stig rune Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 90 HK Tohatsu. Skulle etterfylle hydrolikk-olje til tiltmekanismen. Ved lufting låste motoren seg i nedre posisjon. innstilt til manuell heving. Vi har kjørt motoren i gang da vi var redd for at revers-gripekloen var koblet inn. Bolten er tatt ut men motoren lar seg fortsatt ikke heve manuelt. I denne posisjon kan heller ikke båt med motor kjøres til verksted da motoren vil ta ned i veien. Hva skal vi gjøre? SR Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Har den gått helt i lås? er ofte at du må dra til deg påhengsmotoren ganske hardt, for å lirke den ut av låsemekanismen. Du kan eventuelt sjekke låsemekanismen å se om det er noe der som har gått i vranglås. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Se om du får festet en biljegg mellom båt og motor, bruk en planke eller noe mot båten. Er den bare treg så slipper den fort med en jekk men er det fysisk lås i posisjon oppdager dere det. Lenke til kommentar
stig rune Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 den er umulig å rikke. vi har og prøvd m biljekk mellom stammen og båten. vi kommer ikke til for å sjekke låsemekanismen. er d en risk å feste motorstammen til et tre m tau og så dra hengeren m bilen? men j ser ikke hvordan vi kan lirke den løs. hva skjer om du tvinger den ut? kan ikke noe annet ryke mekanisk eller elektronisk? er d hovedsylinderen som holder motoren igjen når en bakker, el er d en gripeklo på disse motorene? Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Hele båten kan vel sprekke hvis du gjør det på den måten. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Er det reversgripeklo på den motoren ?, hvis så så holder det med og sette gearet i foroverposisjon så skal motoren være "fri". Kjenner ikke til Tohatsu, men vil nok ikke bruke makt for å løse problemet, enten skal øverste aksel fjernes eller så er det en form for frislipp-mekanisme som ikke er i riktig posisjon. Lenke til kommentar
stig rune Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Takk!! Ja så enkelt var det. Lot giret stå i forover og da var motoren løs. Takknemlig hilsen. En venn av meg har følgende problem ang en Yamaha 15 HK utenbordsmotor. Han skal leie den ut og bor et annet sted enn der båten er. Utenlandsk leietaker spør om d skal være olje i bensinen? Jeg sier at d vil de finne ut om de tar av dekselet og ser om de finner en separat oljetank. men det får de ikke til... så derfor, vet noen svaret?? motoren er visst ca. 5-6 år gammel. Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Spørs vel om det er 4 takt eller 2-takt. En 5-6 år gammel motor høres ut som om det er en 4-takt og trenger ikke olje i bensin. Be dem sjekke om de finner ut om det str "four stroke" eller "4 stroke" en eller annen plass på motoren. Mener det skal stå på deksel ved logo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå