mariusfilt Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Har en Volvo V50, 2008 modell 1.6D. Har fått analysert den hos Bilbutikk 1 om at det er en EGR ventilen. De ville bare bytte ventilen som de skulle ha 5000,- kroner. Har sett flere steder at det holder med å bare rense den...? Bilen drar dårlig og går bare opp til 3000 RPM. Kan noen forklare meg hvor EGR ventilen sitter i motorommet på en V50 2008 modell?? Hjeper det med å bare rense den tror dere?? Takker for svar Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Tusenlapp for original EGR-ventil på nettet. http://www.ebay.co.u...=item3a81948e15 Har ingen erfaringer med egr på 1.6, men har renset egr systemet på min D5 motor, null problem men det så virkelig ikke ut inni der! Slangene var nesten tette med olje (og de er tykke fra før). Har dog ingen erfaring med hvor de sitter på 1.6 Peugeot-dieselen som er i noen Volvoer, men du kan jo prøve å se litt her: http://www.peugeotfo...-1-6-hdi-15729/ Antar at dette er DRIVe med 1.6 Peugeot dieselmotor? Endret 30. mai 2013 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Motoren er vel egentlig ikke en Peugeot-motor, men et samarbeidsprosjekt..? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Det er verdt forsøket å vaske den ja. EGR står for Exhaust Gas Resirculation, og da er det i praksis et eksosrør som går fra manifold, til EGR, og vidre til insuget. Blir fort tett og full av drit. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 EGR-ventilen sitter på innsugsmanifolden der lufta går inn i motoren. Du kan koble den ut ved å trekk ut vakumslangen og tette den med en skrue. Du kan ta ut ventilen og rense den med bremserens. hvis du vil kan du installere en EGR-delete kit som selges billig på ebay. Jeg kjøpte min i England. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 På nettet står det endel om fjerning / utkobling av EGR-ventil. Lovligheten av dette er jeg i tvil om, så jeg vil ikke oppfordre til dette. Men det følger sikkert mange tips med, om du søker etter dette. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Motoren er vel egentlig ikke en Peugeot-motor, men et samarbeidsprosjekt..? Er nok samme greia som sitter i Peugeot-kassebilene og mange andre modeller. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Er nok samme greia som sitter i Peugeot-kassebilene og mange andre modeller. Jada, men det gjør den ikke til en peugeot-motor at den sitter i en peugeot. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Det er en PSA motor som helt riktig er et sammarbeidsprosjekt, Du ser uansett med en gang man åpner motorrommet at det er en fransk motor. Ikke at det er noen dårlig maskin. De er bedre på Diesel enn veldig mange andre. Rens EGR ventilen så går det noen år til. Merkeverksted vil alltid bytte med ny fordi fabrikkanten sier så. Å rense denne med bremserens/sprit skal du være litt obs på så motoren ikke ruser seg i fillebiter når du starter opp igjen. La det fordampe/tørke helt ut først. Det blir det samme som å bruke startgass på diesel noe som er fyfy. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Det er en PSA motor som helt riktig er et sammarbeidsprosjekt, Du ser uansett med en gang man åpner motorrommet at det er en fransk motor. Ikke at det er noen dårlig maskin. De er bedre på Diesel enn veldig mange andre. Rens EGR ventilen så går det noen år til. Merkeverksted vil alltid bytte med ny fordi fabrikkanten sier så. Å rense denne med bremserens/sprit skal du være litt obs på så motoren ikke ruser seg i fillebiter når du starter opp igjen. La det fordampe/tørke helt ut først. Det blir det samme som å bruke startgass på diesel noe som er fyfy. Akkurat! Svigers har en ganske så ny Peugeot-kassebil som jeg har kjørt en del. Selv prøvde jeg en 2012 mod Volvo S80 1.6Drive (Diesel, naturligvis). Må si jeg ble litt sjokkert. Dønn lik motorkarakteristikk, samme lyd i det startmotoren dro rundt, samme lyd som kassebilen når den sto og putret på tomgang... Premiumfølelsen fikk seg et realt støkk i det jeg startet opp og begynte å kjøre ja... For all del, bra motor MEN syns det er trist å plassere den under panseret på en stor og flott sedan. Nok OT, men måtte bare få det ut Kan ikke forstå at det fins folk som kjøper en flott, ny bil med en slik motor er vel avgiftsopplegget som har skylden for at det oppsettet i det hele tatt fins... Endret 4. juni 2013 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
fammoller Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Har en saab 9-5 2011 med men psa motor, mange biler som har ulike psa motorer å det er kjekt siden det aldri er noen problem med deler. ERG ventilen er ikke noe som man behøver i bilen, jeg kan gjøre en ERG off på software på bilen din. ERG ventilen er en del av de miljøtiltakene som er gjordt med en disiel bil for å gjøre den øko venlig. Du kan få bedre respons fra motoren vis du fjerner den, jeg kan lese ut softwaren på bilen og fjerne det fra det slik at det ikke blir noen problemer med sensorene på bilen. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Har en saab 9-5 2011 med men psa motor, mange biler som har ulike psa motorer å det er kjekt siden det aldri er noen problem med deler. ERG ventilen er ikke noe som man behøver i bilen, jeg kan gjøre en ERG off på software på bilen din. ERG ventilen er en del av de miljøtiltakene som er gjordt med en disiel bil for å gjøre den øko venlig. Du kan få bedre respons fra motoren vis du fjerner den, jeg kan lese ut softwaren på bilen og fjerne det fra det slik at det ikke blir noen problemer med sensorene på bilen. EGR ventilen slipper eksos inn i manifolden, noe som reduserer forbrenningstemperaturen i motoren, og dermed også NOx utslipp. Den skal ikke ha noen påvirkning på ytelse da den ikke aktiveres på WOT. Lenke til kommentar
fammoller Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 EGR ventilen slipper eksos inn i manifolden, noe som reduserer forbrenningstemperaturen i motoren, og dermed også NOx utslipp. Den skal ikke ha noen påvirkning på ytelse da den ikke aktiveres på WOT. Det stemmer, men det er bevislig en effekt påvirkning på bilen. Merket det spesielt på en BMW hvor jeg gjorde en ERG off. Ble en helt ny bil, mye mer responsiv etterpå. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 EGR ventilen slipper eksos inn i manifolden, noe som reduserer forbrenningstemperaturen i motoren, og dermed også NOx utslipp. Den skal ikke ha noen påvirkning på ytelse da den ikke aktiveres på WOT. Tja, bilen min får rykking mellom 1800-2100rpm og lite pådrag, Det skal vist også gi noe høyere forbruk. Men med flat pedal er ventilen stengt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå