Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til et valg mellom to biler - BMW 523iA/520iA


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal til å kjøpe meg en ny-gammel bil, og trenger litt tips om hvilken jeg bør gå for. Dette er de to det står mellom:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=41329770

 

http://www.finn.no/f...nnkode=41506810

 

EDIT:

 

Vurdere også denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41795643

 

 

 

Den første var jeg å prøvde i dag hos forhandleren. Så og si strøken, bortsett fra at det ikke gikk å åpne bagasjeluken. Bilen har nylig vært på service, og der mente de at det må byttes en microswitch. Hvor mye kan en slik koste? Ellers god å kjøre. Minuset med den bilen er at den har gått noe langt for alderen synes jeg.

 

Den andre har jeg ikke sett på, men den har gått betydelig mye mindre enn den første. Alt skal være i orden, bortsett fra en ganske stygg ripe på bakfangeren.

 

Hvilken vil dere anbefale? Grunnen til at jeg spørs er fordi månedsummen på lånet er veldig forskjellig alt ettersom hvilken bil jeg får for. Billigst er den nyeste/første.

 

Bør jeg prute på noen av de, og eventuelt hvorfor? STOR takk for tips og hjelp!

Endret av Rons0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En regel på bruktbil kjøp; ALLTID PRUT.

 

Visst valget hadde vert i mitt tilfelle hadde jeg valgt 523iA. Denne er nyere, mer driftsikker motor osv. Visst bakluka på denne ikke fungerer så sier du at du ikke er interessert i å kjøpe om dette ikke blir fikset før kjøpet. Og si at du kjøper den for 175.000kr og henter den på dagen. Da vil de nok godta det :) Evt gå litt mer opp.. Men maks 185.000,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan nevne;

*Du skal finansiere bilen med lån - har du da en buffer på noen tusen i tillegg, i tilfelle uforutsette reparasjoner? (Disse kan det fort bli elektriske bagateller med som koster ganske mange tusenlapper).

* Dyr i drift, kjører du mye? Bruker endel drivstoff, og generelt dyre å forsikre uansett alder, men SPESIELT om du er ung og ikke har høy bonus.

* Bilhold som koster mer enn det er verdt etter min mening. De er ikke SÅ gode å kjøre.

*Blir fort veldig lei av bilen

 

Mine erfaringer med E60, disse kan veldig fort gå fra solgt strøken - til problembil og rep. objekt.

 

** Men for å svare litt mer direkte på det du spør om i tråden:

 

Klart du skal prute! Jo mer du klarer å presse ned prisen dess bedre, naturligvis :)

 

Det kan godt være at den som har gått lengst kan være det smarteste valget, spørs på hvor bra bilen har blitt holdt og hvor heldig du er. Den som har gått lengst kan ha blitt påkostet flere reparasjoner (utskifting av slitedeler, fiksing av bagateller som dukker opp på disse, osv. osv.) Så kan hende du kommer bedre unna med den som har gått lengst av de.

 

Selv kjøpte jeg min når den hadde gått under 100.000km, og på rundt 120.000km så kom det fryktelig mange og dyre reparasjoner som bare ballet på seg en etter en etterhvert som jeg fikk de fiksa. Når jeg var kommet gjennom den bølgen av utskifting av slitedeler, så fortsatte de neste hundre milene uten videre problemer, helt til det ble feilmelding på airbag... Eneste var at jeg kjører over det dobbelte av hva snittpersonen gjør i året, så drivstoff og forsikring gikk det mye penger i også. Hadde jeg kunne skrudd tiden tilbake så hadde det nok blitt diesel. Men antar at du ikke er ute etter det siden du kun linker til bensinere :)

 

På begge bilene kan du si at du ønsker å få fikset feilene før kjøp, evt. få avslag i pris tilsvarende det som det koster å ha bilen på verksted. Om det lar seg gjøre så kan du jo (hvis den ikke er for dyp) dra over ripen med lakktusj i bilens rette fargekode, da skjuler du det vertfall godt. Kan ikke forvente at det skal være strøkent når det snart er 10 år gammelt :)

Endret av SuperBlackBird
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldingene, mange smarte ting å tenke på her. Og selvfølgelig er ikke dette et impulskjøp, det er en modell jeg har tittet på i snart et år nå.

 

Buffer for eventuelle reparasjoner i ettertid er selfølgelig medberegnet og det økonomiske er helt i orden. Nå har jeg slått i fra meg den siste (den som hadde gått minst), og valget er mellom den første 523 og denne: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=41795643 Den skal visst være i utmerket stand OG det er diesel, noe som jeg i utgangspunktet ønsket meg. Helt forferdelige felger, men prutingen er mye enklere hos privatpersoner.

 

Når det gjelder den bagasjeluken, så har jeg sjekket pris på ny bryter hos en forhandler, og denne koster rundt 300,- bare for delen. Uansett synes jeg 523'n er overpriset, og ser heller for meg å gi et bud rundt 180/185 maks.

Lenke til kommentar

Ja det er helt sant, prisen var høy. Solgte selv min 520 for 1 år siden for 180.000,- da med lavere km. stand,mye nettopp fikset og mer ekstrautstyr enn på den. Dessuten var der grommere 19-tommere på min.

 

Vel og merke 520, men fortsatt bare 7hk mindre.

 

diesel virker mest fornuftig ja, men den som du linker til er jo chippet? :)

Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldingene, mange smarte ting å tenke på her. Og selvfølgelig er ikke dette et impulskjøp, det er en modell jeg har tittet på i snart et år nå.

 

Buffer for eventuelle reparasjoner i ettertid er selfølgelig medberegnet og det økonomiske er helt i orden. Nå har jeg slått i fra meg den siste (den som hadde gått minst), og valget er mellom den første 523 og denne: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=41795643 Den skal visst være i utmerket stand OG det er diesel, noe som jeg i utgangspunktet ønsket meg. Helt forferdelige felger, men prutingen er mye enklere hos privatpersoner.

 

Når det gjelder den bagasjeluken, så har jeg sjekket pris på ny bryter hos en forhandler, og denne koster rundt 300,- bare for delen. Uansett synes jeg 523'n er overpriset, og ser heller for meg å gi et bud rundt 180/185 maks.

 

Fikk meg E92 for ca tre uker siden, etter å ha kjørt E91 i tre år, og jeg har bare positive ting å si om byttet. Det eneste negative jeg kan si så langt at det er litt trangere å brette mine 197 cm inn i coupeen om det står andre biler parkert ved siden av.

Lenke til kommentar

Fikk meg E92 for ca tre uker siden, etter å ha kjørt E91 i tre år, og jeg har bare positive ting å si om byttet. Det eneste negative jeg kan si så langt at det er litt trangere å brette mine 197 cm inn i coupeen om det står andre biler parkert ved siden av.

 

Hehe, høres veldig bra ut. Nå tror jeg at jeg faktisk skal gå for den 5-serien 06 om jeg får prutet den ned ganske hefitg. Viser seg at den har vært ute på finn.no siden slutten av april, så det skal nok gå bra med mindre selgeren er en gjøk.

 

Kan noen som kjenner 5-serien fortelle meg hvordan stereo anlegget fungerer? Er det handsfree også? Ser at det er knapper osv på rattet. Og jeg avhengig av Spotify i bilen, derfor lurer jeg på om jeg får brukt telefonen til å spille av musikk via bluetooth eller noe? Så bare CD spiller i bilen, og det utgår. Selgeren hadde lite peiling på det også.

Lenke til kommentar

Du kan i allefall spille musikk fra Spotify osv med mobilen din.. Han skriver i annonsen at det er AUX-tilkobling. Derav handsfree (prate i telefon) så må du nok lage ditt eget handsfree system. Fordi det er ikke opplagt telefon i bilen som jeg ser.

 

Begynn i allefall 20k under satt pris. Kanskje mer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du kun aux-tilkobling må du bruke 3,5mm kabel. Du får ikke styrt musikken fra rattet. Har du aux og usb kan du koble til en Y-kabel. Da får du styrt musikken via rattet og du får opp detaljene i iDriven.

 

Bluetooth-streaming støttes ikke såfremt du ikke har 6NP i bilen (utvidet bluetooth med combox). Handsfree-bluetoothen er derimot bra, det er bare å parre telefon og bil så får du opp kontaktlisten og hele opplegget i iDrive. Ser ikke ut som om 06'en du linker til har dette heller.

 

Her er forresten full utstyrsliste på 06'en:

Options

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Selection of COP-relevant vehicles

S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatic transmission

S248A LENKRADHEIZUNG Steering wheel heater

S2CFA LM RAEDER STERNSP. 138 MIT NOTLAUF. BMW light alloy wheel, spider spoke 138

S300A NOTRAD Emergency spare wheel

S302A ALARMANLAGE Alarm system

S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering

S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit

S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip

S442A GETRAENKEHALTER Drink holder

S465A DURCHLADESYSTEM Through-loading system

S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat

S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger

S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system

S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S522A XENON-LICHT Xenon Light

S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning

S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control

S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD

S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Cold-climate version

S850A ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT Additional Export tank filling

S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Dealer List Europe

S877A UEBERKREUZBEDIENUNG ENTFALL Omission of non-combined operation

S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR On-board literature, Swedish

S896A TAGFAHRLICHTSCHALTUNG Daytime driving lights

S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Navigation access request,country-spec.

S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP

S925A VERSANDSCHUTZPAKET Dispatch protection pack

S9AAA AUSSENHAUTSCHUTZ Outer skin protection

Standard equipment

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC

S4ALA INTERIEURLEISTEN TITAN DUNKEL Interior trim finishers Titanium dark

S548A KILOMETERTACHO Kilometre speedo

S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN White direction indicator lights

S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German

 

Utstyrsliste kan du hente på følgende måte: Finn reg.nr (står ofte i annonsen), www.mekonomen.no, tast inn regnr der og hent ut de syv siste i chassisnummeret, gå så til http://www.rubmw.ru/vincode/eng/ og få lista der.

Endret av Kent Touch This
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På BMW SKAL det være sportsseter med forlengbar sittepute.

Den 520en hadde vel ikke det, mens 523en har det..

 

Da hadde valget vært avgjort for min del om det var de valget stod mellom.

 

Og husk, prut så du blir flau!

 

Det stemmer. Det blir nok 523'n om han går betraktelig ned i pris. Hvis avventer jeg til det kommer noe bedre. Merker meg at bilen har vært ute på finn.no siden 30. april.

Lenke til kommentar

Da er handelen i boks! Det ble nok 523'n. Dønn strøken, bortsett fra en bryter i bagasjeluken samt at jeg la merke til at parkeringsensorene ikke fungerte. Fikk prutet ned til 190 000,- inkl. omregistrering samt reparasjon av bryteren og sensorene.

 

La merke til at det verken var AUX eller USB, var kun et tomt hull hvor jeg knapt kunne pakke lillefingeren. Når jeg lekte meg litt i iDrive fant jeg heller ikke noe om AUX, kun FM/AM og CD. Noen som vet cirkapris på ettermontering av dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...