Gå til innhold

Microsoft avslører detaljer om Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Det mangler vel et 'ikke' i den setningen der? Eller har du begynt å argumentere mot deg selv, nå? :)

 

Du mente vel å si: "... nettbrett og PC ikke på langt nær er det samme." ?

(I betydningen: "... nettbrett og PC er langt fra det samme.")

 

Hvis Linux-gjengen går på smilekurs nå, så kan de snart kapre Elgen som nytt medlem i "the 1% community".

 

Nettbrett og pc er ikke det samme selv om mange later til tro det

på "nær det samme" ,"på nært ikke de samme" gjør ordet "ikke" en smule overflødig slik jeg oppfatter det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor snur du problemstilling helt på hode ?

jeg tafser ikke standarden , det er det Microsoft som gjør ved å la metro designet overta mere og mere av pc hverdagen.

Her: "Spørmålet var hvordan man unytter berørings skjermen samme med windows8 uten å måtte ty til metro"

Du vil bruke tafseskjermen uten å bruke Metro/Modern UI. Jeg tolker det som at du vil tafse i et vanlig Windows-miljø. Det har verken jeg eller noen andre særlig lyst til.

Som sagt, så tar ikke Metro over PC-hverdagen med mindre du ønsker det selv. Har du i det hele tatt prøvd Windows 8 selv, eller er alle "erfaringer" fremdeles basert på synsing?

 

Du seier at man ikke har bruk for metro pc en standard pc fordi det fungerer heller ikke på berørings skjermer.

hvorfor har man da innført det der også ?

Det sparer mye kostnader å kunne utvikle og distribuere kun én versjon på en lang rekke dingser. Og for de som vil drive med hjernedød konsum på en vanlig PC ligger Modern UI klart til bruk.
Lenke til kommentar

Når så mye er basert på touch... hvorfor kan jeg ikke få muligheten til å sette en musknapp til å simulere fingertrykk? For gestures, osv?

 

Hvorfor kan jeg ikke få en musknapp til å trekke vinduer uten å måtte dra dem etter topplinja?

 

Musknapper har jeg nok av. Touchskjerm har jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et nettbrett med liten skjerm og berøring er noe annet enn en PC med stor skjerm uten berøring. Microsoft innrømmer jo dette selv ved å ha to versjoner av flere program i Windows 8. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det er et så stort problem å ha to versjoner av startmenyen, en for nettbrett og en for PC. Så kan brukeren velge hvilken han vil bruke, akkurat som med de andre programmene.

 

Jeg bruker selv Windows 8, og det går helt greit. Men berøringsgrensesnittet er et irritasjonsmoment når man sitter med mus, tastatur og stor skjerm. Det er absolutt ikke noe fremskritt i forhold til Windows 7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i det eddot.

Jeg har intrykk av at microsoft nå «tror» at absolutt alle brukere er på laptop/hybrid/tavle pc.

Hvilket jo ikke er tilfelle.

Meg selv som eksempel :

1 hybrid yoga 13 med touch. Her er metro helt okay. Men har likevel installert start 8. Da mesteparten av tiden skjer i desktop mode (jobbrelatert).

1 Pc i stua desktop stasjonær win8 med tradisjonell skjerm tastatur og mus , metro brukes aldri.

1 Pc hos sønnen i huset , desktop med win7 , gamepad , ratt/pedaler, gamertastatus/mus , metro apps er uinteressant.

1 Pc hos fruen , en ultrabook med win8 og ekstern trådløs liten laptop mus den er uten berørings skjerm , hun skjønte ikke en dritt av det derre flisegreiene , så den fikk start8 forced til desktop med win7 style.

 

Så her er det bare en av tre som er fornøyd med metro modern ui og det er nok fordi jeg har vent meg til det på riktig hardware.

Kabalspill,HBO,Netflix,facebook,IE10 browsing (f.eks aviser og nyheter),musikkavspilling , med tilhørende berørings metro apper er kjempe intuitivt og kjapt å bruke med metro , vel og merke på rett hardware (Lenovo Yoga 13).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Vil jo påpeke at Windows har hatt to versjoner av startmenyen på de fleste andre versjonene av Windows. Og der var det i større grad enn her bare et spørsmål om preferanse.

 

Når du nevner det så kan jeg ikke huske at jeg har hatt den mulighetene i noen av de versjonen jeg har brukt

Det skulle ha vær lit interessant å vite mere om det .

jeg har hatt windows 2,3,95,98 ,XP og7

Lenke til kommentar

Det skulle ha vær lit interessant å vite mere om det .

jeg har hatt windows 2,3,95,98 ,XP og7

 

I XP gjøres det slik: http://www.askdavetaylor.com/how_do_i_get_a_classic_windows_xp_start_menu.html

I Vista gjøres det slik: http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=404

I Windows 7 var det ikke en egen classic view, bare et classic theme: http://www.dedoimedo.com/images/computers_years/2010_1/windows-7-classic-shell-new-classic.jpg - og det gjør jo ikke samme nytte.

 

Windows 95 hadde naturligvis ikke noen "classic view", usikker på 98 og ME.

 

Dette blir nok ikke "de fleste andre versjonene", det blir noen av de andre versjonene :(

Men i de gamle versjonene var det mulig å fjerne deler/punkter fra startmenyen, og det var mulig å legge til kategorier på toppen slik at man ikke trengte å ha alle produktkategoriene i "programs". Jeg har selv aktivt brukt den metoden for å strukturere programmene mer logisk/sånn som jeg tenker.

 

Ut over det har flere versjoner av Windows, inklusive Windows 7 og 8 dersom du hacker litt i registret, en QuickLaunch som kan fungere som en liten applauncher/startmeny med drag & drop, point to open folders/subfolders, men minimal annen funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Windows 95 hadde naturligvis ikke noen "classic view", usikker på 98 og ME.

Nei, men alle disse ble levert med gode, gamle "Program Manager" fra Win 3.1 ...

Den måtte kanskje hentes fram fra 'mørket' i C:\Windows\System\ , men den var der.

(Lurer på om den ikke var med i WinXP også?)

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenkte på å nevne den, men jeg kom ikke på navnet. Uansett var den vel neppe spesielt mye brukt.

 

Den var med fram til XP pre-SP1. Fra wiki:

 

Since Windows XP Service Pack 2, it has been reduced to a stub and a converter for Program Manager shortcuts to Windows Explorer shortcuts. Beginning with Windows Vista, PROGMAN.EXE, the executable, is no longer included with the system.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Legger ved et stort skjermbilde som viser Start8/startmeny vs QuickLaunch, WindowBlinds 8 beta, gammel Opera 12 med vertikale tabs vs Opera Next med horisontale tabs, og dårlige skills i paint.net. Satt sammen av flere screenshots, men viser faktisk desktop-størrelse.

Elgen, dette er til en viss grad for din fornøyelse. Dette er altså Windows 8 med WindowBlinds 8 Beta, Start8, Fences, og gjenopplivet QuickLaunch. Når jeg kjørte Windows 7 så jeg ikke noe behov for å bruke Stardock-programvare, og lot abonnementet mitt løpe ut. Nå er det altså i høy grad tilbake i bruk.

 

Edit:

Eh, jeg knota til opplastinga. Gjør enda et forsøk. post-19503-0-16237300-1370281482_thumb.jpg

Lenke til kommentar

ja vell.

Hva var da poenget med den nye menyen ?

Man ønsker jo ikke noen ny meny som tar mere plass på skjermen , men en som gir bedre oversikt

 

Hva var poenget med å ta vekk startknappen ?

Man ønsker seg et markert område man kan klikke for å få frem startmeny , ikke gjette seg frem ( sikker ikke så mange som bommer , men man vil være sikker på treffe riktig )

 

Hva var poenget med å bytte ut mini programmene med Apps ?

Kunne man ikke ha bygd videre på det gamle ?

 

Og så flisene som må til for at Apps,en skal virke .

jeg forstår ikke poenget ut over at noen vil ha mere informasjon om programmene

Dette kunne man heler ha lat være et valg til den vanlige menyen

 

Da hadde det virket mer sammen-sydd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...