Gå til innhold

What to do i Vietnam?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og noen venner tenker å bosette oss i Vietnam ca 3 mnd i 2014. Mye grunnet at det er så billig, men også fordi landet ser helt fantastisk ut, og det uten å ha noe særlig turisme.

Spørsmål.

1. Dere som har vært der, er det verdt å bo der noen mnd?

2. Hvor ville dere ha valgt å bo? Har sett litt på både Nha Trang og Da Nang, noen andre steder som passer dette? ---> Skal ikke bo i de største byene, og det må være sjø og strender.

3. Hvor mye cash trenger man for å leve greit i ca 90 dager i Vetnam?

4. Enkleste måte å komme til Kambodsja og/eller Laos? (Vil helst unngå lokalfly nedi der!)

5. Er det tungvint å ta en tur innom feks Hong Kong? Fly aksepteres her.

6. Hva MÅ man få med seg i Vietnam, Cambodia og Laos?

7. Hva i huleste kan vi gjøre i Vietnam når vi har så mye tid?

Håper på masse fornuftige svar her, da spesielt på det siste spørsmålet, så dukker det sikkert opp flere spørsmål etterhvert.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig kort oppsumert hvordan jeg reiste i asia: Jeg reiste fra Vientiane i Laos til Chang rai i Thailand Leide bil der (skumleste jeg har gjort :p) og dro opp til det gylne triangelet i nord. Deretter reiste jeg gjennom thailand og over grensa til Siem Reap i Kambodsja (verdt å se Ankor Wat). Så dro vi ned mot phnom penh (Interesant, men grusomt, killing fields). Dro deretter nedover mot Ho chi minh i vietnam (gå i tunneler fra vietnamkrigen). Så dro jeg til Da lat (Fin fjellandsby).

Var bare i ho chi minh sør og ingen steder med strand i vietnam så har ikke så mye fornuftig å si om de første punktene. Men jeg var veldig fornøyd med de drøye 2 ukene jeg var der og jeg var ikke i nord i det hele tatt , så å få 90 dager til å gå tror jeg ikke skulle vært noe problem.

3. Jeg var backpacker i min 11. måned så hadde veldig lite penger, så du vil sikkert ha litt mer luksus en det jeg hadde :p Kommer jo også veldig an på hvordan du vil bo da. Men billig er det uansett :D

4. Buss er vel alternativet til fly. Det gjorde jeg i hvertfall, litt dårlig veier noen steder, men helt ok. tror det også går an å ta båt på mekong hvis det er sesong for det (les regntid).

5. Ingen erfaring om det, men vil tro at du kan reise med buss, eller så går det jo fly både fra Ha noi og Ho chi minh.

6.

Laos: Tubing er et must, eller så synes jeg båtturen oppover Mekong var veldig fin. Lokale som hadde med seg "matpakke" på båten og delte med oss, sinnsyk god mat! :dribble:

Kambodsja: Angor wat er jo fint og Killing fields (gjør sterkt inntrykk, men verdt en tur). En tur til kysten og en av øyene på grensa til Thailand har jeg hørt er fine.

Vietnam: Har bare vært i noen byer i sør, men å gå i tunneler fra Vietnamkrigen og på slutten av turen der får du skyte med rifle eller i pistol hvis du liker den slags (på blink selvfølgelig). Da lat er også en fin fjellandsby og hoteller har ofte tilbud på hva du kan gjøre f.eks. 3-dagers tur på morsykkeltur med guide(kjøre selv eller la guiden kjøre). Phö er skikkelig billig og digg matrett i Vietnam, men vær litt skeptisk på små plasser på hva slags kjøtt det er. Jeg opplevde nemlig å få hundekjøtt i min phö :confused:

8. Bade, oppleve, dykkekurs (hvis du ikke har det, og hvis du har hatt er det jo mange fine dykkemuligheter der). Og hvis du liker templer er asia riktig plassen, jeg for min del er dritt lei dem! :nei:

Sjekk ut hva hotellene har å by på av utflukter kan være mye spennede der.

Og sånn generelt er min mening på "hyggelighetsskalaen" rangert fra best til verst kommer folk fra Laos, Thailand, Vietnam og så kambodsja. Utrolig masete folk i kambodsja gjorde at de fikk siste plassen i den rangeringen.

Endret av M.K.E.A.
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg og noen venner tenker å bosette oss i Vietnam ca 3 mnd i 2014. Mye grunnet at det er så billig, men også fordi landet ser helt fantastisk ut, og det uten å ha noe særlig turisme.

Spørsmål.

2. Hvor ville dere ha valgt å bo? Har sett litt på både Nha Trang og Da Nang, noen andre steder som passer dette? ---> Skal ikke bo i de største byene, og det må være sjø og strender.

4. Enkleste måte å komme til Kambodsja og/eller Laos? (Vil helst unngå lokalfly nedi der!)

Håper på masse fornuftige svar her, da spesielt på det siste spørsmålet, så dukker det sikkert opp flere spørsmål etterhvert.

Takk!

1) JA!

2) I eller i nærheten av Hoi An (Ikke så langt fra Da Nang)

3) Aner ikke Var der i 2007.

4) Fly er uten tvil den tryggeste måten å forflytte seg på her som over alt ellers. Spesielt i denne delen av verden...

6) Det kommer an på hva man liker...

7) Spise fantastisk mat og drikke billig øl, menge seg med lokalbefolkningen og slappe av...

At Vietnam ikke har noe særlig turisme er veldig feil. Har vært i mange land (ca 60) rundt omkring i verden. Få av landene kan konkurrere med Vietnam når det gjelder den konstante tilstedeværelsen av medturister. Ikke'no negativt i det altså, for Vietnameserne takler det helt utmerket.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

spørsmål nummer 1 = JA

Du kommer til å få det sinnsykt bra :)

(Ta med i beregningen et lite kultursjokk + et par angstanfall de første dagene, kanskje første uken om du ikke er vane med å reise til slike plasser...hihi...)

For min egen del, mine første turer var litt preget av "jeg må få gjort ditt og datt" , men jeg klarte å nedprioritere en del steder og begivenheter slik at jeg fikk en unnskyldning til å reise tilbake.

Den dag i dag når jeg reiser til Vietnam er totalt motsatt - bare det å være i landet, omgitt av en menneskelig vennlighet og hjelpsomhet man bare kan drømme om her til lands, er mer enn nok.

Du skal være der en god stund og må regne med at både landet og vietnamesere du treffer og blir kjent med kommer under huden din. Du trenger da ikke stresse rundt, men heller la omgivelsene vokse i deg på en helt annen måte enn en som bare skal reise i 3 uker.

Jeg reiser aldri på budsjett og ser meg ferdig med 12-timers bussturer fra nord til midt/sentral eller midt- til sør. Flybilletter får du til 60-70 dollar, er meget behagelig, små og enkle flyplasser og flyreisen tar ca 1 time, om du da ikke reiser fra HCM til Hanoi som vel er den lengste flyturen du kan ta.

Du har god tid og vil sannsynligvis vurdere busser i starten. sjekk priser - jeg har opplevd turister som har betalt halvparten av hva en flybillett koster, for så å måtte sitte 12 timer på bussen.

Det er det ikke verdt i mine øyne, men absolutt verdt å få med seg en gang eller 2 for synets skyld, utrolig mye flott natur og folkeliv å se når man tar buss.

Legg gjerne inn flere spørsmål om du lurer på noe, jeg har nemlig Vietnam-feber og elsker å snakke/skrive om det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hallias

Hadde 2 måneder i vietnam i 2011.

Ja, angret med en gang jeg kome hjem på at jeg reiste hjem.

Hvorfor holde seg til bare en plass? Ellers var kanskje stedet jeg likte best med strand Mui Ne. Ellers er Phu quoc veldig fint, og kanskje en av de plassen som er mest uberørt av turister. På en annen side da jeg og to veninner (en fra japan og en fra HK) skulle dit og sto på bussen på vei ut til flyet, så inså jeg at jeg var omringet av hvite. Og ikke nok med det de var nordmen, trøndere alle mann. De eneste asiatene jeg så var veninnene mine. o0
Er generelt veldig billig å bo i vietnam hvis man ikke har for høye krav. Mine var rent rom, varm dusj og wifi. Havnet som regel på rundt 10-15 usd som er veldig greit hvis man har noen å dele med. Noe jeg hadde store deler av oppholdet.

Nå kan sikkert prisene ha gått litt opp men ca 10k i måneden burde du komme veldig langt med. Tror jeg brukte ca 20k på mine 2 måneder der. Inkludert fly og bussreiser. Og for å si det sånn, jeg rakk ikke bussen min til Mui Ne Fra Saigon, og dermed måtte jeg kjøpe ny billett. Men så tenkte jeg litt på hva det kostet, og 4-5 timer på bussen der kostet det samme som en tur med bussen til sentrum i Bergen.

So no bigge! :)

Lokalfly er safe, ingenting å være redd for. Vietnam airlines synes jeg var veldig bra. Veldig god service og nye rene fly.

Jeg kom fra HK når jeg reiste inn til vietnam, og samme ut igjen. Ikke noe stress. Litt dyrt kanskje, tror det var ca 2000kr for en enveisbillet. HK er forresten verdt å få med seg.

Livet, stemmningen og øl. Flytende restaurant på elv i laos er kanskje noe av det chilleste jeg har vert med på. Tenk flytende hus med påhengs. Kjører ett godt stykke opp elven for å så bare flyte med strømmen ned igjen. Ellers har du vietkong tuneler, Ha long bay og den forbudte by i Hue. Hoi An er også en ganske fin by som har vert ganske uberørt av krigen, mye fin koloniarkitektur. Saigon er absolutt verdt noen dager i. Er forsåvidt ikke til å ungå når man skal fra en plass til en annen. Er her utelivet er størst, og det er størst sjangs å treffe nye folk. Er forresten mye interesante museer her. Og så er det her det er størst utvalg av restauranter. Mye god mat å spise. Men det er det alle andre plasser i vietnam også.

Spise, drikke øl, treffe folk, bade, kjøre motobike, spise pho, gå på stranden, møte flere folk.

Ellers om kvelden hvis du er interesert er det plenty av forespørseler av denne typen, motobike? Mariuana? Bombom?. Da altid i den rekkefølgen.

Lenke til kommentar

""Nå kan sikkert prisene ha gått litt opp men ca 10k i måneden burde du komme veldig langt med. Tror jeg brukte ca 20k på mine 2 måneder der. Inkludert fly og bussreiser. Og for å si det sånn, jeg rakk ikke bussen min til Mui Ne Fra Saigon, og dermed måtte jeg kjøpe ny billett. Men så tenkte jeg litt på hva det kostet, og 4-5 timer på bussen der kostet det samme som en tur med bussen til sentrum i Bergen.

So no bigge! :)""

Er det ikke morsomt hvordan man begynner å tenke når man er i et "billig land"?

Jeg har opplevd så mange turister som drar til den samme baren hver kveld fordi ølen her koster 10c mindre enn hos naboen :rofl:

Tar meg i det selv hele tiden men er blitt flinkere til ikke å snu på hver eneste dollar..

Man skal riktignok ALDRI gi bort penger, eller betale for noe om man skjønner at man blir lurt, bare fordi det er billig :)

"""Ellers om kvelden hvis du er interesert er det plenty av forespørseler av denne typen, motobike? Mariuana? Bombom?. Da altid i den rekkefølgen."""

Nå sier ikke jeg på noen måte at du fåreslår BomBom som en aktivitet eller et tidsfordriv for en som skal være i landet en lengre periode. Jeg vil bare si, Styr langt unna!

for det første, de fleste er ikke prostituerte men snarere lommetjuver og ranere. Fort gjort å hoppe på en scooter for så å bli kjørt inn i et smug hvor 3 ransgubber står og venter.

Og ikke minst, HIV er veldig utbredt i Vietnam og landene rundt, livet er ødelagt om gummien ryker.

Mye bedre å bli kjent med ei jente, la henne ta deg med rundt i byen, til de beste lokale spisestedene. Spørre om du kan treffe henne neste dag også om du har forståelse av hun er snill, ærlig og er sammens med deg fordi hun har lyst (og ikke forventer å få penger av deg, hvilket hun sannsynligvis ikke gjør)

En ting er ihvertfall helt sikkert Mr trådstarter - ikke bekymre deg for at tida blir lang og at du ikke finner på ting å gjøre.

Den dagen flyet går tilbake til Norge kommer du til å angre på at du ikke valgte å bli lenger. :)

Styr også langt unna narkotika om du er av den typen og får spørsmål om det.

Dette er forbudt i Vietnam og man burde på ingen måte tilnærme seg eller i hele tatt tenke på det når man reiser i dette landet eller andre asiatiske land.

"White trash" blir ikke sett på med formildende øyne i Vietnam

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Jepp var ett forsøk på sarkasme som ikke kom veldig godt frem. Satt på kontoret og skulle egentlig gjøre helt andre ting. For all del hold deg unna disse. Jeg gjorde det instinktivt og fikk egentlig aldri vite hva det gikk i. Bortsett fra motobike da selvfølgelig. De tjenestene må man bare ha.

Men da ender man gjerne opp som en jeg møtte som ble kjørt til andre siden av gaten der en gjeng med horer ventet. Og de ville seff ha pengene, hvorpå han sa "nei!". Det fikk de selvsagt ikke. Men så fant de ut at han var kilen. Og da var det gjort. Til slutt kunne de bare plukke lommeboken ut av lommen på han der han lå og vred seg på bakken. Så sånn kan det altså gå. Nå var han veldig full, dette skjer ikke hvis du tar litt vare på deg selv.

Når deg gjelder å bli lurt så har jeg blitt kjørt 4 meter på motorbike for 20 000dong. Greit nok, vi hadde en deal. Skulle nok gjort litt mer research før eg satte meg på sykkelen.

Men så har vi tilfellene der jeg ikke gidder å kjøpe flasken med vann fordi jeg ikke får dne til 4000 dong. Hun farlangte 5000. Noe jeg så på som lurereri, selv om det egentlig ikke var det. Vi snakker en forskjell på 28 øre her. Forøvrig er dette prisen på den billigste ølen jeg fant.

Lenke til kommentar

Jepp var ett forsøk på sarkasme som ikke kom veldig godt frem. Satt på kontoret og skulle egentlig gjøre helt andre ting. For all del hold deg unna disse. Jeg gjorde det instinktivt og fikk egentlig aldri vite hva det gikk i. Bortsett fra motobike da selvfølgelig. De tjenestene må man bare ha.

Men da ender man gjerne opp som en jeg møtte som ble kjørt til andre siden av gaten der en gjeng med horer ventet. Og de ville seff ha pengene, hvorpå han sa "nei!". Det fikk de selvsagt ikke. Men så fant de ut at han var kilen. Og da var det gjort. Til slutt kunne de bare plukke lommeboken ut av lommen på han der han lå og vred seg på bakken. Så sånn kan det altså gå. Nå var han veldig full, dette skjer ikke hvis du tar litt vare på deg selv.

Når deg gjelder å bli lurt så har jeg blitt kjørt 4 meter på motorbike for 20 000dong. Greit nok, vi hadde en deal. Skulle nok gjort litt mer research før eg satte meg på sykkelen.

Men så har vi tilfellene der jeg ikke gidder å kjøpe flasken med vann fordi jeg ikke får dne til 4000 dong. Hun farlangte 5000. Noe jeg så på som lurereri, selv om det egentlig ikke var det. Vi snakker en forskjell på 28 øre her. Forøvrig er dette prisen på den billigste ølen jeg fant.

Motobike-tjenester blir man helt avhengig av ja, og jeg opplever at disse gutta, inkludert tuk-tuk-folket i Kambodsja virkelig er folk man kan stole på. Selvfølgelig, om man er altfor full skjer det bestandig noe dritt uansett hvem man treffer og sammens med men....denne formen for drosjevirksomhet er virkelig noe jeg liker - og dette kommer fra en som over tid har bygd opp et enorm hat for alt som heter taxisjåfører..

Taxisjåfør-yrket er "scum of the earth", og det er utrolig beklagelig for de svært få sjåførene som faktisk er ærlige.

Ang. BomBom...jeg synes det er utrolig deilig med Vietnam, at det ikke er så mas og tjat om det, sammenlignet med f.eks Thailand der det til tider er helt kaos..

Det er ingen tvil om at jenter i Vietnam har meget høy selvrespekt, og med god grunn :)

Den sjeldne gang jeg opplever jenter som skal "prøve seg" kan jeg som oftest se det på laaang avstand, at her er det ugler i mosen..

Når de så kommer nære nok til å begynne en prat med meg sørger jeg hele tiden for å holde dem på en armlengdes avstand. De er vanvittig kløktige lommetjuver, de legger gjerne en arm rundt deg eller tar deg på høyrearmen, for så å bevege seg ned i venstre lomme når du er som mest opptatt av klokka du aldri har hatt på den høyre :rofl:

Billigste ølen jeg har drukket, som også er helt nydelig er den hjemmebrygga risølen man får på Bia Hoi corner i Hanoi, men den kostet vel i underkant av en krone da jeg var der sist i februar..

Jeg satt der en hel dag fra morgen til kveld og endte opp med en regning på 16kr. Hadde da også vært litt storkær og spandert på et par andre turistdamer :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...