Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av mitt første kamera.

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe meg et kamera, Jeg er ofte på tur så blir mest bilder av dyr,natur osv.

Jeg kan ikke en liten dritt om kamera engang så jeg trenger hjelp,

Tenkte og bruke mellom 1-2.000 kroner, Jeg skal ikke begynne og ta mye bilder og gjøre det til noe hobby men jeg har mange ganger gått glipp av utrolig bra bilder siden alt jeg har er mobiltelefon.

Så hva er det beste alternative for et kamera med god zoom og bildekvalitet til 1-2.000 kroner ? Greit allaround kamera. Helst ikke digitalkamera ( som i de små flate )

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver at du helst ikke vil ha digitalkamera, mener du da kompaktkamera?

Hvis du skal ha noe heftigere enn kompaktkamera så må du nesten regne med å betale mer enn 2000kr.

Det eneste jeg har klart å finne er dette: http://www.japanphot...-14-42mm---solv

Eller om jeg får et bra kompaktkamera så er det greit det og , men jeg liker typen du linka til meg. Er det et bra kamera foresten eller finnes det bedre kamera/kompakt kamera til maks 2.000 kr ? Skal bare ha det med på tur osv hvis noe skulle dukke opp så om jeg kommer til og bruke det mye er avhengi av naturen/dyr osv så jeg vet liksom ikke hvor mye det blir brukt, derfor jeg ikke vil bruke så mye penger på det.

Lenke til kommentar

Du sier at du skal ha det med på tur og bruke det hvis noe dukker opp. Feriebruk osv...

For meg så høres speilrefleks rett og slett for stort og tung ut for deg. Da jeg er redd du kanskje fort kommer til å gå lei av å drasse rundt på et stort kamera.

Du må nok over på et bra kompaktkamera eller et speilløst system, slik du ble linket til overfor.

Nå skal de sies at et bra kompaktkamera koster betraktelig mer enn 1000-2000 kroner. Det samme gjelder forsåvidt de speilløse systemene.

En ting mange nybegynnere tror er at jo større kamera jo bedre bilder. Dette er en sannhet med ekstremt store modifikasjoner. Et speilrefleks tar ikke nødvendighvis noe bedre bilder. Det ligger planlegging, teknikk og etterbehandling bak de gode bildene. Selve kameraet og objektivet gjør bare halvparten av jobben, og kanskje ikke det engang.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Du sier at du skal ha det med på tur og bruke det hvis noe dukker opp. Feriebruk osv...

For meg så høres speilrefleks rett og slett for stort og tung ut for deg. Da jeg er redd du kanskje fort kommer til å gå lei av å drasse rundt på et stort kamera.

Du må nok over på et bra kompaktkamera eller et speilløst system, slik du ble linket til overfor.

Nå skal de sies at et bra kompaktkamera koster betraktelig mer enn 1000-2000 kroner. Det samme gjelder forsåvidt de speilløse systemene.

En ting mange nybegynnere tror er at jo større kamera jo bedre bilder. Dette er en sannhet med ekstremt store modifikasjoner. Et speilrefleks tar ikke nødvendighvis noe bedre bilder. Det ligger planlegging, teknikk og etterbehandling bak de gode bildene. Selve kameraet og objektivet gjør bare halvparten av jobben, og kanskje ikke det engang.

Informativt og bra skrivet, Takk =) Kunne du funnet det beste jeg kan få ut av 2.000 kroner uansett type kamera ? Uansett greit og ha et kamera og 2.000 kroner burde jo holde hvis jeg "bare skal ha" et kamera :p

Lenke til kommentar

Ut i fra det du sier så kommer du vel neppe til å bruke penger på nye objektiver og annet utstyr, da blir kanskje litt dumt å kjøpe et dslr eller speilløst system. Dette kan selfølgelg endre seg med tiden. Canon S100 som Nautica anbefaler er nok et av de beste valgene, du får det i sort for 2000 hos japanphoto.

