Gå til innhold

Penger fra nav?

Anbefalte innlegg

Hei har fortiden en deltidsjobb 2 ganger i uka og har hatt det i 3 år ved siden av skole, jeg skal slutte på høyskolen til sommern jeg bor fortsatt hjemme og har studielån. Jeg for jo ikke en dritt utbetalt på deltidsjobben 4000 i mnd er ikke bra nok.

Så spørsmålet er når jeg ikke går lenger på skole og eventuelt slutter på deltidsjobben kan jeg gå til nav og kreve penger? jeg har jo ingenting å leve på og om de sier at jeg bor hjemme så vurderer jeg faktisk å få meg kasta ut hjemmefra, jeg er lei av å leve slik

23år

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

blir ikke ferdig utdanna enda tenker å ta 1 år fri fra skole og søke jobb jeg har allerede starta å søke men får ikke jobb og vil ikke gå stort lenge uten inntekt etter skolen, så er dt mulig å få penger fra nav til jeg for meg en jobb?

jeg klarer ikke å leve på 4000 tusen i mnd

Lenke til kommentar

jeg har en deltidsjobb 2 ganger i uka tror du man kan leve på en slik jobb? en voksen mann med 4000 i mnd? jeg har også regninger jeg betaler og jg betaler all maten selv, dessuten har jeg problemer hjemme, 4000 holder ikke, jeg har søkt på endel jobber men fått bare avslag så da er nav min eneste mulighet fremtil jeg får et ordentlig betalt jobb, for heller ikke studielån lenger, og mesteparten gikk til skolen var privatskole

Lenke til kommentar

Du har ikke rett på dagpenger, men du har rett på sosial stønad. Dette er ikke noe du kan søke om på forhånd, men noe du søker om hvis du er i den situasjonen at du ikke har penger til helt grunnleggende utgifter som mat og husleie, mens du feks leter etter jobb.

Lenke til kommentar

NEI du har faen ikke rett på dagpenger, og JA du er så udugelig at det skulle bare mangle om du lærer å forsørge deg selv. Klarer du klimpre ut en tråd her på tastaturet, så klarer du forsørge deg selv og.

Er man udugelig om man ikke klarer å skaffe seg jobb i dagens arbeidsituasjon? - Da tror jeg du har stemplet godt over 50% av unge Europere som udugelige. Inkludert unge nordmenn uten utdanning eller relevant erfaring. Det virker ikke som du kjenner særlig til livets realiter.

Forøvrig tar han ikke dine eller felleskapet sine penger. Uansett om han ender opp med å måtte få hjelp fra nav i et par år, sålenge han til slutt kommer seg i arbeid vil han i løpet av karrieren betale tilbake mange, mange ganger det beløpet i skatter og avgifter. Så pass på deg selv du. Om du er redd for statens overskudd er det kanskje mer naturlig å feks kritisere de millardene vi årlig spyr ut i uhjelp, EØS utgifter og regnskogstøtte?

når jeg ikke lenger er student har jeg rett på dagpenger da når jeg er uten jobb og skole ?

Som jeg sa, nei. Dagpenger er basert på tidligere jobb og jeg tror ikke du kvalifiserer med en så liten deltidsjobb, men du vil uansett få så du klarer deg om du søker sosial hjelpestønad.

Lenke til kommentar

Er man udugelig om man ikke klarer å skaffe seg jobb i dagens arbeidsituasjon? - Da tror jeg du har stemplet godt over 50% av unge Europere som udugelige. Inkludert unge nordmenn uten utdanning eller relevant erfaring. Det virker ikke som du kjenner særlig til livets realiter.

Neinei, for all del, desto flere som utnytter NAV, desto større sjangse for at det blir strengere. Slik det er nå er det alt for naivt.

Lenke til kommentar

Neinei, for all del, desto flere som utnytter NAV, desto større sjangse for at det blir strengere. Slik det er nå er det alt for naivt.

Strengere? Det er allerede ekstremt vanskelig å få varig uføretrygd i dette landet. Eneste forslaget jeg har sett som gjør dette enda værre er FRP sitt nylig påfunn som var å nekte alle under 40 uansett. Det blir nok folk som er lamme, blinde, og har forskjellige kroniske sykdommer glade for.

Kriteriene for sosial stønad er at man ikke skal ha nok til husly og mat og det er nokså enkelt å få om man oppfyller disse. Om du mener at vi skal stramme inn her så folk havner på gaten og går sultne så syns jeg du har et svært tvilsomt menneskesyn. Tror du sjansen for at han/hun kommer tilbake i arbeid og kan bidra igjen er større eller mindre om personen havner på gaten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...