Gå til innhold

Kjøp av speilrefleks til meg selv og min mamma

Gjest Slettet+123412

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+123412

Det er ikke prisen som gjør at UV-filter er noe tull. Du trenger det rett og slett ikke. Så dropp kjøp av det. Uansett om du hadde tenkt å kjøpe det innenlands eller utenlands.

Nå som du har fått deg kamera, sett deg ned i ro og fred i noen dager og gå gjennom brukermanualen. Prøv alle grunnleggende ting som måtte stå der. Når du har gjort det så gjentar du denne øvelsen til alle de grunnleggende tingene sitter. Det er hjelp til selvhjelp.

Har du mulighet for å gå et fotokurs der du bor kan det stort sett anbefales. Ja, det finnes dårlige kurs, men stort sett tror jeg nok grunnkursene er gode.

Har du et bibliotek kan du også gjerne låne deg noen bøker om fotografering. Mye å lære av sånt.

Lykke til.

Får gratis fotokurs i regi av Canon, satser på at det er greit nok til den prisen. Har allerede lært utrolig mye bare med å prøve og feile siden jeg fikk kameraet i går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typiske UV-filtre fra ebay forverrer bildekvaliteten ganske mye. UV-filter gjør bildene dårligere, og beskytter ikke mot noe som helst. Med andre ord er det komplett meningsløst. De eneste tilfellene det kan være lurt å ha er hvis man er i ekstrem sjøsprøyt eller sandstorm.

Helt enig. UV filter er bare tull på digitale kameraer.

På analoge kameraer med film derimot, kommer de til sin rett. (Eller i ørkenvandring eller ved storm ved sjøen.)

Frontelementet på objektivet ditt er sikkert 1cm tykt og tåler betraktelig mye mer enn et UV filter på 1mm. Knuser UV filteret foran frontelementet kan glassbitene gjøre skade. Dette er bevist gang på gang. Bare salgstriks og mersalg fra butikkenes side. Bruk heller solblender for beskyttelse.

Endret av to88he
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...