Lenke til kommentar

Støtter den. S100 tror jeg er et bra valg. Dette er noe av det beste du får innen kompaktkameraer.

Du kan også kikke på G serien til canon.(eller tilsvarende fra andre merker) Dette er store og litt proffe kompaktkameraer som har mange avanserte funksjoner hvis du skulle begynne å "avansere" litt i gradene.

Jeg ville lest denne artikkelen:

http://www.akam.no/a...kompakter/79760

Endret av to88he
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Støtter den. S100 tror jeg er et bra valg. Dette er noe av det beste du får innen kompaktkameraer.

Du kan også kikke på G serien til canon.(eller tilsvarende fra andre merker) Dette er store og litt proffe kompaktkameraer som har mange avanserte funksjoner hvis du skulle begynne å "avansere" litt i gradene.

Jeg ville lest denne artikkelen:

http://www.akam.no/a...kompakter/79760

Jeg driver og kikker på finn.no etter et brukt kamera. og som du vet så kan jeg ingenting om dette og jeg lurer på hva jeg skal se etter når det kommer til kjøp av brukt kamera. Så har du noen tips her ?

foresten en som selger et nesten helt nytt Nikon D70 billig, trur jeg. Men jeg ser at dette kamera er nokså gammelt. Men er det fortsatt bra ? åssen blir et Nikon D70 i forhold til et cannon S100 ? Prisen på Nikon D70 er altså under halvparten av cannon s100 nytt. Men det er jo mye eldre.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Jeg driver og kikker på finn.no etter et brukt kamera. og som du vet så kan jeg ingenting om dette og jeg lurer på hva jeg skal se etter når det kommer til kjøp av brukt kamera. Så har du noen tips her ?

foresten en som selger et nesten helt nytt Nikon D70 billig, trur jeg. Men jeg ser at dette kamera er nokså gammelt. Men er det fortsatt bra ? åssen blir et Nikon D70 i forhold til et cannon S100 ? Prisen på Nikon D70 er altså under halvparten av cannon s100 nytt. Men det er jo mye eldre.

Du sammenligner to ekstremt forskjellige kameraer. Det betyr at du ikke vet hva du trenger. D70 er et arbeidsverktøy, S100 er et knipsekamera man har i lomma hvis man tilfeldigvis trenger det.

Skal du knipse eller skal du utvikle deg som fotograf? Uten å vite det så er det umulig å velge rett kamera. Det finnes ikke noe kamera som er best til alt.

Her er bilder tatt med D70 http://www.flickr.co...eras/nikon/d70/

Men husk at det er hovedsakelig objektivene og fotografen som skaper bildene, ikke kameraet.

Sånn som jeg skjønner førsteposten din så er du ikke interessert i å bruke mye tid og penger på fotograferingen, da er systemkamera som D70 feil vei å gå. Kjøp S100 eller spar opp til Sony RX100 hvis du vil ha et kamera som gir mye skarpere bilder under alle lysforhold.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Jeg vil si at et hvilket som helst kamera i prisklassen rundt 1000 kr er ok kamera. Jeg har en Lumix (Panasonic) til 999 kr. Nikon, Canon osv har tilsvarende.

Kameraet er ikke det viktigste, det viktigste er at du lærer deg å bruke det.

Lenke til kommentar

Støtter mange av forslagene her.

S100 hvis du er på budsjett, og Sony RX100 hvis du vil ha det beste i den klassen.

Vil tippe at S100 holder i massevis til å begynen med, så kan du heller avansere når tiden er inne, hvis den kommer vel og merke.

Speilreflekskamera som D70 etc. tror jeg blir helt feil for deg ut fra hva du skriver.

Har selv hatt S100 og RX100 og begge disse er kjempeflotte kameraer (til prisen). Det er vel som det meste annet. Man får stort sett det man betaler for :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...