Metasenter Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Jeg har begynt å kikke på RYP grunnprogrammet nå som jeg skal begynne og trene, og jeg har et lite spørsmål. Øvelser: Uke 1 4x4 intervaller: 2 gr Mage: 3x12 Knebøy: 3x12 Skråbenk manualer: 2x12 Roing bredt: 2x12 Arnoldpress: 2x12 Bicepscurl: 2x12 Tricepspress: 2x12 Jeg viser bare til første uken som et eksempel. Jeg lurer på hvordan jeg skal fordele disse øvelsene på en uke / hvilke øvelser jeg bør ta på hvilke dager? Jeg skal visst ta 4x4 intervalltrening to ganger i uken, og jeg vet ikke om det er så lurt at jeg tar det på samme dag som de andre øvelsene? Pleier å bli rimelig utslitt etter intervalltrening. Noen tips? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Det er et fullkroppsprogram, du trener alle øvelsene hver trening, tre ganger i uka. Så lenge du har nok energi til å trene 4x4 samme dag - vel bekomme. Men det blir tungt. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Det Diskutant sa. Hvis målet ditt er å bli større og sterkere kan du bare droppe 4x4 intervalltreningen og heller kjøre noe lettere kardio utenom når du føler for det. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Har kjørt RYP et par år selv, og anbefaler det varmt som nybegynner. Etter et år eller to, kan det være greit i kjøre en split/5x5 NB, Dietten er alfa&mega. Uten riktig kosthold, blir framgangen fraværende. Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Har kjørt RYP et par år selv, og anbefaler det varmt som nybegynner. Etter et år eller to, kan det være greit i kjøre en split/5x5 NB, Dietten er alfa&mega. Uten riktig kosthold, blir framgangen fraværende. Kan du gi meg et eksempel på hvordan en dag ser ut til deg med tanke på mat? Når du trener / trente med RYP Hva du spiser i løpet av en dag liksom, bare som et eksempel Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Kan godt gi deg et eksempel: Frokost: Proteinshake med havregryn. 2 scoops protein, 1 scoop havregryn. Ristes ut i vann. 1. mellommåltid Riskkake/brødskive med peanøttsmør. ca klokken 10.00 Lunch 2xkyllingfilet eller noe annet kjøtt med lav fettprosen. ca 150 gram. PLuss grønnsaker. (ikke noe saus e.l.) 2. mellommåltid Proteinshake, 2 scoops proteinshake med vann. Middag. ca 500 kcal kjøtt grønnsaker + litt carbs. ris/pasta e.l Kvelds 1 brødskive med pålegg. (om jeg har trent denne dagen; legg til 1/2 banan og en proteinshake) Lenke til kommentar
Akse Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Det spørs jo hva målet ditt med treningen er. Skal du opp i vekt må du spise etter energibehovet som din kropp har. Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Det spørs jo hva målet ditt med treningen er. Skal du opp i vekt må du spise etter energibehovet som din kropp har. Går det greit om jeg bytter ut f.eks skråbenk manualer med benkpress? Og tricepspress med sånn nedtrekk? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Går det greit om jeg bytter ut f.eks skråbenk manualer med benkpress? Og tricepspress med sånn nedtrekk? Når du følger RYP følger du RYP. Ingen vits i å bytte ut øvelsene. Hantelpress er uansett vel så bra som benk, om ikke bedre. Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 Okei Det er bare det at jeg er litt tryggere på benk når det kommer til teknikk osv. Jeg kjenner ikke noe særlig i brystet etter to sett med skråbenk manualer, sannsynligvis fordi jeg merker at jeg sliter litt med balansen. Takk for tips uansett da Lenke til kommentar
Akse Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Bare bruk tid på å få inn god teknikk. Kjøre langsomme repetisjoner. Sjekk kjente youtube kanaler for teknikk. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Enig med Akse på flere punkter: 1. Skal du legge på deg muskelmasse, finnes det kun en løsning: du må spise flere kalorier enn du forbruker. 1/3 protein, 1/3 karbo, 1/3 grønnsaker. + Omega 3 og 6. ca 2g protein pr kg kroppsvekt. 2. Bruk tid på å lære deg teknikken. Det sparer deg for skader i framtiden, samt at du vil få bedre uttelling etter hvert. Det å få kontakt med riktig muskel, er noe jeg personlig har brukt mye tid på. Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 Takk for svar Men går det "greit" om jeg bytter skråbenk manualer med benkpress? Jeg trenger å øve meg på benkpress uansett for en styrkeprøve via skolen. Og bør jeg ta omega 3 OG 6? Har heller ikke kjøpt meg proteinpulver enda, kan du anbefale noe? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Ville lett kjørt hantelpress i stedet for benkpress. Det er bare bra at det er vanskelig i begynnelsen, det skal det være. Du kan ta selolje eller omega-kapsler ja, og proteinpulver trenger du egentlig ikke, med mindre du liker å drikke kaloriene dine. Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 Sorry for at jeg maser på deg, men kan jeg spørre hvorfor? Hantelpress og benkpress er jo nesten samme øvelse, bare at du har vekter på en stang med benkpress. Men det er jo samme bevegelse. Tusen takk for alle svar foresten Lenke til kommentar
Akse Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Man bruker mye mer støttemusklatur i hantelpress. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Jeg har en teori om at følger dy RYP, så følger du RYP. RYP er (sannsynligvis) satt sammen av personer som har grei kontroll på trening, så ikke føkk med opplegget. Med det sagt, tror jeg ikke du gjør mye skade om du bytter til hantelpressen. Du kan jo sjekke ut kostholdsrettningslinjene deres i samme slengen, minus alt pulver/olje osv tullet deres. Proteinpulver er for oss som drikker noen kalorier fordi det er lettvint. Oljer må du ha, men ikke de overprisede tn oljene. Tran/selolje/udo`s choise.. Lenke til kommentar
Mrkrisbcs Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Har vært å forsket litt på RYP jeg også nå, også lurer jeg litt på om det er mulig å trene grunnprogrammet men ha dietten til økt forbrenning? Altså vektnedgang? Eller blir det krøll i systemet da? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 (endret) Skal du ha test i benkpress i gymmen, så bytt for guds skyld ut hantelpress med benkpress. TN.no-alternative øvelser Til deg over: Hvis du er nybegynner har du absolutt ingenting å tjene på å trene ryp med kaloriunderskudd. Endret 6. juli 2013 av Kevlar Lenke til kommentar
Akse Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Ka jo få noob-gains som bare det i underskudd også. Ingen vits i å ligge i overskudd hvis man er feit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå