idas Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Hei! Eg har funne ut at eg ikkje tåle mjøl, gluten, meieriprodukt og gjær. Eg har funne nokre oppskrifter på scones og knekkebrød, men eg har veldig lyst å bake brød, kake osv. Eg finne ikkje så mykje på internett og lure derfor på om noken kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Har aldri hørt om brød uten noe av det du nevner, men av kaker er nok kanskje Marengs det nærmeste man kommer slik ahpadt nevner? Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Det er lett og google seg frem til masse du må bare ordlegge deg riktig. Google "vegan baking" så vil samtlige oppskrifter være uten melk og øvrig meieriprodukter og en god del også uten gjær (yeast) da en stor del av alternativbevegelsen har fått for seg at gjær er dumt. Bytt ut melet med glutenfri melblanding og følg generelle retningslinjer for dette og du er i boks! Du kan få en av meg med en gang på bananpannekaker. Ta to godt modne bananer og mos med en gaffel. Bland de ut med en dæsj ollje og 3-4 glass soyamelk. En spiseskje bakepulver, ønsket mengde sukker og glutenfritt mel til ønsket konsistens så er det bare å slenge dem i pannen. Om du er typen som må ha helt nøyaktige oppskrifter så må du google for jeg tar det bare sånn ca. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Hei! Eg har funne ut at eg ikkje tåle mjøl, gluten, meieriprodukt og gjær. Eg har funne nokre oppskrifter på scones og knekkebrød, men eg har veldig lyst å bake brød, kake osv. Eg finne ikkje så mykje på internett og lure derfor på om noken kan hjelpe meg? Hei! Viktige ting: Kjøp Fiberhusk. Det gjør at glutenfritt mel blir litt mer håndterbart og litt mindre brosteinsaktig når det er ferdigbakt. Bruk club soda, lunken club soda i stedet for deler av vannet. Anbefaler mandelmel om du tåler nøtter, og ellers å bruke annet enn glutenfrie melblandinger, det finnes rismel, blomstermel (som er overraskende godt!) i tillegg til de vanlige glutenfrie melblandingene. Her er en veldig grei startoppskrift. Lykke til! 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 ... da en stor del av alternativbevegelsen har fått for seg at gjær er dumt. Bytt ut melet med glutenfri melblanding og følg generelle retningslinjer for dette og du er i boks! Det er realiteten at mange reagerer ganske så negativt på gjær. At noen har gjærfobi er en annen ting. Lenke til kommentar
idas Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Tusen takk for svar alle saman! Pavlova var ingen dum idé og eg skal prøve bananpannekakene i morga:) Vegan-oppskifter var veldig lurt sidan dei ikkje ete noke av det eg tåle, eg skal definivt sjekke ut det. Og takk for linken til brødet eplefe:) 1 Lenke til kommentar
idas Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Det er realiteten at mange reagerer ganske så negativt på gjær. At noen har gjærfobi er en annen ting. eg har intoleranse og ikkje allergi. når man har intoleranse mangla magen nokre enzym som klare å fordøye all maten så då får man oppblåst mage, sure oppstøt, magesmerter osb. gjær er jo eit produkt med mykje luft i så når magen ikkje klare å fordøye det så blir det omdanna til gass som igjen føre til oppblåst mage. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 http://www.veganmisjonen.com/2011/10/oppskrift-glutenfritt-quinoa-brd.html Quinoa, her i form av quinoaflak skal vist være supert til baking. Har ikke prøvd det selv enda, men tror det er verdt et forsøk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå