Gå til innhold

lang vs. kort stamme på robåt

Anbefalte innlegg

Har lest flere steder om tilsvarende problem, men finner stort sett at det gjelder større moterer på planende båter.

Jeg har en ca 30 år gammel askeladden 12 fot robåt med en relativt ny og god yamaha 6 hk lang stamme 2011 modell. Har aldri visst sikkert om jeg burde hatt lang eller kort stamme, men lang stamme har ihvertfall den fordelen at jeg slipper å være redd for kjølingen om båten er fremtung.

Vurderer imidlertid å bytte ut det gamle skråget med en mer moderne selvlensende småbåt uten at jeg synes motoren er utrangert. Ser at f eks vernøy 380 og terhi 385 selges med kort/normal stamme fra forhandlere.

Har det noe å si om jeg kjører med den langstammede motoren jeg allerede har på slike båter selv om de egentlig kan være beregnet for kort stamme? Det er jo uansett snakk om nokså lav fart og deplasementkjøring...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke bryr deg om båten planer eller ikke har det ingen større betydning, det er i planingsfart at du fort får for mye motstand når motoren stikker for dypt og i høyere farter får heller ikke propellen tilført luft for og øke farten enda mer "overflatepropell".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...