Gå til innhold

Test: Athlon 64 FX-51


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ser da flott ut.

Håper AMD etterhvert implementerer hyperthreading i sine 64-bit CpUer.

Det er det eneste som jeg synes mangler hos Amd.

Dersom de da får LGA-sockell er alt perfekt.

 

Er det forresten noen som vet om multiplikatoren er låst (slik som på pentium4) eller er det bare chippsetene som ikke lar deg endre den ?

Lenke til kommentar

Takker for flott test! :smile:

Er litt interessert i potensialet til denne prosessoren. hvor høyt opp vil den gå før den når "veggen"? 3 Ghz? 4 Ghz? Når den kommer med 0.09 mikron teknologi vil den da kunne nå enda høyer?

Kommer den med støtte for DDR2?

Jeg kommer vel til å kjøpe ny PC om 1-2 år, tenker jeg, så da må jeg jo ha litt å drømme om i mellomtiden!! :wink:

Lenke til kommentar
Takker for flott test! :smile:

Er litt interessert i potensialet til denne prosessoren. hvor høyt opp vil den gå før den når "veggen"? 3 Ghz? 4 Ghz? Når den kommer med 0.09 mikron teknologi vil den da kunne nå enda høyer?

Kommer den med støtte for DDR2?

Jeg kommer vel til å kjøpe ny PC om 1-2 år, tenker jeg, så da må jeg jo ha litt å drømme om i mellomtiden!! :wink:

 

Ace's Hardware hadde vel klart å få den opp til ca 3 GHz, tviler vel på at de får den høyere før de må ned på 0,09 micron, men det kommer som sagt på nyåret.

 

DDR2 kan man fint implementere i minnekontrolleren, men det vil ikke komme før DDR2-brikker vil ankomme PC-markedet, vil tippe 2005, eller under tvil slutten av 2004.

Lenke til kommentar

DDR 2 støtte kommer visst til neste år (1.halvdel) hvis jeg ikke tar feil.

Når det gjelder hvor langt den går før den møter veggen så er det naturlighvis sikkert.

 

Den har jo bare 12 stegs pipeline i motsetning til P4s 20 steg (Prescott får visst 22 steg)

Har lest at jo lengre pipelines jo høyere hastigheter kan en CPU nå og jo mere kan arkitekturen akselereres.

 

Men vi får vente å se. Det sies jo at AMD allerede jobber med K9

og det har blitt spekulert på at K9 allerede kan komme i 2004,(Kanskje gjaldt det bare prototyper)men høyst sannsynlig ikke før i 2005,sannsynligvis enda senere (K7 arkitekturen har jo hålt ut i ca 4 år nå).

 

Dette er uansett langt fram i tid og vi vet meget lite (sannsynligvis ingen bekreftede fakta)om k9.

 

La oss nytte Athlon 64,Athlon 64 Fx og Opteron i mellomtiden :D

Lenke til kommentar
"]DDR 2 støtte kommer visst til neste år (1.halvdel) hvis jeg ikke tar feil.

Når det gjelder hvor langt den går før den møter veggen så er det naturlighvis sikkert.

 

Den har jo bare 12 stegs pipeline i motsetning til P4s 20 steg (Prescott får visst 22 steg)

Har lest at jo lengre pipelines jo høyere hastigheter kan en CPU nå og jo mere kan arkitekturen akselereres.

 

Men vi får vente å se. Det sies jo at AMD allerede jobber med K9

og det har blitt spekulert på at K9 allerede kan komme i 2004,(Kanskje gjaldt det bare prototyper)men høyst sannsynlig ikke før i 2005,sannsynligvis enda senere (K7 arkitekturen har jo hålt ut i ca 4 år nå).

 

Dette er uansett langt fram i tid og vi vet meget lite (sannsynligvis ingen bekreftede fakta)om k9.

 

La oss nytte Athlon 64,Athlon 64 Fx og Opteron i mellomtiden :D

 

Tviler sterkt på at DDR2 kommer i første halvdel av 2004, det er jo da de vil lansere San Diego på Socket 939, og de vil ha 940-versjonen ut 2004.

 

Når det gjelder K9 så er det jo en selvfølge at de har begynt å tenke på den nå, de har gjort ferdig grunnarbeidet med den for et år siden, så det er helt naturlig at de har hatt den på tegnebrette i lengere tid, er meningsløst og dumt å sitte og "være fornøyd med det man har og ikke lage noe nytt" når man jobber i en bransje som AMD er i. Det betyr ikke at K9 kommer i 2004.

Lenke til kommentar

Det spekulerers i om San Diego skal ha ddr2 støtte, det hadde jo vært genialt om det var riktig. Tror det er snakk om at Pentium skal få ddr2 i 3 kvartal neste år, så det er vel sansynlig at AMD får det litt før, nå som de er så godt i gang med å "hamre" på Intel. Blir nok ny maskin på meg når San Diego kommer uansett, tror jeg uansett vil få en brukbar ytelsesforskjell fra min gamle tunderbird.

