invilon Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Hei, jeg har en ASUS G73SW, altså en gaming laptop fra Asus. Har snart hatt den i et par år nå, og den har 6GB ram, Geforce 460M og i7-2630 prosessor. Problemet mitt er at jeg er en aktiv spiller av Guild Wars 2, og under økten kommer GPUen fort opp i 90-95 grader C. Slik jeg forstår det er dette i overkant av hva som er bra for levetiden. Jeg kjører på laveste settings, og det holder seg for det meste på 20-35 fps, noe jeg forsåvidt tåler, men skulle gjerne hatt høyere. (Den har nylig begynt å dyppe ned i 15 fps - mistenker at strømtilkoblingen og/eller batteriet lager problemer) Spørsmål: 1. Er det normalt for GPUen å ha denne temperaturen? 2. Dersom GPUen kjøles bedre, vil jeg få flere fps? 3. Hva kan jeg gjøre for å senke temperaturen (i tillegg til å fjerne støv)? 4. Kan man erstatte komponenter i en slik laptop uten problemer? PS: Har den stående på en cooling pad 24/7 EDIT: Hadde skrevet 440M, mens det skulle være 460M Endret 29. mai 2013 av invilon Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Med tanke på at det er en laptop, ja. Jeg tviler, laptopvarianter er oftest særdeles svake. Vær i et kaldere rom, gi mer plass for kald luft å trekkes inn i laptopen. Du kan bytte ut harddisk og minne, noe annet kan du ikke regne med å få byttet ut. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) 90-95 grader er ikke normalt, selv om det er en laptop. Jeg kan tenke meg at støv og dritt har samlet seg i maskinen, som gjør at den ikke får kjøling nok. Ytelsen vil å gå ned når du har så høye temperaturer. Du merker sikkert at du får bedre ytelse når du akkurat har startet spillet å kortet er kjølig. Endret 29. mai 2013 av 1982kims 1 Lenke til kommentar
Metaldude Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Gå til innkjøp av en kjøler til laptopen. http://www.komplett.no/img/p/800/4a18f6df-8ea8-4e35-915c-6ff32e5a340a.jpg Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Gå til innkjøp av en kjøler til laptopen. http://www.komplett....ff32e5a340a.jpg han skriver at han har den på en coooling pad Lenke til kommentar
sevs Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 han skriver at han har den på en coooling pad Kommer an på hvilken cooling pad. Lenke til kommentar
Metaldude Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 han skriver at han har den på en coooling pad Han gjorde visst det ja. Kan hende den han har er for svak Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Jeg ville ha skrudd vekk underplaten på PCen å gitt den en omgang med trykkluft for å blåse vekk gammelt støv. Tror ikke en sånn boks koster så veldig mye på enten Biltema eller Clas. Lenke til kommentar
Metaldude Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) Jeg ville ha skrudd vekk underplaten på PCen å gitt den en omgang med trykkluft for å blåse vekk gammelt støv. Tror ikke en sånn boks koster så veldig mye på enten Biltema eller Clas. Vil nok helt klart hjelpe. Har selv denne til 250 kr. Litt dyr kanskje, men de billige produktene ser ut til å etterlate mye fuktighet. Edit: Linken virket ikke. La inn et bilde isteden. Endret 3. juni 2013 av Metaldude Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Demonter og rengjør. "Trykkluft på boks" som det vises til er fine (litt lavt trykk, en kompressor er bedre), og de gir ikke fra seg mye vann hvis du bare ikke holder dem opp ned. Bytt ut HDD med SSD for å utvikle mindre varme (hjelper litt, i tilllegg til boosten det gir selvsagt). Laptop er trangt og varmt. Ikke ultimat for gaming kanskje.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå