konduktans Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Jeg bor i en enebolig som er ved siden av offentlig vei. Veien har gatenavn, så antar at den er offentlig, altså statseid. Naboen har sett seg lei av at pendlere etc parkerer foran hagen deres, og har hengt en lapp på gjerdet hvor det står "Privat område Parkering forbudt Overtredelse medfører borttauing" Mine spørsmål er da; Er dette lovlig? Har de rett til å fjerne et kjøretøy som ikke står på deres eiendom? Kan de kreve at veien utenfor huset skal være tom? Er ikke dette en trussel? Slik jeg forstår situasjonen så har ikke de rett til noe som helst, og har ikke noe de skulle sagt om at folk parkerer i gaten, så lenge det ihht parkeringsregler på offentlig vei, og at de ikke står i veien for inn-/utkjørsel. Hvis de skulle finne på å fjerne en bil, så måtte de betale for fjerning, samt eventuelle skader på bilen som blir fjernet. Amirite? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Med mindre det forhindrer utkjørselen hannes eiger han like mye av området utenfor tomten hannes som dem som parkerer der vil eg tro. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Jeg bor i en enebolig som er ved siden av offentlig vei. Veien har gatenavn, så antar at den er offentlig, altså statseid. Jeg tror ikke det at veien har gatenavn automatisk betyr at veien er offentlig. Men det er sannsynlig, ja. (Dog er den antagelig kommunal, ikke statlig, dersom vi snakker om en typisk lokal vei i et boligområde.) Selv om veien i seg selv er offentlig er det også mulig at eiendomsgrensen strengt tatt går slik at biler som er parkert i veikanten står helt eller delvis på privat grunn. Naboen har sett seg lei av at pendlere etc parkerer foran hagen deres, og har hengt en lapp på gjerdet hvor det står "Privat område Parkering forbudt Overtredelse medfører borttauing" Mine spørsmål er da; Er dette lovlig? Har de rett til å fjerne et kjøretøy som ikke står på deres eiendom? Kan de kreve at veien utenfor huset skal være tom? Er ikke dette en trussel? Nei, det er selvsagt ikke lov å leke parkeringsvakt på egenhånd langs offentlig vei. Hvis naboen faktisk gir seg til å taue biler vil de ligge nokså dårlig an. Det vil si, de vil vel neppe få et inntauingsselskap til å taue. Skiltet i seg selv er nok også ulovlig, men der er "problemet" at det er en såpass liten overtredelse at det kan bli vanskelig å få noen til å bry seg. Dersom du har lyst til å få en offentlig etat engasjert i dette er antagelig rett adresse enten vegvesenet eller kommunens samferdselsetat. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Private veier kan for så vidt ha gatenavn. For at din nabo skal kunne gjennomføre dette (altså at skiltet skal ha noen virkning) privatrettslig må han ha myndighet til å utøve eierrådighet over stedet det blir parkert på. Hvis veien er privat er det veglaget som utøver slik myndighet, jfr. veglova pgf 55 første ledd annet punktum jfr. pgf 54 første ledd. Da må han ha fått myndighet fra veglaget. Hvis veien er offentlig er det kommunen som er rettighetshaver. Gjennomføring kan også skje med hjemmel i vegtrafikkloven pgf 37. Her er det et (av flere mulige) vilkår at eier eller bruker har nedlagt forbud mot bruk av veien. Naboen din vil klart nok være bruker av veien, og han har nedlagt et forbud. Forarbeidene presiserer dog at 'bruker' er ment å skulle bety 'rettighetshaver', altså at den som krever tauing må kunne påvise at hans rettigheter på noe vis blir fortrengt av den "ulovlige" bruk. Det er det ingen holdepunkter for. Den som krever borttauing uten å ha hjemmel vil havne i erstatningsansvar for utgifter påført den hvis bil blir borttauet. Man vil svært, svært sjelden kunne hevde tilstrekkelig god tro til å slippe unna. 4 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 31. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2013 Gitt at dette er en vei som går til ~100 andre boliger innenfor naboen, og at han sannsynligvis ikke har fått myndighet fra hverken hit eller dit, så er det trygt å anta at vedkommende ikke har noe som helst han skulle ha sagt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå