RomeoBravo Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hei! Jeg ønsker å få flere celler til å "henge" sammen i excel. Har et større regneark hvor jeg har produktnavnene nedover i kolonne A, og salgstall i kolonne B,C,D osv.. Det jeg ønsker å få til er at dersom jeg endrer rekkefølge på navnene i kolonne A så følger tallene i de andre kolonnene med navnet. Forventer at det er en relativt enkel oppgave, men klarer ikke finne noe om det ved enkle søk på nettet. Kan heller ikke bare sortere. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Slikt henger sammen hvis du ikke har tomme rader eller kolonner innimellom. Hvordan opplever du at de ikke henger sammen, og hvorfor eller hvordan kan du ikke bare sortere? 1 Lenke til kommentar
RomeoBravo Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Slikt henger sammen hvis du ikke har tomme rader eller kolonner innimellom. Hvordan opplever du at de ikke henger sammen, og hvorfor eller hvordan kan du ikke bare sortere? Er litt vanskelig å forklare uten å vise. Har et relativt komplekst sett med mange ting som spiller inn. Det er for. eks svært mange kolonner som viser ulike utregninger og formler som blir brutt ved å sortere. Men har løst det delvis ved bruk av tabeller. Måtte gjøre om mange formler til tall osv... Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Du snakker lite konkret, men du har rådata og rapporter/visninger i samme celleområde hvis jeg forstår deg riktig. Du må rydde hvis dette skal bli hva du forventer er en enkel oppgave. Man blir aldri dagens helt når svaret er "bygg om", så la meg begrunne på et generelt grunnlag -kjenner som sagt ikke oppsettett ditt. Når man designer et datasystem, kommer blant annet disse tre separate veivalg: Hva er mest hensiktsmesssige måte å få data inn? Hva er mest hensiktsmessige måte å lagre dataene? Hva er mest hensiktsmessige måter å få dataene ut? I Exceldokumenter skriver man gjerne data inn der man vil ha dem ut, altså se dem, og der lagres de også, uten av vi tenker særlig over det. På ett eller annet tidlig tidspunkt begrenser dette veldig hva vi kan gjøre med dataene. Plutselig er det meningsbærende hvor i arket dataene står, det er inkonsistende datatyper og betydninger, som tekstoverskrifter i tallkolonner, det er blanke linjer og hull av kosmetiske årsaker, ... Excel kan mye mer og mye bedre hvis man tåler noen begrensninger i den umiddelbare ut-data-opplevelsen. Den lar seg reparere når alt det andre virker. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå