å kjøpe en 160gb 5400 harddisk med fluid dynamic bearing motor som er stillegående og mere holdbar enn de "vanlige" motorene for rundt 1000 kr så blir pcen nesten lydløs håper jeg.

nå går også 120mm viften på 5v, jeg har begge viftene i denne pcen pluss viften i pcen ved siden av gående på 5v og kan slå av og på alle samtidig. sidedørene i kabinettet er åpent og jeg hører ingen forskjell når jeg tar av eller på viftene.. harddiskene bråker som sagt og jeg må få byttet ut de :-?

temp er 62grader idle på cpu, det kunne vært lavere men det er ikke så farlig.

Lenke til kommentar

Heh, vel, nå har jeg akkurat bestilt 4 12dB papst vifter, så... :roll:

De skal jo være stillegående, hør på filen her, fra Microplex, er den lik den lyden du hører? Jeg synes de høres veldig stillegående ut:

http://216.92.238.33/lytterom/8412ngl.mp3

Er ikke poenget at de skal være 12dB selv om man kjører de på 12V? Hvis jeg kjører de på 5V vil vel effekten være dårligere?

Noen som har erfaring med viften som sitter på Gigabyte 7N400Pro, støyen på den. Bilder :

http://www.overclockers.co.nz/ocnz/reviewi...05&file=hsf.jpg

http://www.overclockers.co.nz/ocnz/reviewi...5&file=hsf1.jpg

Støyer den, vurderer jeg å bytte den ut med en heatsink...

Får håpe ting ordner seg som de skal! ;)

Takk for alle svar ennå en gang, bra at dere fins der ute folkens! :D

Lenke til kommentar

Jeg skrev nok litt fort og litt feil :-) Papst 12db viftene mine går på 12V og ikke på 5V som jeg skrev.

Papst 12db roterer ved 5V men så sakte at du kan se viftebladene = nesten ingen kjøle-effekt.

Ang "lytterommet" så er det litt vanskelig å vurdere, da det kommer ann på hvor høyt jeg stiller volumet :-) men det virker som om mine har en litt mer mekanisk lyd, mulig de sitter litt hardt montert og at chassiet står i spenn.

Men jeg mener fortsatt at CoolerMaster viftene er stillere enn Papst 12db når de kjører på 5V (mot 12V på papst), CM viftene går da på ca 1500rpm og flytter mer luft på 5V enn hva Papst gjør ved 12V. Dette skyldes nok at de har mer effektiv utforming av viftebladene.

Ang Northbridge og GPU kjølere, så er 40 og 50 mm vifter en dårlig løsning. Min erfaring er at små vifter blir fortere slitt og påvirkes lettere av litt skitt og møkk, som resulterer i mer lyd etterhvert.

Mitt tips er å skifte de ut med store kjøleribber og bruke en 80mm i sideveggen som blåser mot kjøleribbene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...