Teletubbien Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hei, vi flyttet til ny bolig i midten av Mars. Vi har fått en faktura for perioden 15.3-31.3 for nettleie. Fakturaen kom på 1900,- som jeg syntes var veldig høyt for en så kort periode. På fakturaen stod det at forbruket var på 4000 kwh i denne perioden, og at avlesningsmetode var en estimering. Jeg sjekket, og rundt 25.5 var forbruket fra 15.3-25.5 rundt 2000 kwh. Etter kontakt med nettleieselskapet sier de at ved manuell avlesning for neste periode, 30.6, så vil neste faktura bli korrekt. De mener likevel at jeg skal betale fakturaen på 1900, noe jeg er imot, da estimeringen er helt feil. De mener at neste faktura vil bli kalkulert mot den tidligere på 1900, slik at det vil bli trukket fra det som har blitt feilestimert. Jeg syntes ikke det er rimelig, med tanke på varierende strømpriser, og at jeg tviler på at vi i det hele tatt vil bruke over 1900 fra 15.3-30.6. Noen tips til hvordan jeg kommer meg videre i denne saken? Skal jeg bare betale fakturaen på 1900 siden de har monopol på nettleie i området, og at jeg ikke har noe valg? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Dette er vel normal prosedyre. Grunnlaget for estimatet er muligens forbruket til forrige eiere. Ser egentlig ikke problemet ditt. Ved å forskuddsbetale dette beløpet kan det ganske riktig få konsekvenser på grunn av varierende strømpriser, men det er snakk om små beløp og det er også mulig at dere vil tjene på dette. Så hvis dere har tilgjengelig kapital så vil jeg råde deg til å bare betale og ikke lage noe større sak ut av dette. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Nettleien har ikke variabel pris. 2 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Sikker på at nettleien bare er for de 15 dagene, og ikke for de 15 dagene + de 3 neste månedene i månedsavgift? 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 . På fakturaen stod det at forbruket var på 4000 kwh i denne perioden, og at avlesningsmetode var en estimering. Hvis dere ikke har rapportert faktisk forbruk til strømselskapet så er estimering helt vanlig. De tar da litt ekstra i for å unngå at du får "baksmell" på neste regning. Grunnen til 4000 kwh på så kort tid, kan være at de ikke har noe å beregne strømforbruk ut fra, og at de derfor må ta godt i for å unngå at de tar for lite. Nettopp derfor er det viktig å lese av strømmåleren når strømselskapet ber om det. Jeg syntes ikke det er rimelig, med tanke på varierende strømpriser, og at jeg tviler på at vi i det hele tatt vil bruke over 1900 fra 15.3-30.6. Hvis dere ikke "bruker opp" det dere har til gode innen 30.6, så blir resten trukket fra på regningen etter det igjen. Og flytter dere/sier opp innen dere har "brukt opp" det dere har til gode, får dere det utbetalt. Noen tips til hvordan jeg kommer meg videre i denne saken? Skal jeg bare betale fakturaen på 1900 siden de har monopol på nettleie i området, og at jeg ikke har noe valg? Det er helt klart det letteste og gjøre. Jeg vet ikke om dere kan kreve utbetalt det dere har betalt for mye, men det har jo ikke noe å si da dere uansett får det tilbake, bare over tid. Det dere taper på varierende strømpriser er veldig lite da strømprisene i mars ikke var spesielt høye. Faktisk var prisen på strøm rimeligere i mars enn nå, så hvis du krever å få betalt tilbake penger og så fakturert på nytt for perioden etter 31. mars så kan du tape på det. Og uansett så forstår jeg det slik at det er nettleie dere er fakturert for, og den varierer ikke like mye som strømprisene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå