Gjest Bruker-239845 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Heisann, Jeg har null kjemikunnskaper og skal begynne på et studium hvor det ikke er et krav, men sterkt anbefalt forkunnskap. Er Kjemi 1 et tungt fag? Lesefag? Regnefag? Jeg skal jobbe mye med skole i sommer og kommer til å prioritere matematikk, men håper å få lurt inn litt kjemi også. Til sammenligning tok jeg Fysikk 1 på tre superintensive uker og fikk 4, men jeg får nok ikke tid til å jobbe så hardt og så mye med kjemien. Hvordan er kjemi 1 i forhold til fysikk 1? Takk for svar. Lenke til kommentar
Lars1998 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hei, jeg har ikke stor peiling på dette. Men fant kanskje noe matematikk.net som kan svare på det du lurer på. Denne her lenken under kanskje, mulig noe som hjelper deg med å finne det du trenger svar på (Jeg vet ikke) http://matematikk.ne...=34831&p=165079 Var den nyttig? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Nå tok jeg det som tidligere var kalt 2KJ (og 3KJ). Jeg syntes selv at kjemien var lettere enn fysikken. Det er både lesing og regning, litt slik som fysikken. Du skal kunne regne på løseligheter, pH, syrer og baser etc. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Var den nyttig? Takk! Skal se! Nå tok jeg det som tidligere var kalt 2KJ (og 3KJ). Jeg syntes selv at kjemien var lettere enn fysikken. Det er både lesing og regning, litt slik som fysikken. Du skal kunne regne på løseligheter, pH, syrer og baser etc. Skjønner. Men det er vel slik som i fysikk at man bør regne for å få inn god forståelse? Saken er at jeg begynner på et studium hvor det blir mye kjemi, enten ingeniør eller petroleumsteknologi, så jeg ønsker ikke å være helt blank. Matematisk begynner jeg å komme meg, så tror ikke jeg får store problemer der. Er det forresten noen som vet hvilke lærebøker som er best? Så en plass at Aqua var sterkt anbefalt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Forstår det slik at du bare ønsker å lese deg opp på kjemi og ikke skal ta noen eksamen i KJ1? Et valg er jo bøkene som er beregnet på KJ kursene på vgs, enten Aqua som du sier eller Cappelen sine alternativer. Ellers kan du bruke http://www.gyldendal...-og-miljoelaere som er tilpasset faget kjemi og miljølære som finnes i de fleste ingeniørstudier. Siden kjemi ikke er en forutsetning starter også denne boken på bunn, men ting blir gjerne forklart litt mer rett frem og uten så mye utenomsnakk som det gjerne er i bøkene for vgs. Denne boka har både en kjemidel og en miljødel, kjemidelen inneholder kapitlene (2006 versjonen): 1. Atomenes oppbygning og periodesystemet 2. Kjemisk binding 3. Reaksjonslikninger og beregninger 4. Navnsetting 5. Løsninger 6. Gasser 7. Kjemisk likevekt 8. Syrer og baser 9. Reaksjoner i vann 10. Oksidasjon og reduksjon 11. Elektrokjemi 12. Organisk kjemi 13. Olje og plast Det er godt med eksempler i boka som illustrerer utregninger. Du kan også kjøpe en egen fasit med løsninger til alle oppgaver i boka dersom du er interessert i hvordan ting regnes ut. Endret 30. mai 2013 av Thorsen Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Takk for bra svar, Thorsen. Jeg har alt kjøpt Aqua lærebok og studiebok (med oppgaver), så får jeg se hvor god tid jeg får. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Slik jeg følte det, da jeg hadde disse fagene i fjor, var at fysikk 1 gikk mye på forståelsen, mens kjemi 1 var mer pugg. Følte at mange ting, konsepter, situasjoner i fysikken var delvis intuitive, man kunne ofte knytte dem opp mot tenkte situasjoner. Fra dagliglivet har du allerede masse forståelse for rettlinjet bevegelse, er det snakk om gravitasjon så kan du se for deg Jord-Måne-systemet eller se for deg ISS i bane rundt jorda, og tenke deg til hva som skjer hvis du gjør slik og sånn. Kjemi er en helt ny verden av konsepter, og selv om forståelsen sakte bygges opp, så må den nettopp det: bygges opp. Jeg fikk ikke på langt nær like stor uttelling for min evne til å resonnere i kjemi som i fysikk, her var det pugg som gjaldt. Lenke til kommentar
RaidN Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 (endret) Slik jeg følte det, da jeg hadde disse fagene i fjor, var at fysikk 1 gikk mye på forståelsen, mens kjemi 1 var mer pugg. Følte at mange ting, konsepter, situasjoner i fysikken var delvis intuitive, man kunne ofte knytte dem opp mot tenkte situasjoner. Fra dagliglivet har du allerede masse forståelse for rettlinjet bevegelse, er det snakk om gravitasjon så kan du se for deg Jord-Måne-systemet eller se for deg ISS i bane rundt jorda, og tenke deg til hva som skjer hvis du gjør slik og sånn. Kjemi er en helt ny verden av konsepter, og selv om forståelsen sakte bygges opp, så må den nettopp det: bygges opp. Jeg fikk ikke på langt nær like stor uttelling for min evne til å resonnere i kjemi som i fysikk, her var det pugg som gjaldt. Dette er nøyaktig slik jeg opplevde kjemi i forhold til fysikk. Endret 31. mai 2013 av RaidN Lenke til kommentar
''' Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Og så er det fryktelig mye regning. Ikke noe vanskelig matematikk, bare masse regnestykker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå