Gå til innhold

Linke facebook status kommentarer til wordpress artikkel. Mulig?

Anbefalte innlegg

Litt usikker på akkurat hvilket forum denne skulle i, men here goes:

Jeg + flere driver en wordpress blogg hvor vi til nå har benyttet oss av wordpress innebygde kommentereingsfunksjon. Samtidig som vi publiserer artikler, publiserer vi også en status på facebook, men litt av problemet er at vi får to sett med kommentarer. Et sett på facebook til selve statusen, og et sett på selve artikkelen.

Er det mulig linke disse sammen? Slik at når f.eks noen kommenterer på nettsiden, så havner kommentaren deres også i kommentarene til statusen og vise versa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Det burde være mulig. Det finnes jo også WP instikk til det meste og man kan lage egne: http://www.packtpub....books/wordpress (se på titler med plugin i tittelen). Slik sett er det et programmerings problem om innstikket ikke allerede finnes.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Når det er sagt så er det ugunstig å bruke facebook som kommentarsystem i utgangspunktet fordi du da utelukker alle som ikke har facebookkonto fra å kommentere.

Det er vel "off topic"?

Lenke til kommentar

Det var den første som kom opp ved et google søk på "facebook wordpress comments" hos meg.

Når det er sagt så er det ugunstig å bruke facebook som kommentarsystem i utgangspunktet fordi du da utelukker alle som ikke har facebookkonto fra å kommentere.

Vel, om jeg kunne googlet det hadde jeg gjort det selv. Jobber som webutvikler så tror jeg skulle kunne stilt de rette queryene. Jeg lurte vel snarere på om noen faktisk visste hvordan dette fungerte og kunne forklart det på en enkel måte/pekt meg i riktig retning. Å få til facebook kommentering på bloggen er null stress, utfordringen oppstår når jeg vil at hvis folk kommenterer ett sted, skal det være synlig et annet. Altså at en statsoppdatering på facebook som linker til artikkelen. Når folk kommenterer ett av stedene, så skal det vises begge plasser.

Om folk som ikke har facebook ikke får kommentert driter jeg egentlig i. Målgruppen er såpass ung, og ut fra statistikken på likesene våre på facebook tror jeg antallet uten facebook er forsvinnende lav. Når selv norges største nettavis utelukkende bruker facebook til kommentering tror jeg vi skal klare oss fint.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Den var jo ikke dum. Men hvem blir kommentarene som dyttes _til_ facebook kommentert som?

Jeg har lest litt mer rundt nå og det virker ikke som det jeg originalt var ute etter er mulig. Det jeg tenkte i prinsippet er at hvis jeg som Ola Nordmann legger igjen en kommentar på bloggen (med facebooks kommentarsystem) så ville denne vises både på face, og på den tilhørende statusen på min facebook side.

Det en del plugins gjør istedet er å gjøre en slags mellomting der en facebook staus ID blir lagret sammen med artikkel IDen. Deretter kjører den to operasjoner:

1. Henter kommentarer fra facebook. Disse blir da seende ut som en helt vanlig wordpress kommentar på bloggen

2. Putter kommentarer fra artikkel til facebook, men poster de som sideadmin. Dvs. at en kommentar fra blogg blir lagt ut slik på facebook:

<status>

(kommentarer fra andre på facebook vises på vanlig måte)

Siden: Kari Nordmann: Dette var gøy!

Så hvis jeg forstod det rett så blir ikke kommentarer på facebook postet av/som kommentarens originale forfatter, men fra selve siden.

Uansett så er det i prinsippet ikke så viktig at kommentarene går fra blogg til face, det er viktigere at det går den andre veien (fra face -> blogg).

Edit: Facebooks egne wordpress plugin gjør det siste her ganske smertefritt tydeligvis. De nevnte f.eks Techcrunch som et eksempel og hvis man ser her og her så ser man at kommentarene på facebook blir sendt til wordpress, men ikke omvendt.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har lest litt mer rundt nå og det virker ikke som det jeg originalt var ute etter er mulig. Det jeg tenkte i prinsippet er at hvis jeg som Ola Nordmann legger igjen en kommentar på bloggen (med facebooks kommentarsystem) så ville denne vises både på face, og på den tilhørende statusen på min facebook side.

Jeg mener der er drupal innstikk som gjør det mulig i drupal og da går det også an i WP.

Jeg leste om hvordan det gjøres i Drupal for en tid tilbake:

http://www.packtpub.com/drupal-web-services/book kapittel 11.

Lenke til kommentar

Ut ifra kapittelindeksen så ser det ut som drupalmåten er å lage en Facebook-app for å gjøre det. Altså litt som den første linken jeg posta.

Og problemet med synking er fortsatt kravet om at du må ha en facebook-bruker, samt at denne facebookbrukeren må være pålogget.

Hvis dette ikke er et problem for deg, så ser jeg ingen spesiell grunn til ikke å bruke kun FB som kommentarsystem. Dette ser det jo ut som at facebooks egen plugin order automatisk for deg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...