Gå til innhold

Del dine erfaringer om hjemmelagde datamaskiner!

Anbefalte innlegg

Begynner å miste oversikten over hva som er nevnt tidligere... :roll:

En boks trykkluft kan også være kjekt å for hånd når man skal "vedlikeholde" byggene sine (støvfjerning):

http://www.dustinhom...prayboks-400ml/

...bare pass på å ikke hold boksen opp-ned/høy vinkel, for da begynner den å spytte fuktighet også.

Hold på viftebladene så viften ikke tar ivei med en RPM langt over det motoren er beregnet på, for da kan dem fort bli ødelagt.

OBS: IKKE bruk støvsuger til å rengjøre inni et kabinett, da den kan føre statisk spenning - så hvis du må bruke støvsuger, husk å ha på et plast-munnstykke.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner å miste oversikten over hva som er nevnt tidligere... :roll:

En boks trykkluft kan også være kjekt å for hånd når man skal "vedlikeholde" byggene sine (støvfjerning):

http://www.dustinhom...prayboks-400ml/

...bare pass på å ikke hold boksen opp-ned/høy vinkel, for da begynner den å spytte fuktighet også.

Hold på viftebladene så viften ikke tar ivei med en RPM langt over det motoren er beregnet på, for da kan dem fort bli ødelagt.

OBS: IKKE bruk støvsuger til å rengjøre inni et kabinett, da den kan føre statisk spenning - så hvis du må bruke støvsuger, husk å ha på et plast-munnstykke.

Og for all del IKKE rist den!
Lenke til kommentar

Det er ellers enklere å ha en USB-stick og en fungerende PC med internett i nærheten enn det er å forsøke å tippe hvilke drivere man akutt vil trenge - om nødvendig, lån en laptop av noen mens det står på.

Lenke til kommentar

Det er ellers enklere å ha en USB-stick og en fungerende PC med internett i nærheten enn det er å forsøke å tippe hvilke drivere man akutt vil trenge - om nødvendig, lån en laptop av noen mens det står på.

Man vet hvilke drivere man akutt kan trenge: det er alle de som tilhører systemet man skal sette opp... :wee:

Og ja, det å ha en laptop/ekstra maskin i nærheten er en stor fordel - det er bare å se på maskinen-virker-ikke-forumet for å få en viss peiling på hvor mange rare og tidkrevende problemer man kan møte på.

Og det å ha en fungerende maskin så man kan google [insert preferred searchengine] problemet er en stor fordel, skulle man få problemer.

Lenke til kommentar

Drev akkurat på å dobbeltsjekka oppsettet mitt før kjøp, da jeg kom over noe skummelt.

Hoverdkortet, Asus P8Z77-V LX, støtter tydeligvis kun DDR3 og 1696 MB grafikk-RAM. Skjermkortet, Nvidia GeForce GTX 770, har så vidt jeg forstår 2GB grafikk-RAM og GDDR5... vil det si at de to ikke passer sammen?

(Hele lista mi: https://prisguiden.no/liste/139885)

Jeg tror du har misfortsått litt.. Hovedkortet medd DIMM slottene støtter kun DDR3, som til dags dato er ganske vanlig. Men GDDR5 er selve minnet til videokortet, altså det har ingenting å gjøre med selve RAMen i maskina di.

I følge med at det kun støtter 1686mb, tror jeg også du har misfortsått. Skal vel være 16000(noe rundt det MB som hovedkortet støtter i RAM slottene, altså det har heller ikke noe å gjøre med RAM.

Så hovedkort og grafikkort skal i bunn og grunn passe sammen.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har misfortsått litt.. Hovedkortet medd DIMM slottene støtter kun DDR3, som til dags dato er ganske vanlig. Men GDDR5 er selve minnet til videokortet, altså det har ingenting å gjøre med selve RAMen i maskina di.

I følge med at det kun støtter 1686mb, tror jeg også du har misfortsått. Skal vel være 16000(noe rundt det MB som hovedkortet støtter i RAM slottene, altså det har heller ikke noe å gjøre med RAM.

Så lenge HKet har riktig tilkobling (PCIe) så er alt greit, du har sett på to forskjellige ting, det han snakker om er iGPU delt minne, mens du snakker om totalt minne (32GB)
Lenke til kommentar

Så lenge HKet har riktig tilkobling (PCIe) så er alt greit, du har sett på to forskjellige ting, det han snakker om er iGPU delt minne, mens du snakker om totalt minne (32GB)

Jeg er fullstendig klar over at han snakker om videominne, men som sagt har det ikke noe å gjøre med RAM (siden han listet opp DDR3)

Lenke til kommentar

Jo, det har det, siden prosessorer har integrert skjermkort, så kan man bruke RAM fra hovedkortet på det! :closedeyes:

Men i dette tilfellet var det snakk om et skjermkort som kobles til PCIe kontakten. Blir vel noen år før vi ser DDR5 minne i stasjonære også (og da prater jeg om RAM ;) )

Lenke til kommentar

Men i dette tilfellet var det snakk om et skjermkort som kobles til PCIe kontakten. Blir vel noen år før vi ser DDR5 minne i stasjonære også (og da prater jeg om RAM ;) )

Det er jo hele poenget, han blandet de to! Integrert og diskret skjerkort :hm:
Lenke til kommentar

Takk :) Men er denne sann eg kan bygge videre på når eg treng å opptatere dei forskjellige komponentene med årene? :)

Jeg tror det beste svaret på det blir "antageligvis ikke" - det hete nye nå er Haswell, med s1150 hovedkort og en Intel 4xxx CPU.

Men ting som RAM, skjermkort og evt. lydkort vil glatt være mulig å skifte ut med tid og råd i overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar

Så jeg kan bruke de to komponentene sammen? :D

Lenke til kommentar

Jeg opppdaga nå at det sto "Grafikk: Maks allokert RAM-størrelse - 1696 MB"... Hva betyr det? Gjør det saken vanskeligere? :(

Nå skal jeg ikke utnevne meg som noen ekspert i hovedkort, men regner med det betyr at det er det meste grafikkortet inni prossesoren din (veldig dårlig i spill, mind you) kun klarer å "låne" 1696MB av hva du putter inn som RAM (minnebrikkene)

Altså, hovedkortet og skjermkortet passer sammen, MEN om du tok ut grafikkortet og heller brukte det innebygde på prossesoren, så ville du KUN fått til å brukt 1696MB av RAM (som du setter i) til videominne.

Lenke til kommentar

For gaming:

• i5 > i7 - Fleste spill bruker enda ikke Hyperthreading, spar pengene ved å kjøpe i5.
  • 550-650W PSU - Trenger ikke mere hvis du ikke skal ha SLI/Crossfire. Husk å kjøp en BRA PSU.
  • 6-8GB RAM - Spill trenger ikke mye mere enn 4-6GB ram, hvis du ikke skal ha 100 internet tabs oppe, eller spille 2 spill på en gang, holder det med 8GB ram.
  • Intel "K" CPU - CPU som slutter på "K", som 3570K, dette betyr at den er ment for overclocking, og får mere for pengene ved overclock. Hvis du IKKE skal overclocke får du mere for pengene ved å kjøpe en som IKKE slutter på "K".
  • SSD - SSD gir ikke mye preformance boost når det kommer til spill bortsett fra i loadingscreen. Men kan forsatt være greit å ha operativ systemet.

Endret av Ares NOR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...