Lenke til kommentar
unntatt på tomshw selvfølgelig. Vet de noe som ikke andre gjør, eller er de rett og slett late eller inkompetente? Heh, håper nesten på at noen finner ut at intel betaler verdens største hw-side for å jukse litt med resultater, men tror nok ikke det er tilfellet.

 

 

Jeg ville heller ikke ha trodd det, men etter denne å ha lest testen deres av Athlon64 er jeg ikke lenger like sikker.

Lenke til kommentar

THG har masse smalltalk og info på sidene før testen, mye bra poenger,.. men selve testen droppa jeg etter en sniktitt på konklusjonen - P4 vant overlegent (dagens første!) og da er det noe som skurrer.

 

Årsaken til at THG ser verden i med øl-briller vet jeg ikke men jeg gidder ikke lese 20 sider bogus for å finne det ut ;)

Lenke til kommentar

Synes egentlig ikke A-64 FX og P4 EE er spesielt interessante. Begge to blir for dyre/upraktiske for de fleste. Spesielt synes jeg P4 EE virker som en nødløsning for å redde ansikt for Intel. Tror ikke denne prosessoren kommer til å selge mye, nå er det jo ikke lenge til Prescott kommer heller.

 

Det interessante er jo å se at AMD ser ut til å være der de bør være med A-64 3200+ (ikke FX altså), i snitt en anelse raskere enn P4-C 3.2 GHz. Da vil jo "the general publics" oppfattelse av AMD's rating system stemme bedre enn det har gjort i det siste, nemlig at 3200+ henspeiler til P4's 3.2 GHz.

 

Blir spennende å se hva som skjer videre, men aner et lite overtak for AMD når man ser hvor godt prosessoreren skalerer pr. MHz. Endelig kan man anbefale førstegangsbyggere å kjøpe AMD også, nå som de endelig har fått på HSF og en enkel og grei festemekanisme for kjøleren!

Lenke til kommentar

Enig at THG review'en virket noe partisk.. Må si det samme når det gjaldt den franske saken som ble nevnt lengre opp men men..

 

Nå har prosessoren vist hva den er god for. Nå håper jeg bare at det kommer noen skikkelig chipsett og hovedkort. :grumpy:

 

Har litt skeptis til chipsett og hovedkort som lanseres før prosessoren.

Hvor mye forbedret ble ikke ytelsen på K7 fra KT266 opp til nforce2 400??

 

Det er snakk om mye optimalisering igjen. Og ikke minst når det gjelder software og os. Etterhvert som skjermkort drivere og spill/programmer blir optimalisert for arkitekturen til A64 ser vi garantert nok et hopp i ytelsen.

 

Bare se hvor mye P4 har hevet seg siden den kom, Den sugde rett å slett når den ble lansert.. 1.4ghz ble slått sønder og sammen av en 1ghz P3. Nå har den fått ben å stå på.

 

Tror A64 har et stort potensial!

 

Og en ting som ble nevnt over angående lengden på pipelines, det stemmer nok at den kan nå høyere hastigheter med flere steg. Men husk at latency øker også en god del! :wink:

Lenke til kommentar
(...) selve testen droppa jeg etter en sniktitt på konklusjonen - P4 vant overlegent (dagens første!) og da er det noe som skurrer.

 

Årsaken til at THG ser verden i med øl-briller vet jeg ikke men jeg gidder ikke lese 20 sider bogus for å finne det ut ;)

 

Ikke så vanskelig. Finn noen programmer som er veldig optimert for PIV, eller som AMD gjør det dårlig på (de er tross alt noe forskjellig), og påstå at disse er representative for software generelt.

 

Selv om du leser ølbrilletesten ser du at Athlon 64 er en stor forbedring over gamle Athlon. Og når gamle Athlon gjør det bra, vil Athlon 64 gjøre det bedre, uansett hvordan THG vrir og vender på talla.

 

Kjella

Lenke til kommentar

Gleda meg til Athlon64 lanseringen jeg også som alle andre! :p

 

Akkurat som jeg trodde, så er Athlon64 3200+ og Athlon FX-51 kneblet av ikke-så-altfor-bra hovedkort. VIA's K8T800 og nVidia's nForce3 150 chipsetta er jo de første som er tilgjengelig for AMD's nye CPU'er. Jeg kan vedde på at når VIA og nVidia lager nye og tweaka chipset for Athlon64, så vil ytelsen stige en god del. Intel har jo hadde bedre tid til å tweake chipsetta sine for Pentium4. Intel's i875P er jo ett ganske modent chipsett!

 

Tror det er smart å vente dere med Athlon64 kjøp til bedre hovedkort kommer på banen!

 

Når det gjelder THG, så er jeg enig i at de heller mot Intel campen.

Lenke til kommentar

Dette er en test jeg har ventet i over ett år på å se. Den var meget hyggelig også. Det jeg likte spesielt var varmeutviklinga. Jeg er spent på å se Perscott sine temperaturer senere i forhold, men Intel gjør nok sitt beste på å holde den nede.

 

Fikk en god følelse slik jeg fikk når K7 500MHz kom for 4 år siden.

 

Håper Athlon non FX blir en OK CPU, for den er muligens i mine fremtids planer!

 

Takk for en god test!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...