Swirfin Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Har kjørt bil Oslo -> Asker på morgenen, og Asker -> Oslo på ettermiddagen i tre år nå. Min opplevelse er at køproblemene har økt betydelig. Siden nyttår synes jeg nesten det er kø hver dag. Er det bare meg, eller er det flere der ute som opplever det samme? Hva er grunnen? Flere biler på veien? Veiombyggning noen steder som gjør at køen kommer ut på E18? Jeg har nesten ikke opplevd ulykker på strekningen, og jeg tror hvertfall ikke det har vært ulykker hver gang det har vært kø. Hva mener dere er løsningen på problemet? Økt bruk av kollektivtrafikk Flere filer Holdningskampanjer Senke fartsgrensen Alt er jo åpenbart avhengig av om køproblemene faktisk har blitt større i det siste. Mulig det bare er en subjektiv opplevelse som ikke kan tallfestes. Er det noen som analyserer trafikken i Norge for å finne frem tiltak for å minske trafikken? Jeg kan jo legge til at jeg tar av på ring3. Så jeg kjenner ikke så godt til forholdene videre inn mot Oslo på E18 fra avkjøringen. Endret 30. mai 2013 av Swirfin Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Kva meiner du med kø? Kva er gjennomsnittstida på strekninga i rushtida kontra når det er lite trafikk? Lenke til kommentar
Swirfin Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Kva meiner du med kø? Kva er gjennomsnittstida på strekninga i rushtida kontra når det er lite trafikk? Dersom jeg kjører når det ikke er kø bruker jeg rundt 25 minutter på min strekning. I ettermiddagsrushen tar det på gode dager rundt 40 minutter, noen ganger opp mot 60 minutter. Det er nok ikke snakk om de verste køproblemene. Så poenget må være at problemene er økende. Så det vil jo i tilfelle være snakk om å sette inn tiltak før det blir altfor ille. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 For mange som kjører bil, og da gjerne uten passasjerer. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Så det vil jo i tilfelle være snakk om å sette inn tiltak før det blir altfor ille. Du har ikke vurdert å hjelpe til selv ved å begynne å benytte kollektivtransport da? Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Påkjøringa til ring 3 (ved alnabru), til toppen ved Mortensrud. Latterlig infrastruktur som skaper kø hverdager, før og etter arbeidstid.. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Mengden kø er et utrykk for hvilken 'pris' man er villig til å betale for, i dette tilfellet, å kunne velge bil som transportmiddel. Trafikken består av individer som hver for seg på taktisk nivå tar sitt eget valg for hvordan de vil vil gjennomføre en aktuell reise, og på strategisk nivå velger hvor de vil bo og jobbe og med det velger hva slags reisebehov de ønsker/er villige til å ha. Til enhver tid finnes det et ekvilibrium for hvor mye man statistisk sett er villig til å betale i tid og penger for å gjennomføre daglige reisebehov. Overstiges disse vil man forsøke å finne alternative løsninger som å bytte transportmiddel, flytte, bytte jobb etc. Hvis man ser at køer øker kan det være et tegn på at viljen til å 'betale' mer i tid for å velge bil statistisk sett er på vei opp. Dette kan skyldes faktorer som begrensinger på arbeidssteder, begrensinger på mulige bosteder, begrensinger av alternative reisemåter eller helt andre faktorer (F.eks kulturelle; bruk av kollektivtranspport sees som lavstatus). For oslo tenker jeg det først og fremst kan skyldes begreninger på bolig og alternativ transport. M.a.o. tror jeg det mest effektive man kan gjøre er å legge opp til attraktive boliger tettere på befolknings og kollektivsentra og bygge ut effektive transportformer som tog, kollektivprioriterte veier og sykkelveier. Å bygge ut flere felter av vei vil ikke påvirke betalingsviljen for å reise med bil, så disse nye feltene blir raskt fyllt opp men noen nye bilbrukere. Siden kapasiteten på veier brukt til biler er ekstremt lav. (ca 1500-2000 mennesker/time/felt i rushtrafikk) vil ikke kapasitetsøkningen ha noe merkbart å si på kapasiteten på tog og buss*, dermed er det usannsynlig at veiutbygging vil påvirke ekvilibrium av køtoleranse. *) For å matche kapasiteten på en tospors jernbane for persontrafikk i rushtiden må en motorvei være på 20 felter minimum Endret 30. mai 2013 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Hva skjedde i dag? Det var kø frem til kl 19! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 I går (torsdag) var det jo en haug av småuhell rundt om i byen.. Et eneste uhell er alt som skal til for at helvete skal bryte løs og det meste av trafikk stoppe opp. Jeg er glad jeg dro fra jobb så tidlig som 15, for da kom jeg meg ut av Oslo og oppover Rv. 4 før det verste rushet Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Helt enig med Sverreb, tog hadde vært best(for endel av oss), hvis tilbudet hadde vært bra nok. Vi må ha en regjering som kan dette med bygging av infrastruktur. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Problemet er at det riktignok tar meg 40 - 60 minutter å kjøre fra Asker til Oslo sentrum - midt mellom ring 2 og 3 ved Storo. Da kjører jeg når jeg selv vil, og tidsbruken regner jeg fra jeg setter meg i bilen til jeg går inn døra. Kollektivt bruker muligens kortere tid i ren reisetid, men tog/buss bommer på når jeg vil dra / ankomme. Så tiden jeg sitter i kø - i egen bil, med musikk og kaffe - vil dermed gå bort til venting på kollektivt, eller tiden mellom ankomst og jobbstart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå